درگذشت استاد علی باقر زاده در حقیقت رقم خوردن آخرین صفحه شعر خراسان در قرن اخیر و در ادامه مجد و شکوه تاریخی‌اش بود.

 
مصطفی محدثی خراسانی در یادداشتی نوشت: اگر ملک‌الشعرای بهار آخرین درخت تناور شعر شکوهمند خراسان باهیمنه تاریخی‌اش باشد،نسلی که پس از او همچنان توانستند آن هیمنه و شکوه شعر خراسان  را آینه‌گردانی کنند عبارت‌اند از: محمد قهرمان، احمد کمال پور، مهدی اخوان ثالث، غلامرضا قدسی، ذبیح ا... صاحبکار، محمدرضا شفیعی کدکنی و علی باقر زاده «بقا».
 
 
 ویژگی‌هایی چون: دانش و بینش عمیق،مشرب و منش معرفتی برخاسته از فرهنگ  وادب فارسی،تواضع و فروتنی ،حضور فعال و مستمرو تأثیرگذار در انجمن‌های ادبی که  عمدتاخود بنیان گذارش بودند، شاگرد پروری و انفاق تجربه و علم،ترجیح ندادن هیچ مقام و موقعیتی برشعرو... و بسیاری فضیلت‌های دیگر،  وجوه مشترک شخصیت وزندگی این هفت شاعر بزرگ سده اخیر خراسان است.دو تن از این جمع ، یعنی مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شفیعی کدکنی پس از بالیدن و به ثمر نشستن  چند دهه پیش از خراسان کوچیدند و مقیم تهران شدند  و همان مسیر را در سطحی وسیع‌تر پی گرفتند و به شهرتی ملی‌تر رسیدند  که البته بیش از این‌ها را نیز سزاوار بودند اما پنج‌تن دیگر یعنی محمد قهرمان،احمد کمال پور ،غلامرضا قدسی، ذبیح ا... صاحبکار و علی باقر زاده«بقا»در خراسان ماندند و در سرزمین مادری این سیرو سلوک را پی گرفتند ،اما آن رفاقت و عهد اخوت بین این هفت تن در تمامی فرازوفرودها، هجرو وصل‌ها وحضر و سفرها  پایدار و استوار ماند .
 
من وقتی از این منظر یعنی  عهد اخوت و وفا زندگی و خاطرات شفاهی و مکتوب این هفت تن که به‌طور مستقیم افتخار شاگردی تمامی‌شان را داشته‌ام  مرور می‌کنم می‌بینم که نام ادیب و فرزانه ارجمند دیگری درکنار این هفت تن هست که این جمع برخاسته از جوار بارگاه ملکوتی علی بن موسی (ع) را به عدد نورانی هشت می‌رساند و آن نام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا... خامنه‌ای است.اخوان و شفیعی چند دهه پیش به تهران آمدند و جمع شش نفره  باقی‌مانده در مشهد، پرچمداران شعر اوج مند و ارجمند روزگار شدند و جهت دهنده مسیر فضیلت و روشنی و خرد در شعر و ادب خراسان.

مقام معظم رهبری ،احترام خاصی نسبت به پنج‌تن دیگر مانده در مشهد داشتند که  از دوستان  قدیمی ایشان، از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب بودند : استاد احمد کمال پورمتخلص به کمال که از قصیده‌سرایان برجسته خراسان بودند، استاد ذبیح ا... صاحبکار از غزل‌سرایان برجسته خراسان که تصحیح دیوان حزین لاهیجی را به توصیه مقام معظم رهبری به انجام رساندند، استاد غلامرضا قدسی از شاعران برجسته و انقلابی خراسان  که در دوران رژیم پهلوی با مقام معظم رهبری در یک‌بند زندانی بوده‌اند ، استاد محمد قهرمان غزل پرداز توانای روزگار که تصحیح غزلیات صائب توسط ایشان زبانزد است و نیز استاد علی باقر زاده متخلص به بقا که در قطعه سرایی ید طولایی داشتند و از سرآمدان روزگارند در سرودن قالب قطعه ، استاد باقر زاده  تنها بازمانده جمع پنج نفره دوستان مقام معظم رهبری در مشهد بودند که به دیار باقی شتافتند.

چند سال پیش که استاد ذبیح ا... صاحبکار پس از استاد غلامرضا قدسی و استاد احمد کمال پور به رحمت ایزدی پیوستند، و از آن جمع  هنوز استاد قهرمان و باقر زاده درقید حیات بودند  مقام معظم رهبری پیام تسلیت درگذشت استاد صاحبکار را خطاب به این دو بزرگوار فرستادند.وقتی شاعر ارجمند خراسانی جناب «محمد نیک » که از دوستان نزدیک این پیشکسوتان اند با تاثر فراوان  خبر درگذشت استاد باقر زاده را به من دادند، از قول استاد باقر زاده این‌گونه نقل کردند: «چند سال پیش که استاد صاحبکار و قهرمان درقید حیات بودند ، مقام معظم رهبری شعری سروده بودندکه با این ابیات شروع می‌شد:

 گذشت عمر و به دل یاد دوستان باقی‌ست

 شکست ساغر و آن نشئه همچنان باقی‌ست

...به جز کمال ز یاران انجمن ما را

 همین بقا و سهی ماند و قهرمان باقی‌ست

چندی پیش که به مشهد تشریف آورده بودند و خدمت ایشان مشرف شدم، به آقا گفتم؛ اجازه می‌دهید شعر شمارا به‌تناسب روز تغییر دهم ؟ و این بیت را خدمتشان خواندم :

کمال رفت، سهی رفت و قهرمان هم رفت

همین بقا ز رفیقان آن زمان باقی‌ست

تمام رفقای آن زمان همه رفته‌اند و تنها من مانده‌ام  و در این شرایط احساس غربت می‌کنم و این شعر مرحوم فرخ را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم که می‌گفت:

کم‌کم اندر شهر خود احساس غربت می‌کنم

بس که یارانم سفر کردند و تنها مانده‌ام»