اکثریت مردم سرزمین‌مان ایران، اعتقاد دارند که لحظه تحویل سال را در حال و هوایی زیبا و معنوی به سر کنند و به همین منظور برخی از افراد که توفیق حضور در مکانهای مقدس همچون مرقد مطهر امامان معصوم یا امامزادگان را دارند از این فرصت استثنایی بهترین استفاده می‌کنند.

در همین راستا سالیان متمادی است که جمعیت کثیری از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت خود را به عتبات عالیات در کربلای معلی و نجف اشرف می‌رسانند و سال نو را در کنار ائمه معصومین (ع) آغاز می‌‌کنند و از این حیث احساسی نیکو و خوشایند دارند.

به همین منظور نیز سازمان حج و زیارت در سالهای اخیر و به‌ویژه برای سال 96 بر تعداد اعزامهای نوروزی خود اضافه کرد و امسال بیش از 120 هزار زائر ایرانی در ایام نوروز ثبت‌نام خود را برای عزیمت به عتبات عالیات قطعی کردند.

رشد 2.5 برابری اعزام زائران به عتبات عالیات، اعزام روزانه بیش از 6 هزار نفر از زائران و سایر تمهیداتی که برای این ایام در نظر گرفته شده بخشی از برنامه‌هایی بوده که انجام گرفته است و بسیاری از ایرانیان سال 96 را در بین الحرمین و یا نجف اشرف آغاز کرده‌اند.

اما در این میان به غیر از برنامه‌ریزیهای انجام شده از سوی مسئولان ایرانی و زائران علاقمند به حضور در عتبات، تولیت آستان مقدس حسینی نیز در برپایی مراسم معنوی در آغاز سال جدید و لحظه تحویل سال همراهی کرد.

سید جعفر موسوی تولیت حرم آستان مقدس حسینی هم درباره تمهیدات اندیشیده شده در ایام لحظه تحویل سال گفت: سالهاست این آستان مقدس به خاطر علاقمندی ملت ایران، تسهیلات و امکانات لازم را برای برگزاری مراسم سال نو در اختیار آنها گذاشته است؛ این را وظیفه خودمان می‌دانیم که حداکثر امکانات را در اختیار زائران ایرانی برای برگزاری این مراسم معنوی قرار دهیم.

وی افزود: آستان مقدس حسینی تمامی امکانات از جمله صوت، سمعی بصری، اجراییات و ... در فضای صحن مطهر و بین الحرمین را در اختیار زائران ایرانی قرار داد تا این مراسم که شامل قرائت قرآن، دعای توسل، دعای تحویل سال و مداحی بود به بهترین نحو ممکن انجام شود.

اما معدود ایرانیانی توانستند این ایام را بنابر دعوت حضرت حق و ائمه معصومین عصمت و طهارت(ع) در جوار این بزرگواران سپری کنند و برخی نیز در حسرت دیدار از دور سلامی رساندند؛ چه بسیار چشمهایی که هنوز مشتاق دیدار هستند.