پس از اینکه تحقیقات انجام شده در چین نشان داد خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی از افزایش تعداد فرزندان خود امتناع می‌کنند پکن تصمیم گرفت برای تشویق زوج‌ها جوایز و کمک‌های مالی در نظر بگیرد. «وانگ پیان» معاون وزیر بهداشت چین این خبر را روز شنبه در یک کنفرانس رفاه اجتماعی اعلام کرد.

چین اواخر سال 2015 دستورالعملی را منتشر کرد و به خانواده‌ها اجازه داد برای مقابله با مشکلات ناشی از پیر شدن جامعه تعداد فرزندان خود را به 2 نفر افزایش دهند. در پی انتشار این دستورالعمل تعداد تولد کودکان به  17.86 میلیون نفر در سال 2016 افزایش یافت.

وانگ در این خصوص گفت: «با اینکه داشتن دو فرزند حق تمام خانواده‌های چینی است؛ اما مشکلات اقتصادی آنها را در تنگنا قرار داده و چنین فرصتی را از آنها سلب کرده است».

وزارت بهداشت چین یک نظرسنجی را در سال 2015 انجام داد که براساس آن 60 درصد خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی تمایلی به داشتن فرزند دوم نداشتند. چین یکی از پایین‌ترین نرخ‌های زاد و ولد را در جهان دارد که به یک نگرانی بزرگ برای مقامات این کشور تبدیل شده است.

چین طی چندین دهه متوالی برای مقابله با افزایش جمعیت این کشور سیاست تک فرزندی را اعمال کرد؛ اما در حال حاضر مقامات پکن به این نتیجه رسیده‌اند که جمعیت پیر این کشور پاسخگوی نیاز بازار کار نیست. سیاست تک فرزندی چین در سال 2015 لغو شد.