فرهاد نجفی درباره‌ی استقبال مخاطبان از فصل اول سریال «آسپرین» گفت: خوشبختانه خیلی از مسائلی که در فصل اول برای ما مهم بود، اتفاق افتاد و مخاطبان هم رضایت داشتند. در حال حاضر در مراحل پایانی نگارش فیلمنامه فصل دوم «آسپرین» هستیم که به‌زودی تمام می‌شود.

کارگردان مجموعه «آسپرین» با بیان اینکه «به طور کلی سیستم پخش سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی غلط است»، یادآور شد: فکر می‌کنم این سیستم پخش DVD برای سریال فقط در ایران اتفاق می‌افتد و تا زمانی هم که این سیستم به شبکه‌های خصوصی واگذار نشود، این مشکلات حل نخواهد شد. همانند سایر دنیا، سریال‌هایی مثل «شهرزاد»، «آسپرین» و ... که در حال حاضر در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند باید در یک شبکه خصوصی پخش شوند و مردم با پرداخت حق ماهیانه خیلی کم، بتوانند این سریال‌ها را تماشا کنند؛ اما از آنجا که ما همیشه همه چیزمان با دنیا فرق دارد و ضعیف‌ترین سیستم پخش و تکنیک در حوزه فیلم را داریم، هیچ‌وقت نمی‌توانیم به دنبال پیشرفت باشیم.

او بیان اینکه «کارهای معمایی و اکشن نیاز به بودجه زیادی دارند»، گفت: اگر به عنوان مثال سریالی مثل «شهرزاد» ۵۰ میلیارد بودجه دارد، «آسپرین» باید ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه داشته باشد؛ نه اینکه بدون حمایت از دولت و هیچ نهاد دیگری، در بخش خصوصی کار کرد.

نجفی با اشاره به دانلود غیرقانونی سریال‌ها، بیان کرد: اگر بخواهیم به خارج از کشور سفر کنیم، سایت بسیاری از هتل‌ها فیلتر است؛ اما اگر دانلود فیلم و سریال را جست‌وجو کنیم، همه سایت‌ها باز است و هیچ مشکلی هم وجود ندارد. این است کشور اسلامی که همه به راحتی در آن دزدی کنند؟

این کارگردان ادامه داد: قسمت اول سریال «آسپرین» دو میلیون بیننده‌ داشته است که سریال را خریداری نکرده‌ بودند. اگر این دو میلیون نفر، هر کدام فقط یک دلار هم پرداخت می‌کردند، دو میلیون دلار و اگر هر کدام فقط ۱۰۰۰ تومان پرداخت می‌کردند، دو میلیارد تومان به سریال بازمی‌گشت؛ که اگر این اتفاق می‌افتاد، طبیعتاً به کیفیت سریال، به بازیگران و تکنولوژی سریال اضافه می‌شد.

او یادآور شد: فکر می‌کردم که برای فصل دوم «آسپرین» می‌توانم از لحاظ تکنولوژی کارهای جدیدتری بکنم و سریال را به سریال‌های روز دنیا نزدیک کنم، ولی وقتی یک سریال فقط بتواند از لحاظ مالی پول خودش را دربیاورد و سودی نداشته باشد و از طرفی هم تماشاچی دانلود غیرقانونی کند، دیگر این اتفاق نخواهد افتاد؛ با وجود اینکه ما رسیک کردیم و در شبکه نمایش خانگی که همه در ژانرهای عاشقانه و کمدی فعال بودند، ژانر عوض می‌کنیم و وارد حوزه اکشن و معمایی می‌شویم، مردم، دولت و حتی رسانه‌ها هیچ توجه و واکنشی نشان نمی‌دهند.

نجفی با بیان اینکه «آسپرین» اولین سریالی است که قرار است که پس از اتمام فصل دوم از شبکه‌ای آمریکایی پخش شود، گفت: اگر دولت و مجلس نمی‌توانند در زمینه جلوگیری از دانلودهای غیرقانونی فرهنگ‌سازی نمی‌کنند، رسانه‌ها که می‌توانند. من هم طبیعتاً وقتی تمام این‌ مشکلات را می‌بینم، تمام تلاشم این می‌شود که فصل دو را تمام کنم و بعد هم از این کشور دوست‌داشتنی بروم؛ ولی به هر حال این ضعف برای ایران و پیشرفت نکردن در این زمینه باقی می‌ماند. برای من مهم نیست که حالا چون فصل اول ساخته شده، حتما فصل دوم را هم بسازم، این برایم مهم بود که خیلی شرایط ایده‌آل‌تری را در فصل دوم فراهم کنیم، دوربین‌های بهتری فراهم کنیم، به سوژه‌های بیشتری بپردازیم و تکنسین‌های بهتری بیاوریم.

کارگردان سریال «ماتادور» که بیشتر کارهایش در حوزه اکشن بوده است، در پاسخ به این پرسش که مخاطبان چقدر از اکشن‌ ایرانی استقبال می‌کنند، گفت: نمی‌توان گفت چه ژانری در ایران بیشتر مخاطب دارد، چون مردم دنبال کار خوب هستند؛ همان‌طور که ۱۰ سال فیلم «افعی» که در ژانر اکشن بود، پرفروش‌ترین فیلم بود و بعد از ۱۰ سال فیلم «اخراجی‌ها» در ژانر کمدی و احتمالاً هم در ۱۰ سال بعدی یکی از فیلم‌های آقای فرهادی که در ژانر درام و جدی است، پر فروش‌ترین خواهد بود. اما به طور کلی اکشن ژانر سختی است. بارها دیده‌ایم که کارگردان‌های فیلم‌های اکشن در ژانر اجتماعی فیلم‌های خوبی ساخته‌اند، اما کارگردان‌های اجتماعی، یک فیلم اکشن خیلی موفق نساخته‌اند. چون ژانر اکشن سخت‌ترین ژانر سینمایی است.

او با اشاره به تاثیر بودجه خوب بر ساخت فیلم و سریال‌های اکشن،  بیان کرد: برخی تصور می‌کنند بودجه بیشتر یعنی اینکه چهار ماشین بیشتر در سریال ترکانده شود؛ در حالی که فیلمنامه معمایی به جای دو نویسنده، ۱۰ نویسنده می‌خواهد و این هزینه بیشتری می‌طلبد؛ به عنوان مثال فیلم «شرلوک هلمز» که بر اساس یک کتاب هم هست، توسط ۳۰ نفر بازنویسی شده. مشخص است که یک کار اکشن که نیاز به ۵ دوربین دارد، از ژانرهای دیگر هزینه بیشتری می‌طلبد. اکشن ژانر جذابی است و برای همین هم در دنیا، روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود و خیلی هم فروش دارد.

نجفی خاطرنشان کرد: اما مشکل ما در اینجا، مسأله بودجه است که دولت بودجه نمی‌گذارد، اگر هم بخواهد بگذارد بودجه مشخصی برای سریال‌های سفارشی می‌گذارد که مردم ایران هم دیگر اصلاً سریال سفارشی نمی‌بینند؛ ولی با این وجود هنوز تلویزیون روی آثار سفارشی پافشاری می‌کند. من هنوز هم پیشنهاد ساخت سریال‌های سفارشی را دارم، ولی هیچ‌وقت قبول نمی‌کنم؛ چراکه کار سفارشی توهین به خود آدم است؛ البته کارهای سفارشی که برای ائمه ساخته می‌شود، فرق می‌کنند، چون بر اساس مستندات، واقعیات و تاریخ است و یا بحث جنگ که نمی‌توان آن را تحریف کرد و کاملا بر اساس مستندات است. البته من شنیده‌ام سریال «معمای شاه» مستند است، اما مستنداتش واقعی نیست.

او با تاکید بر اینکه کار سفارشی انجام نمی‌دهد، گفت: چرا باید در پایان سریال «ماتادور»، پلیس حتما ماتادور را دستگیر کند؟‌ من حالم بد می‌شود چون جواب مخاطب را ندارم و دیگر دوست ندارم سریال دیگری کار کنم که ماتادور آن را بگیرند، تازه بارها جنگیدیم که ماتادور را در سریال دیرتر بگیرند. در هر صورت خوشبختانه الان جوان هستم و حاضرم خیلی اتفاق‌ها بیفتد، ولی من خیلی کارها را انجام ندهم.

مجموعه «آسپرین» قرار است در چهار فصل ۱۵ قسمتی تولید شود. در خلاصه داستان «آسپرین» آمده است که «تیمی چهار نفره از نخبه‌های علم روانشناسی، مخفیانه پروژه‌ای تحقیقاتی به نام آسپرین که درباره بیماران مبتلا به فراموشی است را پیگیری می‌کنند؛ اما نتایج تحقیقات چیزی نمی‌شود که آنها انتظارش را می‌کشیدند، سال‌ها بعد یکی از پزشکان به نام صبوری به تنهایی پروسه تحقیقاتی را ادامه می‌دهد، اما با شکست روبرو می‌شود؛ همه چیز آشفته می‌شود، به ویژه وقتی نیما مردی که در این آزمایش‌ها دچار آسیب‌های فراوانی شده، در صدد کشف گذشته خود بر می‌آید ....»

بازیگران فصل اول این مجموعه عبارتند از: علیرام نورایی، مجید صالحی، همایون ارشادی، فرخ نعمتی، زیبا بروفه، روناک یونسی، سیما خضرآبادی، سیدمهرداد ضیائی، علی انصاریان، مهدی ماهانی، مهران نائل، هادی دیباجی، بابک نوری، مهدی علیپور، پیام احمدنیا، رضا بادامچی، مهسا باقری، ایزابلا پیکیونی، ارمیا قاسمی، رضا اخلاقی راد، سلمان فرخنده، افشین نخعی، رامتین کیانپور، وحید مهین دوست، علی محمدی، مهدیه نساج، محسن میری، بابک قادری، محمدرضا مقدم، بهروز زهره وند، امید صیاح، رضا یارخلج، فوژان قبادیان، ساناز نیکنام، الهه فرشچی، اندیشه میرسپاهی، مهدی نوروزی، نسیم ملکی، مهرنوش عبدالعلی، امید رستمی، علی گلبهاران، سحر قریشی، سارا خوئینی ها... با حضور هادی کاظمی و شقایق فراهانی. بازیگران خردسال: نادیا نجفی، آرشام طالبی، موگه تمدن نژاد، ایمان قره مادانی و ماهان بالاجاده.