محمد حسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام  در خصوص حضور امام باقر(ع) در واقعه کربلا گفت: امام سجاد(ع) 18 ساله بودند که خداوند امام باقر(ع) را به ایشان هدیه کردند. بنابراین در واقعه کربلا که امام سجاد(ع) بین 23 تا 25 سال سن داشتند و امام باقر(ع) طفلی 5 ساله بودند.
 
وی افزود: همچنین زین العابدین(ع) فرزندی به جز امام باقر(ع) نداشتند و تنها همسرشان در آن زمان که فاطمه دختر امام حسن(ع) بودند، در کربلا حضور داشتند.
 
این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به فعالیت های امام باقر(ع) اظهار کردند: متأسفانه گفته ای در خصوص فعالیت های امام باقر(ع) در کربلا نداریم. به عنوان مثال سند تاریخی مبنی بر گفتگو امام باقر(ع) با یکی از اهل بیت(ع) موجود نیست. همچنین گفتگو یا خطبه ای در زمان اسارت از ایشان ذکر نشده است.
 
رجبی دوانی ادامه داد: البته طبیعی است که با وجود حضور افرادی چون امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت رباب(س) و دیگر اسرا، نیازی به فعالیت های مختلف امام باقر(ع) آن هم در سن پنج سالگی نبود. همچنین زمانی که معصومی در دوران امامتش به سر می برد، محوریت فعالیت های دینی بر دوش وی خواهد بود نه شخص دیگری. 
 
رجبی دوانی در خصوص نقش باقرالعلوم(ع) در واقعه کربلا بیان کرد: امام باقر(ع) در دوران امامتشان روایاتی از واقعه کربلا را نقل کرده اند. همچنین ایشان سعی در اشائه فرهنگ عاشورایی و مفاهیم حسینی و زنده نگه داشتن اسلام داشتند. در واقع وظیفه ایشان در قبال قیام امام حسین(ع) با وظیفه به طور مثال پدرشان امام سجاد(ع) تفاوت داشت.