پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزهای پرتلاطم ورزش ایران حتی با آمدن وزیر جدید همچنان ادامه دارد؛ حتی قهرمانی ارزشمند تیم کشتی آزاد ایران در جام جهانی کشتی آزاد کرمانشاه؛ آن هم با پیروزی مقابل آمریکا هم نمی‌تواند تلخی‌های برخی اتفاقات را برطرف کند.

مدیران فدراسیون‌ها و مدیران ارشد ورزش، گاهی خود را به خواب می‌زنند و یا سعی می‌کنند با توجیه این رخدادهای عجیب، از زیر بار مسوولیت‌شان شانه خالی کنند و توپ را به زمین همسایه بیندازند اما این‌بار اتفاقی رخ داد که بخشودنی نیست.

نامش را سهل‌انگاری بگذاریم یا بی‌اطلاعی و بی‌احتیاطی، هرچه باشد قابل اغماض و بخشش نیست و باید با مسوولان این قضیه برخورد جدی شود.

اتفاق به رقابت‌های شطرنج جبل‌الطارق باز می‌گردد، جایی که یک شطرنج‌باز ایرانی کشف حجاب کرده و دیگری با حریفی از رژیم اشغالگر قدس، به رقابت می‌پردازد؛ دو شطرنج بازی که پیشینه حضور در تیم ملی و قهرمان شدن در ایران را دارند و حتی درسا درخشانی، نفر ششم جوانان جهان است.

درسا در این رقابت‌ها، بدون حجاب شرکت کرده و برنا برادرش، با «الکساندر هوزمان» نماینده رژیم اشغالگر قدس به رقابت می‌پردازد اما مدیران فدراسیون به‌جای پذیرش مسوولیت این مشکل بزرگ و تلخ، توجیه «مسابقات جبل الطارق هم به صورت آزاد بوده و هرکسی می‌توانست آنجا شرکت کند» را به زبان می‌آورند.

مهرداد پهلوان‌زاده در این خصوص می‌گوید:« شطرنج ایران بیش از ۱۷ هزار بازیکن دارد که دارای ریتینگ  بین‌المللی هستند و امکان حضور در مسابقات مختلف را هم دارند. البته اعزام تمام این بازیکنان مستقیماً زیر نظر فدراسیون انجام نمی‌شود و امکان اینکه فدراسیون روی تمام اعزام‌ها و عملکرد آنها نظارت داشته باشد، وجود ندارد.» وی افزود: «این دو ورزشکار هم از طرف فدراسیون اعزام نشده بودند. درسا درخشانی اصلاً ساکن ایران نبوده، در اسپانیا دانشجوست و متاسفانه در مسابقات بدون حجاب شرکت می‌کند. برنا درخشانی هم که ساکن تهران است، خودش ویزا دریافت و در آن جام حضور پیدا کرده است.»

رئیس فدراسیون شطرنج توجیهاتش در خصوص این اتفاق را این‌گونه ادامه داد: «در این رقابت‌ها چون تعداد شرکت کننده زیاد بوده، روی میزها پرچم نگذاشته و فقط اسامی را نوشته‌اند، خیلی مشخص نبود که شطرنج‌بازان با کدام کشور بازی می‌کنند. پدر برنا هم در نامه‌ای به فدراسیون اعلام کرده، پسرش هیچ اطلاعی نداشته که حریفش از رژیم صهیونیستی بوده و بعد از اتمام رقابت، متوجه ملیتش شده است.»

او که سعی دارد به نحوی از بار مسوولیت این اتفاق شانه خالی کند، با بیان اینکه منافع ملی بر هر چیزی ارجحیت دارد، اضافه کرد: «ماجرا را دقیقاً بررسی کنیم و برای آنهایی که آرمان‌ها و اصول ما را زیر پا گذاشته‌اند، هیچ ارفاقی نخواهیم داشت. تدابیری می‌اندیشیم که در تورنمنت‌های آینده این اتفاق دیگر تکرار نشود.»

آقای «احمد سالک»، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مبارزه با رژیم صهیونیستی را از اصول ده‌گانه دکترین انقلاب دانست و گفت: «لزومی ندارد افراد دو تابعیتی و اشخاصی که اعتقادی به نظام ندارند، زیر پرچم ایران در یک مسابقه ورزشی شرکت کنند. چه ارگانی این افراد را برای فعالیت در ورزش کشور انتخاب کرده است؟ آیا وزارت ورزش روی این مسائل نظارتی ندارد که قصد دارد تنها با یک عذرخواهی ماجرا را تمام کند... کنترل و برخورد با این موضوع در حیطه کاری دستگاه‌های امنیتی است.»

در این شرایط که رسانه‌های معاند با نظام این موضوع را اتفاقی عادی قلمداد می‌کنند و حتی خبر محرومیت این دو شطرنج باز را که از سوی مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج مطرح شده زیر سؤال برده و از این آب گل‌آلود درحال ماهیگیری برای خود هستند، تعلل در برخورد جدی با مسببان این اتفاق از سوی وزارت ورزش و حتی فدراسیون شطرنج، جای سؤال دارد؟

در چنین وضعیتی حتی نباید یک روز را هم از دست داد و می‌بایست با مسببان این حادثه تلخ ، برخوردی جدی صورت گیرد تا مدیران ورزشی و فدراسیون‌های مختلف به‌جای عکس گرفتن، توئیت کردن و یا رسیدن به اهداف شخصی با استفاده از جایگاه‌های ورزشی، بیش از گذشته مراقب حضور ورزشکاران خود در مسابقات بین‌المللی باشند.