مراسم رونمایی از چهار کتاب موزه عبرت در زمنیه زندگینامه و رمان‌هایی با موضوعیت کسانی که در جریان انقلاب در کمیته مشترک ضد خرابکاری شکنجه شده‌اند با حضور حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات و سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه عبرت رونمایی شد.

حجت‌الاسلام سید محمود علوی در این مراسم گفت: خوشحالم که موزه عبرت حرکت خوبی در بازنویسی خاطرات رنج‌دیدگان برای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرد ما آنگونه که باید و شاید به تاریخ انقلاب و فرهنگ انقلاب را نپرداختیم البته کار زیادی شده اما هنوز خلاء‌هایی موجود است امیدوارم این حرکت در راستای پر کردن خلاء انجام گرفته باشد.

وی افزود: هدف از نوشتن خاطرات به صورت رمان، انتقال تجربه برای همراه کردن نسل جوان با انقلاب اسلامی است و قرآن به ما می‌آموزد خاطرات گذشتگان نباید دفن شود بلکه باید به بهترین زبان برای عبرت‌آموزی استفاده شود.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه آنقدر قهرمان داریم که نیاز به خلق قهرمان خیالی نداریم، گفت: چنین کتاب‌هایی برای انتقال تجربه و عبرت‌آموزی برای جوانان مفید است تا این جوانان در دام ضد انقلابیون گرفتار نشود.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: این مکان(موزه عبرت) باعث جمع شدن ما شد تا برای نسل جوان مظالمی که پهلوی‌ها در این سرزمین انجام داده‌اند بازگو شود.

وی گفت: من وقتی خاطرات رنج‌دیدگان و زندانیان دوره رژیم پهلوی را خواندم بارها گریه کردم وقتی رنج‌ انسان‌های سخت‌کوش را دیده‌ام که چه زحماتی کشیده‌اند در خلوت خود آرزو کردم که ای کاش جوانان همه ابعاد حکومت پهلوی را بدانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اولین انگیزه رژیم پهلوی دین‌زدایی بود و جوانانی که در این زندان (کمیته مشترک ضد خرابکاری) زندانی بودند برای احیای دین بود.

صالحی امیری گفت: رویکرد دیگر رژیم پهلوی قدسی‌گرایی سلطنت در ایران بود تا همگان شاه را سایه خدا بر روی زمین بدانند و اینگونه تبلیغ می‌کردند و برای اینکه جوانان بیشتر با این مظالم آشنا شوند باید خاطرات زندانیان به صورت فیلم، انیمیشن، رمان ساخته و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

وی گفت: ما سه گونه تاریخ شفاهی داریم، نخست تاریخ شفاهی پهلوی که رجال پهلوی درباره حکومت پهلوی سخن گفته‌اند که کارشناسان مجربی این اطلاعات را گردآوری کردند و قریب به 50 جلد کتاب را از این اطلاعات می‌توان تدوین و منتشر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین تاریخ شفاهی مربوط به تاریخ پهلوی است که توسط مؤسسه وابسته به وزارت اطلاعات جمع‌آوری شده است که آن نیز ارزشمند است و سومین مجموعه تاریخ شفاهی، تاریخ پهلوی از زبان زندانیان پهلوی است که باید تبدیل به آثار هنری شده و در شبکه‌های مجازی جاری شود.

صالحی امیری گفت: 40 میلیون نفر در شبکه‌های مجازی کشور وجود دارند و سالانه 4 میلیارد اطلاعات رونمایی می‌شود و ما باید در این عرصه نیز فعال باشیم.

محمدحسین یادگاری رئیس هیأت مدیره موزه عبرت نیز در این مراسم گفت: در مدیریت جدید سعی شده است تعداد بازدیدکنندگان افزایش پیدا کند و در مقطعی بازدیدکنندگان تا 2 برابر افزایش پیدا کرد.

وی گفت: ثبت خاطرات زندانیان سیاسی سرعت بیشتری گرفت و سعی شده است موزه عبرت به سراسر کشور انتقال داده شود که به این طریق نمایشگاه موزه عبرت در 8 استان برگزار شد و سعی می‌کنیم ثبت خاطرات و نوشته‌ شدن خاطرات به صورت رمان چاپ شود.

رئیس هیأت مدیره موزه عبرت در پایان گفت: از ظرفیت رمان استفاده می‌کنیم تا جنایات پهلوی بیشتر نشان داده شود.

بنابراین گزارش، 4 جلد کتاب «‌شب ناسور» ابراهیم حسن‌بیگی، «من پسر شاه نیستم« اصغر فکوری، «لتاک» محمدحسین نیک‌نامیان و «از سکوت تا فریاد»‌اثر پروین کاشانی‌زاده رونمایی شد.