بیراه نیست اگر بگوییم «قاتل اهلی» جنجالی‌ترین فیلم جشنواره فجر امسال بود. اما فارغ از تمام بحث‌ها، منتقدان موسیقی که «قاتل اهلی» را دیده‌اند خوانندگی پولاد کیمیایی را در سه آهنگ این فیلم تا حد زیادی غیر‌حرفه‌ای می‌دانند و اعتقاد دارند که شاید اگر برای اجرای این سه قطعه از یک خواننده حرفه‌ای استفاده می‌شد نتیجه کار خیلی بهتر از اینها درمی‌آمد.

به همین دلیل سراغ اشکان دباغ، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده قطعات موسیقی «قاتل اهلی » رفتیم تا از چند و چون ماجرا بیشتر بدانیم.

خیلی‌ها بعد از دیدن «قاتل اهلی» می‌گفتند پولاد کیمیایی آهنگ‌های فیلم را خوب نخوانده. اصلاً چرا از ابتدا به جای صدای پولاد از صدای یک خواننده حرفه‌ای استفاده نشد؟

ببین خود من در تصمیم‌گیری‌هایی که برای فیلم می‌شد دخیل نبودم. زمانی که وارد این پروژه شدم به من گفتند شما با این مضمون و این ترانه‌ها برای پولاد کار بسازید. من هم تا آن لحظه آشنایی با پولاد کیمیایی نداشتم و آن روز با او آشنا شدم. انصافاً هم خیلی زحمت‌ کشید تا ووکال کار را دربیاورد. واقعاً انرژی مضاعفی برای این کار گذاشت. خودم شاهد زحماتش بودم که شبانه‌روز برای خواندن ترانه‌ها تلاش می‌کند. این را هم بگویم که تمام این اتفاق‌ها در کمتر از دو هفته افتاد. یعنی ما باید سه آهنگ را ظرف دو هفته می‌ساختیم، تنظیم می‌کردیم و پولاد هم آنها را می‌خواند. آن هم در شرایطی که اصلاً مشخص نبود این آهنگ‌ها قرار است در فیلم باشد یا نه. یعنی هنوز خیلی چیزها معلوم نبود اما با این همه پولاد خیلی زحمت‌ کشید و شور و اشتیاق زیادی داشت که بتواند این کارها را به بهترین نحو بخواند. حالا اینکه نتیجه کار خوب شده یا بد، چیزی است که باید مخاطبان بگویند. اما من می‌توانم بگویم که هم من و هم امیر دانایی و هم یغما گلرویی تمام تلاش‌مان را برای این کار کردیم. البته خود پولاد خیلی بیشتر از ما تلاش کرد.

خود پولاد قبلاً سابقه خوانندگی نداشت؟

سابقه خواندن که نداشت اما با موسیقی آشنایی دارد، چون هم پیانو می‌زند و هم چلو.

فضای کارها چطور بود؟ مضمون خاصی داشت؟

یکی‌شان که اعتراضی بود و درباره دهه شصتی‌ها بود. یکی دیگر عاشقانه بود و سومین کار هم «قاتل اهلی» بود که قرار بود تیتراژ کار شود. کلاً دو تا از کارها مضمون اجتماعی داشت و یکی‌شان هم عاشقانه.

ترانه‌ها و ملودی‌ها از که بود؟

ترانه‌ها مال یغما بود و ملودی‌ها و تنظیم‌ها کار من و امیر دانایی بود.

بعد از اینکه فیلم را دیدی به نظرت آهنگ‌ها با فضای فیلم همخوانی داشت؟

به نظرم تا حدود زیادی این اتفاق افتاده بود. البته اگر مدت زمان بیشتری داشتیم مطمئناً نتیجه کارها بهتر هم از آب درمی‌آمد، اما با توجه به مدت زمان محدودمان این بهترین کاری بود که می‌شد انجام داد. تازه در آن دو هفته تایمی که داشتیم خود پولاد، هم سر فیلم‌برداری بود و هم برای خواندن قطعات تمرین می‌کرد. در واقع هر وقت آزادی که داشت در حال تمرین بود. من فکر می‌کنم در این تایم و با آن شرایط این بهترین کاری بود که می‌توانستیم انجام بدهیم اما مسلماً اگر شش ماه وقت داشتیم نتیجه کارمان خیلی بهتر از اینها می‌شد.

خود پولاد بعد از اینکه این سه قطعه را خواند وسوسه نشد خوانندگی را ادامه بدهد؟

چرا اتفاقاً خودش به صورت حرفه‌ای پیگیر است و دوست هم دارد که این کار را ادامه بدهد. تا آنجایی که من اطلاع دارم هر روز هم به دانسته‌های خودش در این کار اضافه می‌کند. خیلی اصولی و با تمرین جلو می‌رود.

خودت این روزها مشغول چه کاری هستی؟

همچنان با رستاک کار می‌کنم و یک کار آماده پخش هم با کاوه آفاق دارم که فکر می‌کنم تا یکی دو هفته آینده بیرون بیاید.