به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری پاسخ سوالات در موضوع کیفیت در ادای نماز استیجاری به شرح ذیل است:

 

 استفتائات جدید

س. کسی که تا ظهر مبطل روزه انجام نداده و نیت روزه هم از قبل نداشته می‌تواند قبل از ظهر نیت روزه استیجاری کند؟

ج. باید مورد اجاره طبق قرارداد اجاره و نیز آنچه متعارف بین مؤمنان است، انجام گیرد. در غیر این صورت باید به اجیر کننده مراجعه شود.

 

س: خواستم ببینم آیا در نماز استیجارى اکتفا به واجبات کافى است یا خیر؟

ج) اگر شرط نکرده باشد که چگونه بجا آورد، باید مستحبّاتى را که معمولاً افراد عادى بجا مى‌آورند بجا بیاورد.

 

س: اگر کسى چند روز نماز یا روزه استیجارى گرفته باشد اما اسم منوب‌عنه را فراموش کرده و امکان پرسیدن اسم او هم نباشد، وظیفه‌اش در این باره چیست؟

ج) در فرض مذکور ذکر اسم منوب‌عنه لازم نیست بلکه همین مقدار که اشاره به شخص خاصى شود، کفایت مى‌کند.

 

س: بنده از طرف وصى میت اجیر نشدم. بلکه شخصى اجیر- با اذن یا بدون اذن- به علت کمبود وقت، مقدارى از نماز استیجارى‌ خود را با مقدارى پول به بنده داد ، آیا این‌گونه اجاره‌ى نماز صحیح است یا خیر؟ اگر صحیح نیست تکلیف نمازهایى که خوانده شده چیست؟

ج) شما نسبت به آن تکلیفى ندارید.

 

س: شخصى نماز استیجارى گرفته بوده و بنده براى کمک به ایشان تبرعاً مقدارى از آن نماز را به عهده گرفتم. اولاً نمى‌دانم که آن شخص اذن این کار را داشته یا نه، دوماً نتوانستم سر مدت تعیین شده نماز را بخوانم و هنوز مقدارى از نماز باقى مانده است. آیا بنده باید بقیه نمازها را خودم بخوانم یا به ایشان برگردانم؟ تکلیف آن مقدار را که نخوانده‌ام چیست؟

ج) اگر اجیر مجاز به اجاره غیر هم بوده، نمازهایى را که خوانده‌اید، صحیح است و نسبت به بقیه موضوع را به اطلاع اجیر برسانید.

 

س: پدر اینجانب شش سال نماز استیجارى گرفته بود که خود آن مرحوم یکسال آن را خوانده ولى پنج سال دیگر باقى مانده است. به واسطه ناآگاهى از مسأله‌، چهار سال آن را بدون اجازه ورثه‌ى کسى که نماز از او قضا شده، خوانده‌ایم و یک سال دیگر باقى است. اولاً تکلیف ما در مورد آن چهار سالى که بدون اجازه ورثه خوانده‌ایم چیست؟ و ثانیاً‌ براى خواندن یک سال باقى مانده، آیا باید از ورثه آن مرحوم اجازه بگیریم ؟

ج) اگر اجاره مشروط به مباشرت پدرتان بوده است، نسبت به مقدار باقى مانده اجاره باطل مى‌شود و تابع رضایت و اجازه‌ى صاحبان مبلغ مذکور مى‌باشد.

 

س: بنده به دلیل مشکلات زیاد مالى که داشتم از دفتر حضرت امام خمینى (قدس سره) نماز و روزه گرفتم. ولى بعداً نتوانستم در سر قرار، آن را تمام کنم و حال پولى ندارم که پس بدهم. وظیفه‌ام چیست؟ بعد از وقت مى‌توانم انجام دهم؟ با آن پول سجاده و لباس خریده‌ام آیا نمازم با آنها درست است یا خیر؟

ج) اگر براى شما به منظور انجام نماز و روزه وقتى معیّن کرده‌اند در این صورت انجام آن بعد از گذشت مدت صحیح نیست مگر با اجازه شخصى که شما را اجیر کرده است و اگر بدون اجازه انجام دهید مستحّق اجرت نمى‌باشید.