«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی با اجرای محمدصالح علا، شب گذشته اجرای محسن دایی‌نبی و با حضور مهرداد دفتری عکاس و مدرس عکاسی پرتره برگزار شد.

مهرداد دفتری در این برنامه درباره عکاسی پرتره اظهار داشت: می‌گویند هر تصویری از صورت انسان گرفته شود پرتره است اما این تعریف خیلی معمولی است و ما باید به تعاریف بهتری برسیم. تعریف کلاسیک پرتره؛ تصویری از نمای درشت و تمام قد انسان با پس زمینه و بدون پس زمینه است.

وی ادامه داد: با ورود به هنرهای زیبا نه تنها باید بیانگر فیزیک صورت و آنوتومی باشد بلکه در مراتب عالی‌تر باید سایه‌ای از شخصیت و روح آن فرد را به تصویر بکشد. بنابراین ما عکسی مثل عکس پرسنلی را پرتره معرفی نمی‌کنیم.

* علت آلام انیشتین در پرتره مشهورش

این عکاس افزود: پرتره معروف آلبرت انیشتین که فیلیپ هانسمن پدر پرتره روانشناختی از او گرفته است، هیچ نورپردازی خاص و پس زمینه‌ای ندارد و بسیار ساده است اما نگاهی که انیشتین دارد دقیقا بیانگر آلام او است. زمان گرفتن آن نیز مصادف با سالی است که آمریکا بمب اتم را می‌ساخت و انیشتین با این موضوع مخالف بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکبر عالمی حق به گردن عکاسی دارند و من در فیلم مستندی که در حال ساخت آن هستم، از گفته‌های وی به تفصیل بهره خواهم برد. به گفته وی ما بیش از 114 رشته تخصصی در حوزه عکاسی داریم که پرتره یکی از آنهاست.

دفتری تأکید کرد: چرا در فیلم‌های ساسپنس و پرتعلیق، اولین اسمی که به ذهنمان می‌رسد آلفرد هیچکاک است؟ چون او به درستی به روانشناختی کاراکترهایش می‌پردازد. خاصیت عکس خوب هم این است که از یادها نمی‌رود. مثلا پرتره معروف گاندی اثر یک زن عکاس، جنبه ساده و روستایی بودن کسی را می بینیم که به عنوان رهبر یک جنبش، چنین تصویر ساده‌ای از او در ذهن می‌ماند.

* کتاب مجموعه پرتره‌هایم نیمه اول 96 منتشر می‌شود

در این برنامه برخی از عکس های پرتره دفتری از شخصیت هایی همچون حسن کسائی، علیرضا اسپهبد، مرتضی ممیز، لوریس چکناواریان، حمید سمندریان، شهریار پارسی پور، بهروز دارش، عزت اله انتظامی و منوچهر آتشی روی آنتن رفت.

این مدرس عکاسی پرتره، درباره چاپ کتاب پرتره‌هایش گفت: این افتخار را داشتم که مرحوم محمد زهرایی مجموعه عکس‌های مرا دیدند و پذیرفتند این کتاب در نشر وی یعنی نشر کارنامه منتشر شود. اما متاسفانه او دو سال پیش فوت کردند. پسرهایشان راه پدر را به خوبی ادامه می‌دهند و امیدوارم نیمه اول 96 این کتاب منتشر شود.

«چشم شب روشن» شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.