رها حاجی زینل بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر درخصوص اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر 95 گفت: قبل از "خفه گی" تجربه کار سینمایی و تلویزیون را داشتم اما اگر به عنوان یک تجربه حرفه ای با یکی از پنج کارگردان برتر کشورمان به قضیه نگاه کنیم، هیجان و احساس من نسبت به این کار بسیار بالا بود.

وی ادامه داد: این هیجان، استرس و التهاب تا آخرین لحظه و جلوی دوربین رفتن با من بود و خوشحالم که آقای جیرانی به من اعتماد کردند و توانستم در این فیلم به ایفای نقش بپردازم.

الناز شاکردوست و رها حاجی زینل

بازیگر نمایش "تیراندازی در تئاتر" در مورد نادیده گرفته شدن فیلم "خفه گی" در جشنواره فیلم فجر افزود: متاسفانه فیلم در جشنواره امسال اصلاً دیده نشد. در جریان روزهای اکران و مخصوصاً نشست خبری برج میلاد تمامی خبرنگاران و منتقدان نظر مثبتی به فیلم داشتند و این خیلی عجیب است که جشنواره این فیلم را تنها در دو بخش نامزد کرد.

وی درباره همبازی شدن با "الناز شاکردوست" تصریح کرد: خانم شاکردوست در طول فیلمبرداری فوق العاده پرانرژی، گرم و صمیمی بود و حتی من به وی گفتم که قبل از این تصور دیگری از تو داشتم. النازشاکردوست برای این نقش بسیار جنگید. شاید در ابتدا همه به انتخاب این بازیگر برای چنین فیلمی شک می کردند ولی به نظر من الناز شاکردوست با انرژی و تلاش بی وقفه ای که انجام داد توانست نقش جدیدی در سینمای ایران و کارنامه کاری خود ثبت کند.

کارگردان نمایش "آشویتس زنان"ادامه داد: کار در کنار الناز شاکردوست تجربه جذابی بود چون در همان روز اول رابطه بسیار خوبی به عنوان همبازی بین ما برقرار شد و من به عنوان اولین کار حرفه ای آرامش خاصی در حین فیلمبرداری داشتم. آرامشی که بی شک از فرد آقای جیرانی و صبوری وی نشات می گرفت. در بسیاری از موارد الناز با روحیه خوب به من انرژی میداد و کاملاً نقشی انگیزه بخش در این اثر برای من داشت.

فرش قرمز فیلم خفه گی

وی در مورد مشکلات موجود برای بازیگران زن در سینمای ایران تصریح کرد: بازی و حضور در سینما و تئاتر برای خانم ها بسیار سخت است زیرا معمولاً یک بازیگر خانم باید در چند وجه با مشکلات روبرو شود. با توجه به پیشینه ای که سینمای قبل از انقلاب در ذهن خانواده های ما نهادینه کرده آنها به عرصه سینما با شک نگاه می کنند و معمولاً راضی به حضور دخترشان در آثار سینمایی نیستند که من هم بسیار با این قضیه روبرو شدم ولی بعد از ازدواج و با توجه به اینکه همسرم نیز در عرصه نمایشنامه و فیلمنامه نویسی فعالیت می کند با پشتیبانی و دلگرمی وی با آسودگی بیشتر به کار ادامه دادم.

بازیگر فیلم "بی خداحافظی" در ادامه اضافه کرد: البته این نگرانی خانواده بی دلیل هم نیست چون فضای سینما زیاد فضای جالبی برای بازیگران خانم نیست. من به شخصه یکی از بزرگترین نقاط مثبت فیلم "خفه گی" را سلامت کامل گروه اجرایی می دانم. سلامت و حرفه ای بودنی که از آقای جیرانی شروع شده و به همه گروه تزریق میشد.اما در همه جا وضع به این شکل نیست و معمولاً بازیگری در صورت عدم شناخت و انتخاب راه غلط هزینه های هنگفتی را برای روح و جان بازیگران خانم به همراه دارد.

نمایش آشویتس زنان

وی از کارگردانی یک نمایش در سال آینده خبر داد و افزود: به امیدا خدا امسال تمرین های نمایش "باز کردن بسته" را برای اجرای عموم سال 96 آغاز کرده ایم. نمایش "باز کردن بسته" اولین تجربه کارگردانی من نیست و پیش از آن علاوه بر چندین نمایشنامه خوانی، اردیبهشت امسال اجرای عموم نمایش آشویتس زنان به نویسندگی علی صفری را کارگردانی کردم.

بازیگر فیلم "مثل یک کابوس" ادامه داد: ایده اولیه "باز کردن بسته" بر اساس طرحی از "علی صفری" شکل گرفت و در ابتدا قرار بود با نام نمایش "هشت" اجرا شود اما بعد از آنکه متوجه مشابه بودن اسم آن با نمایشنامه ای دیگر شدیم آن را به "باز کردنِ بسته" تغییر دادیم که 16 اسفند ماه در تماشاخانه بازیگاه روی صحنه خواهد رفت.

وی درباره این نمایش تاکید کرد: تمرین های این نمایش از 10 بهمن ماه آغاز شده و با وجود اینکه نمایشنامه خوانی را در برنامه ابتدایی قرار دادیم، تمرینات بسیار منسجم و با حضور گروهی متشکل از دوستان حرفه ای و نیمه حرفه ای انجام می پذیرد. در اولین قدم این نمایشنامه در سومین جشنواره نمایشنامه خوانی ناظرزاده کرمانی برگزار می شود و به امید خدا سال آینده اجرای عموم این اثر را خواهیم داشت.

نمایش باز کردن بسته

کارگردان نمایش "مرگ یزگرد" درخصوص عوامل این نمایش اذعان کرد: در این اتفاق هنرمندانی همچون کیارش لبانی٬ امین قنبری٬ علیرضا(نیما) قربان زاده، سعید تقوایی٬ آرین عزیزی٬ افشین کامیاب فرد٬ عارف احمدزاده و شهرزاد محمودی در مقام بازیگر، محمدمهدی توکلی زاده به عنوان دستیار کارگردان ، مهدی ابراهیمی نژاد در مقام آهنگساز، مهسا حجازی، فرزاد شفایی به عنوان ساخت تیزر و محمد جودکی عکاس گروه من را یاری می کنند.

حاجی زینل با اشاره به سودای سیمرغ جشنواره فجر 37 خاطرنشان کرد: چند سال پیش آرزوی کسب جایزه جشنواره تئاتر را داشتم که خوشبختانه در بخش موسیقی موفق به دریافت آن شدم و همین چند وقت پیش، قبل از حضور در "خفه گی" آرزو کردم در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر سیمرغ را بدست آورم. خوشبختانه خیلی زودتر از تصورم به فجر راه پیدا کردم و امیدوارم آرزویم به تحقق بپیوندد. در حال حاضر پیشنهاداتی شده که باید دید با گذشت از نوروز96 چه اتفاقاتی خواهد افتاد.