عامه مردم در میان صفحات روزنامه ها و مجلات پیگیر حوادث آن هستند. این قاعده درباره کتاب‌ها نیز صادق است و در میان آثار نویسندگان ایران و جهان؛ کتاب هایی که در ژانر جنایت نوشته می شوند برای مخاطبان از جذابیت بیشتری برخوردارند. زیرا گفته شده که انسان ها به طور فطری؛ در حالت امنیت همواره به تجربه کردن هیجان و ترس از زاویه ای دیگر ابراز تمایل می کنند.  

بی شک در این راستا نویسندگانی موفق خواهند بود که اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته و توانسته اند با تلفیق قدرت ذهن و قلم خود وقایع را با جذابیت هر چه تمام تر به تصویر بکشند. در این گزارش بر آن شدیم که به معرفی تعدادی از نویسندگانی بپردازیم که  به ژانر «پلیسی» و «جنایی» پرداخته و یا به عبارت دیگر با قلم خود دست به جنایت زده اند!  
  
ادگار آلن پو  (Edgar Allan Poe):
 «ادگارآلن پو» نویسنده، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی اهل آمریکا (زادهٔ 1809) است که از او به عنوان پایه ‌گذار جنبش رمانتیک آمریکا یاد می ‌شود. داستان‌های پو به جهت رازآلود و ترسناک بودن مشهور شده‌ و از او به عنوان مبدع داستان ‌های کارآگاهی نیز یاد می‌شود. همچنین پو از نخستین افرادی بود که در آثار خود از ژانر علمی‌ تخیلی استفاده کرد که همه ساله از سوی نویسندگان آمریکایی جایزه‌ ای به نام جایزه «ادگار» به بهترین اثر در گونهٔ رازآلود اعطا می شود. 

این نویسنده آمریکایی تأثیر چشمگیری بر ادبیات پس از خود داشت و از بنیانگذاران گونه ‌های پلیسی، علمی‌ تخیلی و وحشت شمرده می‌شود. چهرهٔ هولناک و همیشه حاضر مرگ و احساس گناه گریز ناپذیر قهرمانان پو، پیش درآمدی است برای آنچه بعدها داستایوفسکی در «جنایت و مکافات» تکامل می ‌بخشد. پو، بینشی ژرف به درون (گمراهی ذهنی) پدید می‌آورد که نشان می‌دهد مرز میان عقل و جنون چه اندازه باریک است. ادگارآلن پو در داستان‌های کوتاه خویش مانند «قتل در خیابان مورگ» توانایی ویژهٔ خویش را در این حوزه نشان داد که ژانر جنایی برای اولین بار در سال 1841 با نوشتن این داستان کوتاه پایه گذاری شد و از این جهت پو را «پدر داستان پلیسی امروز» لقب داده اند. 

لازم به ذکر است؛ فیلم «قتل‌های خیابان مورگ» به کارگردانی روبرفلورِی یکی از اقتباس‌های صورت گرفته از آثار ادگار آلن پو در ده سی میلادی است. فیلمی که در آن بلا لوگوسی، لئون ایمز (در اینجا با نام لئون وی کاف) ، سیدنی فاکس، براندون هرست و نوبل جانسون نقش آفرینی کرده اند. 

 آگاتا کریستی  (Agatha Christie) :
بانو آگاتا کریستی؛ (زاده 1890) نویسنده انگلیسی داستان های جنایی و ادبیات کارآگاهی بود که داستان ‌های عاشقانه و رمانتیک نیز نوشته ‌است، ولی شهرت اصلی اش به خاطر ۶۶ رمان جنایی اوست. داستان‌های وی؛ به خصوص آن دسته که درباره ماجراهای کارآگاه «هرکول پوآرو» و یا «خانم مارپل» هستند، نه تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان‌های جنایی کوشیده‌اند نیز معرفی کردند. 

آگاتا کریستی در کتاب «رکوردهای گینس» مقام اول در میان پرفروش ‌ترین نویسندگان کتاب در تمام دوران‌ ها و مقام دوم (بعد از ویلیام شکسپیر) در میان پرفروش‌ ترین نویسندگان در هر زمینه ‌ای را به خود اختصاص داده‌ است. 

بیشتر کتاب ها و داستان‌ های کوتاه وی (و بعضی‌ها از آنها چندین بار) به فیلم درآمده ‌اند که در میان آنها می ‌توان به رمان «و سپس هیچکس نبود» اشاره کرد که به عنوان محبوب ترین رمان جنایی تاریخی شناخته شده است. 

این رمان جنایی در سال 1375 توسط «ثریا قیصری» ترجمه و از سوی انتشارات سمیر به انتشار رسید. 

 آرتور کانن دویل (Arthur Conan Doyle):
سِر آرتور ایگناتیوس کانن دویل؛ نویسنده و پزشک اسکاتلندی (زاده 1859) بود که شهرت خود را مدیون خلق شخصیت «شرلوک هولمز» کارآگاه خصوصی بسیار مشهور است. 

کانن دویل نویسنده پرکاری بود که آثار زیادی را از خود به جا گذاشته و علاوه بر کتاب‌های شرلوک هولمز، تعداد قابل توجهی رمان تاریخی، از جمله کتاب مفصلی دربارهٔ بوئرهای آفریقای جنوبی و نیز کتابی دربارهٔ احضار ارواح (که در اواخر عمر، سخت بدان معتقد شده بود) نوشته است. کتاب‌ های شرلوک هولمز او، که اکنون بیش از خودش شهرت دارند، در ابتدا، با بی مهری مواجه شدند و خوانندگان زیادی حاضر به خریدن چنین کتابی نبودند اما رفته رفته بر شهرتش افزوده شد. «درنده باسکرویل» نام یکی از رمان های جنایی این نویسنده است که سومین داستان بلند شرلوک هولمز محسوب شده و «مژده دقیقی» آن را ترجمه و انتشارات هرمس به انتشار رسانده است و تا به امروز 27 فیلم بر مبنای این داستان ساخته شده است. 

دوروتی لی سایرز  (Dorothy Leigh Sayers):
«دوروتی لی سایرز» نویسنده انگلیسی تبار در سال 1893 متولد شد. او همواره به نوشتن داستان ‌های پلیسی - کارآگاهی می پرداخت، که از جمله آثار شاخص او می توان به رمان جنایی «جسد کجاست؟» اشاره کرد.
 
 پائولا هاوکینز  (Paula Hawkins):
پائولا هاوکینز (زاده 1972) نویسندهٔ بریتانیایی است که به خاطر نگارش کتاب «دختری در قطار» شناخته شد و کتابش عنوان پرفروش ترین کتاب سال 2015 را به دست آورد. در توضیح آن می توان گفت که سه‌ گانه کاملی با موضوعاتی مانند خشونت خانگی، استعمال الکل و مواد مخدر بوده که هاوکینز برای نوشتن آن شش ماه تمام وقت گذاشته است. اما در سال 2016 تیت تیلور یک فیلم معمایی مهیج آمریکایی را به نویسندگی ارین کریسیدا ویلسون کارگردانی کرده، که اقتباسی از رمان مذکور است. از بازیگران این فیلم می‌توان به امیلی بلانت، ربکا فرگوسن، هیلی بنت، جاستین ثرو، لوک ایوانز و ادگار رامیرز اشاره کرد.
 
در پشت جلد رمان «دختری در قطار» می‌خوانیم: «در جهان داستان‌ های تریلر، چندان چیز قابل عرضه ‌ای وجود نداشت تا سرو کله‌ هاوکینز با دختری در قطار پیدا شد؛ و نه تنها توانست به فروشی عالی دست یابد بلکه از مرز پرفروش ترین‌ هایی چون هری ‌پاتر نیز گذشت و همچنان در صدر داستان‌ های مهیج باقی مانده است.
 
شایان ذکر است؛«دختری در قطار» با ترجمه محبوبه موسوی و از سوی انتشارات میلکان به چاپ رسیده است 

 جفری دیور  (Jeffery Deaver):
دیور متولد شیکاگوست که در رشته حقوق از دانشگاه فوردهام نیویورک فارغ التحصیل شده است که از سال 1990 هم کار وکالتش را کنار گذاشته و تمام وقت خود را به نوشتن مشغول بوده است. از ویژگی های آثار دیور، پرداختن به سوژه هایی بکر و تازه است که او برای نوشتن این آثار دست به تحقیقات ویژه ای زده است. از آثار پلیسی این نویسنده آمریکایی می توان «کلکسیونر استخوان» را نام برد که در سال 1999 فیلمی در سبک مهیج به کارگردانی فیلیپ نویس نیز از روی آن ساخته شد که بازیگرانی چون دنزل واشنگتن و آنجلینا جولی در آن به نقش آفرینی پرداخته اند.