در «ورجه وورجه» هرکدام از بچه‌ها در باره یک موضوع پیشنهادی صحبت می‌کنند؛ مثلا یک نفر درباره سختی‌های زندگی در زمان‌های قدیم صحبت می‌کند و دیگری در ارتباط با سختی شروع هر کار؛ یک نفر در باره زندگی آپارتمان‌نشینی و عده‌ای درباره حیوانات... در میان صحبت بچه‌ها، تصاویر گرافیکی به عنوان میان‌برنامه پخش می‌شود.

ورجه وورجه هر روز ساعت 14 و 30 دقیقه از شبکه کودک پخش می‌شود و تکرار آن ساعت 17 روز بعد است.

تربیت مجری کودک برای آینده شبکه کودک

سیدحمید امامی تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده ورجه وورجه در گفت‌وگو با جام‌جم، هدف از تهیه این برنامه را تربیت مجریان کودک برای شبکه کودک می‌داند و می‌گوید: آقای سرشار، مدیر شبکه کودک دوست داشتند، با تهیه این برنامه چند مجری خوب کودک به این شبکه تزریق شود که به درد آینده شبکه بخورند.

وی در باره فراخوان تست اجرا از بچه‌ها می‌گوید: ابتدا فراخوان تست از بچه‌ها به صورت شخصی بود که به مردم پیامک می‌زدیم، اگر بچه‌ای را می‌شناسید که می‌تواند اجرا داشته باشد، او را به ما معرفی کنید، اما بعد از پخش تیزری به مدت دو روز از شبکه، با بیش از صد هزار پیامک روبه‌رو شدیم و تصمیم گرفتیم از همین افراد تست بگیریم.

امامی با بیان این که تقریبا از حدود 8000 کودک دختر و پسر 9تا 12 سال تست گرفته‌ایم، ادامه می‌دهد: حتی از شهرستان‌هایی همچون نوشهر، مشهد، اصفهان و شیراز هم کودکان تمایل داشتند در تست شرکت کنند . وی در باره ضبط برنامه می‌گوید: آخر هفته‌ها برنامه ضبط می‌شود و وسط هفته از متقاضیان اجرا تست می‌گیریم.

امامی با اشاره به این که برنامه باز خورد خوبی داشته است، می‌گوید: طبق آمار مرکز سنجش صدا و سیما ورجه وورجه بهترین برنامه شبکه کودک بعد از برنامه نقاشی، نقاشی و همچنین چهارمین برنامه پر مخاطب گروه سنی کودک تلویزیون بوده است.او ادامه می‌دهد: در آیتم مشاغل، بچه‌ها شغل‌های مختلفی همچون کبابی، کارواشی، نانوایی و سلمانی را تجربه می‌کردند، به طوری که ما 30 شغل را توانستیم معرفی کنیم.در آیتم گزارش، بچه‌ها به عنوان گزارشگر وارد مدارس ابتدایی می‌شدند و با هم سن و سال‌های خود گفت‌وگو می‌کردند. مسابقه، چه مسابقه داخل استودیو یا حتی مسابقه پیامکی از دیگر بخش‌های برنامه ورجه وورجه است و بچه‌ها می‌توانند با شماره پیامک 3000096 در زمان پخش برنامه به سوال‌ها جواب دهند.

امامی که خود نویسندگی برنامه را برعهده گرفته، می‌گوید: برای جذب نویسنده، حداقل با 34 نویسنده کودک ملاقات داشتم. کسانی که کار کودک انجام داده بودند یا کتاب نوشته بودند یا در مجلات و نشریات مختلف قلم می‌زدند، برایم نمونه کار فرستادند. شاید 50 قسمت اول برنامه را با همین افراد بستیم. البته ما فقط دنبال نوشته کودکانه نمی‌گشتیم، بلکه این یک کار طنز کودک است . از 7000 نفر تست گرفته بودم و احساس می‌کردم شناختی روی بچه‌های این سن پیدا کرده‌ام و می‌دانم نیازشان چیست؟ این‌گونه شد که قلم به دست گرفتم و نویسندگی برنامه را آغاز کردم. توجیه نویسنده‌ها نیز سخت بود و از آنجا که کار گرافیک داشت، نویسنده‌ها می‌بایست متوجه گرافیک می‌شدند.

یک ورجه وورجه گرافیکی

سیدامید امامی، مدیر تولید برنامه می‌گوید: یک تیم 15 نفره کار تولید، اعم از گرافیک، تدوین و کامپوزیت را برعهده دارد. هر برنامه 15 دقیقه‌ای تقریبا سه روز کاری زمان می‌برد تا گرافیک و تدوین خوبی داشته باشد و به دل مخاطب بنشیند.

صحبت با بچه‌ها حین تصویر‌برداری

علی نخجوانی، تصویربردار و تدوینگر برنامه می‌گوید: تصویربرداری برنامه‌های کودک با بزرگسالان متفاوت است، چون می‌بایست حوصله داشته باشیم با بچه‌ها در حین کار صحبت کنیم و حتی با آنها بازی بچگانه داشته باشیم.نه خیلی جدی باشیم نه باری به هر جهت که بچه‌ها کار را پیش پا افتاده فرض کنند؛ بلکه باید صمیمی باشیم تا بچه‌ها احساس راحتی کنند و بتوانیم برنامه را ضبط کنیم.

مجریان کوچک اما توانمند

سارا کریمی درباره آمدنش به برنامه می‌گوید: زمانی که می‌خواستم تست بدهم، برایم مشکلی به وجود آمد و نتوانستم سر برنامه حضور پیدا کنم. کارگردان برنامه از پدر و مادرم خواستند که از اجرایم فیلم بگیرند و من لطیفه‌ای را اجرا کردم و فرستادم. این‌گونه شد که به عنوان مجری در برنامه راه پیدا کردم.فاطمه قلی‌زاده، دیگر مجری برنامه نیز اظهار می‌دارد: اکثر اوقات در برنامه‌های مدرسه تقلید صدا می‌کردم. پدر و مادرم دوست داشتند من وارد تلویزیون شوم. وقتی متوجه تست برنامه شدیم، آمدم و قبول شدم.

قلی‌زاده با گفتن این حرف که دوربین ترس ندارد، ادامه می‌دهد: بچه‌ها وقتی جلوی دوربین می‌روند، نباید از دوربین بترسند یا خجالت بکشند، چراکه به وسیله دوربین با دوستا‌مان که در خانه هستند و ما را نگاه می‌کنند، صحبت و درددل می‌کنیم .