افغانستان طی سال‌های طولانی جنگ، صدمات فراوانی را در بخش‌های مختلف متقبل شد که میلیون‌ها زیان و ویرانی زیرساخت‌ها مشمول این صدمات می‌شود.

وضعیت آموزش و پرورش در طول این سال‌ها رو به رکود نهاد و اکثر مدارس در پرتگاه سقوط قرار گرفت و در نتیجه درهای آن بسته شد. دیگر کسی جرئت نکرد تا فرزندان خود بویژه دختران را در سایه شلیک گلوله به مدرسه بفرستد، کوچه‌های کابل و ولایات افغانستان به جزیره سکوت تبدیل شده بود.

اما با رویکار آمدن «حامد کرزی»، روزنه جدیدی از آموزش و پرورش به روی نونهالان افغانستانی گشوده شد، ولی جنگ‌های متمادی آموزش و پرورش را صدمه جدی وارد کرده بود که ترمیم آن سال‌ها را در بر می‌گرفت.

فعالیت‌های فرهنگی که رکن اساسی دولت‌ها را شکل می‌دهد، در سال‌های اخیر رنگ روشن‌تری به خود گرفت و اندک اندک مسیر مشخصی را برای خود ترسیم کرد.

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ام/ از ملاقات با «غنی» خبری نیست

با یک دوچرخه و صندوقچه‌ای در پشت، رکاب زنان برای کودکان روستاهای مرکز بامیان کتاب می‌رساند. ماه‌ها از فعالیت وی می‌گذرد و کودکان زیادی با نام « صابر حسینی » آشنا شده‌اند. حسینی کم‌کم شهرت جهانی کسب کرده و بسیاری از اهالی علم و فرهنگ با نام وی آشنا شده‌اند.

چندی پیش «پائولو کوئیلو» در پیامی توئیتری از همگان درخواست کرد تا وی را جهت ارسال کتاب‌هایش به کتابخانه سیار در بامیان کمک کنند.

خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس برای بررسی وضعیت آموزش و پرورش، حل مشکلات افغانستان و فعالیت‌های فرهنگی با «صابر حسینی» مسئول کتابخانه سیار، کتابخانه‌های زنجیره‌ای کودک و کسی که چندی پیش از سوی اتحادیه اروپا لقب «قهرمان فرهنگی» را به خود اختصاص داده بود، به گفت‌وگو پرداخت.

حسینی اشاره‌ای به نوع فعالیت و چگونگی آغاز کار خود کرد و گفت: من ابتدا به صورت سیار توسط دوچرخه در مناطق مختلف بامیان فعالیت می‌کردم، اما با توجه به افزایش کتاب و سهم گرفتن تعدادی از دوستان، تأسیس کتابخانه‌ها و چاپ کتاب را نیز آغاز کرده‌ام.

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ام/ از ملاقات با «غنی» خبری نیست

منشأ تمام مشکلات افغانستان بی‌سوادی است

حسینی منشأ تمام مشکلات افغانستان را ناشی از بی‌سوادی و کم سوادی توصیف کرد و اظهار داشت: ما در افغانستان با مشکلات فراوانی از جمله تعصبات قومی، مذهبی و سمتی مواجه هستیم، که سرمنشأ تمام آنها بی‌سوادی است و من با فعالیت‌ها و توزیع کتاب خواستم این خلاء را پر کنم.

وی تصریح کرد: در اوایل فعالیتم، کتاب‌های را که به همراه داشتم از هزینه شخصی خودم تهیه کرده بودم، اما پس از اینکه فعالیت‌های من در رسانه‌ها انعکاس یافت، افراد و اشخاص دیگری نیز از داخل و خارج کشور در تهیه کتاب سهم گرفتند.

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ام/ از ملاقات با «غنی» خبری نیست

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ایم

قهرمان فرهنگی با اشاره به تعداد کتاب‌ها برای کودکان توضیح داد: تاکنون 21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری شده که در 7 کتابخانه زنجیره‌ای کودک در اختیار اعضای کتاب‌خوان قرار گرفته است.

صابر حسینی اظهار داشت: نخست منطقه فعالیت من مناطق مختلف ولایت بامیان بود، اما اکنون ولایت‌های بلخ و کابل نیز تحت پوشش قرار گرفته و برای کودکان کتاب توزیع می‌کنیم.

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ام/ از ملاقات با «غنی» خبری نیست

از ملاقات با «غنی» خبری نیست

حسینی با بیان اینکه دولت از فعالیت‌های من حمایت نمی‌کند، گفت: یکبار از سوی دفتر ریاست جمهوری برای ملاقات با رئیس جمهور برایم تماس گرفته شد، اما تاکنون خبری از ملاقات و حمایت از من نیست.

وی با اظهار خرسندی از حمایت دولت محلی افزود: مسئولان دولت محلی بامیان در بخش حمل و نقل با هواپیما‌های دولتی و برخی موارد دیگر با من همکاری داشته است.

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ام/ از ملاقات با «غنی» خبری نیست

آموزش و پرورش را ترمیم کنیم

مسئول کتابخانه سیار با بیان اینکه آموزش و پرورش بر اثر جنگ‌های طولانی در کشور، آسیب جدی متقبل شده، تأکید کرد: دولت باید به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش رسیدگی جدی کند.

صابر حسینی همچنین از مردم خواست تا در بخش آموزش و پرورش فرزندان خود سعی و تلاش کنند، زیرا عامل اصلی مشکلات در جامعه، نبود نظام منظم آموزشی است.

حسینی با اشاره به برنامه‌های آینده خود تصریح کرد: محوریت برنامه‌های آینده ما را ایجاد کتابخانه‌های زنجیره‌ای، چاپ کتاب و همچنین تأسیس مراکز آموزشی رایگان برای کودکان شکل می‌دهد که به صورت گروهی در مناطق مختلف اجرایی خواهد شد.

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ام/ از ملاقات با «غنی» خبری نیست

از فرهنگیان و مردم افغانستان تقاضای همکاری دارم

وی اظهار داشت: من چندین‌بار از طریق رسانه‌ها اعلام کرده‌ام که مشکلات جامعه ما فقط از طریق آموزش و تربیت کودکان قابل حل است، زیرا ما تجربه ناگوار از اختلافات را داشته‌ایم و تربیت کودکان می‌تواند این چالش‌ها را نقطه پایان بگذارد.

قهرمان فرهنگی افغانستان با تأکید بر اینکه رهبران دولت وحدت ملی به وضعیت تربیتی و آموزشی کودکان افغانستان توجه جدی کند، گفت: کودکان آینده سازان کشور هستند و توجه به آنها، توجه به آینده تلقی می‌شود.

صابر حسینی در پایان سخنان خود خطاب به فرهنگیان و مردم افغانستان گفت: من می‌خواهم با فعالیت‌های خود، خلاء بی‌سوادی را پر کنم و از تمام فرهنگیان و مردم تقاضا دارم تا با من و فعالیت‌های من همکار شوند.

21 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ام/ از ملاقات با «غنی» خبری نیست