معلولیت محدودیت نیست و بسیاری از معلولان کشور با وجود شرایط خاص، افراد موفق جامعه را تشکیل می دهند. با این وجود واضح است که معلولان و خانواده های آنها همچون سایر افراد نیاز به آموزش های خاصی نیز دارند. آموزش های حرکتی و همچنین آموزش های رفتاری و روانی برای این افراد ضروری است. در این گزارش به مناسبت روز جهانی معلولان به معرفی کتاب هایی می پردازیم که برای این عزیزان و خانواده شان مفید و کاربردی است.

نوابغ و مشاهیر معلول جهان 
کتابی از انتشارات سروش است که منصور برجیان آن را به نگارش در آورده است و از انتشارات سروش به چاپ هشتم رسیده است. نویسنده این کتاب که خود معلولیت جسمانی دارد، با وارد شدن به دنیای مشاهیر معلول و موفق، زندگی و چگونگی موفقیت آنها را به خوبی بررسی کرده است. هلن کلر، ابراهیم خان زند، آلبرت اینشتین، لودویک بتهوون، سارا برنارد، نورعلی برومند تعدادی از مشاهیری هستند که دراینکتاب به آنها پرداخته است. 
 
کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه ( راهنمای مناسب سازی کتاب برای همه) 
این اثر که برای کودکان و نوجوانان نگارش شده است از سیسیل هافگارد سونسن است، سحر ترهنده و شبنم عیوضی آن را به فارسی ترجمه کرده اند و از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات ایران منتشر شده است. در این کتاب تلاش شده است که فرصت باور کردن توانایی و خلاقیت ها به کودکان معلول داده شود که بتوانند در فعالیت های اجتماعی همانند سایر افراد شرکت کنند. همچنین این کتاب، مخاطب را با انواع کتاب های مناسب سازی شده برای معلولان جسمی، نابینایان، ناشنوایان و غیره آشنا می کند.
 
مادران معلول و پرورش کودکان 
کتاب فوق به همت انتشارات فنون معاصر برای مادران جوانی که کودک معلول دارند ، توسط انجمن علمی و آفرینش های هنری معلولین ایران منتشر شده است. ترجمه و تدوین این کتاب بر عهده ثروت هروآبادی و منصور برجیان بوده و در آن تلاش شده است تا روش های برخورد و تعامل با کودکان معلول به مادران آنها بخصوص در دو سال اول زندگی آموزش داده می شود 
 
بازی و حرکت
این کتاب شامل توصیه هایی برای کودکان معلول جهت آموختن حرکت از طریق بازی است و همچنین به عنوان راهنمایی برای مربیان و والدین است. در این اثر از طریق بازی، تمرینات مختلفی برای رشد و تقویت بدن کودکان  فراهم شده و این تمرینات که شامل تمرینات ساده و پیچیده است، با تصاویر به چاپ رسیده است که این تصاویر چگونگی همراهی با کودک را نیز نشان می دهد. نویسنده این اثر لویت سوفی و مترجم آن احمد نظری است و از انتشارات دانژه به چاپ رسیده است.
 
کتابچه های آموزشی سازمان بهداشت جهانی
این مجموعه شامل کتاب هایی است که برای خانواده هایی که فرزند معلول دارند به چاپ رسیده است و منبع کلی برای آموزش رفتار با عضو معلول خانواده است. انواع بازیها، تغذیه از شیر مادر، تحصیل در مدرسه، آموزش نحوه چرخیدن و نشستن فرد معلول از جمله مواردی است که در این مجموعه به آنها پرداخته شده است. ستاد توانبخشی مبتنی بر جامعه کتاب ها را ترجمه کرده و از نشر دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی منتشر شده است 
 
معلولین موفق معاصر
نویسنده این اثر اعظم مرادی است که خود نیز معلول حرکتی به شمار می رود. وی در فصل اول کتاب هفت معلول موفق غیر ایرانی را معرفی کرده و به زندگی آنان پرداخته است و در فصل دوم با عنوان معلولین موفق ایران، 29 معلول نخبه ایرانی در عرصه های مختلف را معرفی کرده است.وی انگیزه خود را از نوشتن این کتاب، نشان دادن خلاقیت، ابتکار و پیشرفت معلولان می داند. معلولین موفق معاصر از انتشارات نخبگان شهر اندیشه به چاپ رسیده است.