عصر سه شنبه در فرهنگسرای ارسباران، دور جدیدی از سلسله نشستهای تخصصی آموزشی آیین آواز از سر گرفته شد. این برنامه سال گذشته با هدف طرح و ارائه مباحث فنی و تئوریک در زمینه هنر آواز ملی و همچنین تجلیل از خوانندگان و مدرسان پیشکسوت و معرفی آوازخوانان ناشناخته و کمتر شناخته شده برپا

در هشتمین برنامه و در واقع نخستین نشست آیین آواز در سال نو ابتدا علی جهاندار ضمن تبریک فرار رسیدن سال 1396 از هنرمندان موسیقی به ویژه استادان، هنرمندان، هنردوستان و نیز دوستداران هنر آواز خواست تا در سال جدید همراهی بیشتری با برنامه‌های فرهنگسازی مانند آیین آواز از خود نشان دهند تا به امید خدا درخت تنومند آواز نفسی تازه کند و رونق سال‌های دور را از سر بگیرد.

اجرای تصنیف ز کوی یار... از قطعاتی بود که جهاندار ابتدا بدون ساز و در حین ایراد سخنانش اجرا کرد و در ادامه نیز با دعوت امیر متولی، هر دو روی نقطه مخصوصی از صحنه قرار گرفتند و در دستگاه نوا به خوانندگی و نواختن پرداختند. این آواز که به صورت مرکب خوانی اجرا شد تشویق حاضران را برانگیخت.

سپس هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی) در همراهی با هادی منتظری (نوازنده قدیمی کمانچه) و علی شیرازی (خواننده و کارشناس مجری برنامه) پشت میز مخصوص بحث قرار گرفتند و به بررسی موضوع «ماهیت و جنس صدا در آواز ایران زمین» پرداختند. البته این بخش در غیاب پژمان طهماسیان (پژوهشگر جوان) برگزار شد که برخلاف اعلام قبلی، به دلایلی نتوانست در این نشست عصر سه شنبه حضور پیدا کند.

هوشنگ جاوید در بخش‌هایی از این نشست گفت: «نگاه ما به ماهیت و جنس صدا و همین‌طور جایگاه خواننده در موسیقی ایرانی و آواز خوب و شرایط خواننده بودن یا خواننده شدن در رساله‌های علمی که پس از اسلام در ایران نوشته شده، چه بوده است؟ آیا امروزه به این داشته‌ها می‌اندیشیم؟»  این گفته‌ها موضوع اصلی این مباحثه بود که با انتقادات تند این استاد دانشگاه در رشته موسیقی همراه شد.

او با آوردن مصداق‌های عملی از موسیقی آواز قدیم در نوع ایجاد طنین صدا توسط خوانندگان ایران باستان، آن‌ها را در رشته هنری‌شان بسیار زبردست توصیف کرد و برعکس، بسیاری از خوانندگان امروزی را فاقد هویت و توانایی روشن و کافی در آواز دانست که برخی بی‌جهت نام خود را خواننده گذاشته‌اند. شیرازی و منتظری نیز در تأیید و تکمیل حرف‌های هوشنگ جاوید سخنانی را ایراد کردند.

گروه مصطفی خالقی و محمد خالقی، به همراه گروهی شامل غلامحسن فتحی، مرتضی فتحی، محمد طیبی جبلی و سرانجام گروه استاد میلاد کیایی به خوانندگی امیر مداح، به ترتیب سه اجراکننده آواز در هشتمین نشست آیین آواز بودند که کارشان با اقبال تماشاگران حاضر در ارسباران روبرو شد. نشست بعدی نیز سه شنبه 26 اردیبهشت از ساعت 18 در همین مکان برگزار خواهد شد.