دومین همایش ملی ظرفیت فرهنگی و تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی عصر روز گذشته (12 آبان ماه) با حضور محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری، آیت‌الله سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت‌الاسلام پناهیان و پیام ایت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله علوی در حوزه هنری برگزار شد.

در انتهای این مراسم حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به روایات اربعین اظهار داشت: درباره اربعین روایات زیادی وجود دارد، از میان همه اینها جرقه زیارت اربعین امام حسین عسکری(ع) از همه مهمتر است. تا قبل از امام عسکری(ع) شدیدترین مضیقه‌ها برای زیارت امام حسین(ع) وجود داشت مثلا در زمان امام هادی(ع) زمین کربلا شخم زده می‌شود. از زمان امام عسکری(ع) این فشارها رو به کاهش می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه زیارت امام حسین(ع) با فضیلت‌ترین عملی است که هر انسانی می‌تواند انجام دهد، افزود: حال باید پرسید که شهادت بالاتر است یا زیارت امام حسین(ع)؟، در روایتی نیز آمده که  وقتی زائر به زیارت رفت، هنگام بازگشت گناهی برای او باقی نمی‌ماند و به درجه‌ای می‌رسد که کسی که در راه خدا به خون خود آغشته شده است به آن مقام نمی‌رسد.

پناهیان اظهار داشت: امام باقر(ع) می‌فرماید اگر مردم می‌دانستند در زیارت امام حسین(ع) چه فضیلت‌هایی وجود دارد، از شوق جان می‌دادند و از شدت حسرت زیارت قالب تهی می‌کردند. کسی که این روایت را نقل می‌کند از حضرت می‌پرسد در این زیارت چه هست؟ حضرت پاسخ می‌دهد هزار حج و هزار عمره مقبول برای زائر می‌نویسند و اجر هزار شهید از شهدای بدر را می‌یابد.

وی با این پرسش که چرا ثواب زیارت امام با شهادت مقایسه شده است، گفت: مهمترین کارکرد شهادت ایجاد امنیت و اقتدار برای جامعه دینی است. امام خمینی(ره) در مورد عزاداری می‌گوید شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهدا، سیدالشهدا احتیاج به این گریه‌ها دارد و نه این گریه‌ها خودش - فی نفسه - کاری از آن می‌آید، لکن این مجلس‌ها مردم را مجتمع می‌کنند و یک وجهه می‌دهند، سی میلیون، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرّم و خصوصاً دهه عاشورا، یک وجهه، طرف یک راه می‌روند.

این واعظ و خطیب اظهار داشت: لذا یکپارچگی جلوی آسیب دیدن را می‌گیرد که امام در این زمینه مطالب بسیاری دارند. مثلاً می‌فرمایند «همین اجتماعات است که ملت را بیدار می کند.» امام به ظرفیت عزاداری امام حسین(ع) نگاه می‌کند. هیچ عامل روانی دیگری نمی‌تواند در دنیا موجب این پدیده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امام زمان(عج) برای ظهورش چنین مقدمه‌ای لازم دارد. «اگر شیعیان ما جمع شوند و قلب‌های خود را با هم متحد کنند برای اینکه به عهدی که با ما دارند وفا کنند، مژده ملاقات ما به تاخیر نخواهد افتاد و دیدار ما برای آنها سرعت خواهد گرفت.» لذا تجمع در اربعین علامت ظهور است. شرط کمک خدا این است اجتماع قلوب برای وفای به عهد صورت گیرد و ما این امر را در اربعین می‌بینیم که همه یک دل‌اند و یک چیز می خواهند.

وی در پاسخ این پرسش که مهمترین عواملی که یک ملت را بدبخت می‌کند، گفت:‌ راه‌های باطلی که آنها طی می‌کنند مردم را بدبخت می‌کند چرا که راه‌های حق را تشخیص نمی‌دهند. میان عوامل سعادت یک ملت کدام مسئله کلیدی‌تر است؟ همان که حضرت مهدی(عج) فرمود یعنی اجتماع قلوب برای وفای به عهد مهمترین عامل است. هیچ عامل دیگری کارآیی این عامل را ندارد و به سختی به دست می‌آید.

پناهیان در ادامه افزود: اگر مسئولین این مسئله را جدی گرفته بودند این مسیر را هموار کرده بودند که به سهولت انجام گیرد. مسئولین این حرف را شوخی می‌گیرند که اجتماع قلوب در کنار کربلا عامل سعادت این ملت در همه ابعاد است.

وی در پایان اظهار داشت: در سه روز پیاده روی اربعین فرصت اندیشیدن وجود دارد. در هیچ جای دیگر اینهمه تعقل و تفکر امکان پذیر نیست. درک برخی از معجزه ها نیاز به تفکر و تعقل دارد.