محمود حبیبی کسبی، شاعر در خصوص شعرهایی با مضمون مبعث پیامبر اکرم ( ص ) گفت: نگاه کلی که تا به حال درباره غدیر خم چه در ادبیات عرب چه در ادبیات فارسی وجود داشت سبب شد سروده‌های زیادی درباره غدیر خم داشته باشیم. اما شعری که مختص به واقعه باشد بسیار محدود است. این موضوع را تنها در اشعار و قصایدی می بینیم که در نعت و مدح پیامبر سروده شده باشد.

 
وی افزود: در واقع چند بیتی در مدح پیامبر به مبعث پرداخته شده است. این موضوع در ادبیات کلاسیک اندک است. شاید پرداختن به مبعث در ادبیات معاصر بیشتر باشد همین است که اساسا سرودن شعری که به مبعث اختصاص دارد خیلی کم است.یکی از دلایل این امر این است که شخصیت پیامبر آنقدر بزرگ است و شمول فراوانی دارد که پرداختن به تمام زوایای شخصیت ایشان دشوار خواهد بود. پرداختن به شخصیت پیامبر بیشتر از وقایع زندگیشان مد نظر شاعران قرار دارد .
 
این شاعر با اشاره به واقعه نگر نبودن شاعران کلاسیک و سنتی فارسی زبان اظهار داشت: شاعران کلاسیک زبان فارسی بیشتر شخصیت نگر بودند و تنها درباره واقعه عاشورا و غدیر خم شعر می سرودند و به دیگر وقایع تاریخ اسلام نمی پرداختند. هنگامی که اشعار پیرامون موضوع مبعث سروده شده را با وقایعی مانند عاشورا و غدیر خم مقایسه می کنیم، درمی یابیم تعداد اشعار مختص به مبعث بسیار اندک است. اما شاعران امروز نسبت به گذشته واقعه نگرتر هستند و آثار زیادی برای وقایعی چون مباهله، شهادت حضرت صدیقه کبری ( س ) و ائمه در ادبیات امروز وجود دارد .
 
حبیبی کسبی ادامه داد: در اشعار قدیم یک مدح کلی درباره ائمه وجود داشت اما امروزه درباره وقایع زندگی ، جنگ های صدر اسلام از جمله احد شعر سروده اند و شعر معاصر در مقابل شعر قدیم جزء نگر شده است این مسئله یکی از مهمترین وجوهی است که نیما در شعر به وجود آورد.