نیکی کریمی بازیگر سینمای ایران از جمله بازیگرانی است که آثار بسیار درخشانی را در کارنامه دارد اما با این وجود در سال های اخیر در کمتر اثری درخشیده است.

نیکی کریمی ۱۹ آبان سال ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد. وی بازیگر، کارگردان و مترجم است.

نیکی کریمی

 وی از دوران دبستان بازی در گروه‌های کوچک تئاتری را آغاز کرد. نخستین نقش سینمایی‌اش را در سال ۱۳۶۸ در فیلم وسوسه به کارگردانی جمشید حیدری بازی کرد. 

 

 

نخستین حضور جدی او در فیلم عروس به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ است. او و ابوالفضل پورعرب را اولین ستارگان سینمای ایران پس از انقلاب می‌دانند. 

 

‍پس از آن، کریمی در دو فیلم مهم از داریوش مهرجویی به نام‌های سارا و پری بازی کرد. بازی در فیلم سارا برایش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره‌های سن سباستین و نانت را به ارمغان آورد. 

نیکی کریمی

پس از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال ۱۳۷۷ در فیلم دو زن به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد. 

 

کریمی برای پنجمین‌بار برای فیلم دو زن نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در همین فیلم از جشنواره تائورمینا ایتالیا گرفت.

نیکی کریمی

نیکی کریمی در سال ۱۳۸۰ فیلم کوتاه مستندی با مضمون نازایی با عنوان داشتن یا نداشتن ساخت که برنده جایزه باران شد و در سال ۱۳۸۳ اولین فیلم بلندش به نام یک شب را کارگردانی کرد. 

در سال ۱۳۸۱ در دو فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید به کارگردانی احمدرضا معتمدی و واکنش پنجم به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که به خاطر بازی در این دو فیلم جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت. 

برخی از آثار هنری نیکی کریمی: وسوسه، عروس ، ردپای گرگ، سارا، پری، بوی پیراهن یوسف، سایه‌به‌سایه، برج مینو، روان، آذر