پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سجاد اسلامیان- جریان تشیع انگلیسی این روزها رسانه‌های جدیدی را به مجموعه خود اضافه کرده است. چندی پیش در حالی آیت الله اراکی به دیدار رییس رسانه ملی رفته بود و در آنجا درباره «افشاگری علیه مروجان تشیع انگلیسی» سخن گفت که شاگرد او در مرکز اسلامی لندن با زیرپا نشستن‌ها و تهمت‌های تشیع انگلیسی مورد حمله شدید رسانه‌های انگلیسی قرار گرفته است. داستان از این قرار بود که به گفته برخی آگاهان، جریان شیرازی با انتشار ویدئویی از سخنرانی حجت الاسلام حمزه سوداگر که راه‌های مجازات یک همجنس‌باز از نظر اسلام را بیان می‌کند، موجبات حملات گروه‌های دست راستی علیه او را فراهم آوردند؛ فردی که محرم امسال به دعوت مرکز اهل بیت لندن متعلق به مدرسه جمهوری اسلامی در لندن، به انگلستان سفر کرده است.

تأسیس شبکه‌های جدید

جریان موسوم به شیرازی که یکی از جریان‌های عمده تشیع انگلیسی است، این روزها قوی‌تر از گذشته در حال انجام منویات خود است چه اینکه در یک ماه گذشته این جریان شبکه‌های جدیدی را تأسیس کرده است. در ماه سپتامبر گذشته فقط 2 شبکه جهانی امام عصر(عج) و شبکه الغدیر به مجموعه شبکه‌های این جریان اضافه شده‌اند؛ جریانی که امروز تقریباً نزدیک به 20 شبکه ماهواره‌ای دارد. شبکه‌های «مرجعیت»، «امام حسین(ع)» و «سلام» به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی، شبکه «الزهرا» به زبان‌های عربی، انگلیسی و ترکی؛ شبکه ch4teen (چهارده معصوم) به زبان عربی؛ شبکه «المهدی» به عربی، انگلیسی و ترکی؛ شبکه «الانوار» و «الانوار2» به زبان عربی؛ شبکه «العقیله»؛ شبکه «بیت العباس»؛ شبکه «الامام الحسن»؛ شبکه «الشعائر» و شبکه‌های اینترنتی حضرت خدیجه(س)، «انوار الحسین»؛ ظهور؛ شبکه امام صادق(ع) و شبکه‌های رادیویی الطفوف از شهر کربلای معلی و صوت العراق از شهر بغداد، از دیگر شبکه‌های این جریانند.

بازنمایی معوج از تشیع

این شبکه البته ازشبکه های زیر نظر موسسه فرهنگی رسول اکرم(ص) است و شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی محلی دیگری چون شبکه فدک متعلق به یاسر الحبیب از این جریان پیروی می‌کنند. در این بین تلاش این جریان برای نشان دادن تصویری شنیع و نادرست از تشیع و اصرار بر آن به‌ویژه قمه‌زنی و تاکید بر وحدت شیعیان به‌جای وحدت مسلمانان و تلاش برای جایگزینی هفته برائت به‌جای هفته وحدت، نکاتی اساسی‌اند که می‌توانند نگرانی‌های زیادی را درباره این جریان ایجاد کنند.

چه اینکه، کسی که از او با عنوان «بزرگ احیاگر شعائر حسینی» یاد می‌شود در سخنانی گفته است: مگر می‌توان شعائر را محدود کرد؟ بعثی‌ها 30 سال با شعائر حسینی جنگیدند، عزاداران را کشتند و تا الان که سال‌ها از آن می‌گذرد، هنوز گورهای دسته‌جمعی پیدا می‌شود. با این حال حسب نقل در سال اول پس از سقوط بعثی‌ها در عراق، زوار و عزاداران امام حسین(ع) بیش از 30 برابر سال پیش از منع بودند و میلیون‌ها نفر به کربلا رفتند.

فعالیت در سرتاسر دنیا

حضور این جریان در سراسر دنیا نیز گسترده شده و از استرالیا تا قلب آفریقا در تانزانیا و از قلب ایالت‌های هند تا قلب ایالات متحده حضور دارند. از تأسیس حوزه‌های متعدد در تانزانیا، دمشق و هند گرفته تا دسترسی به برخی توانمندی‌های نظامی در عراق، از دیگر نکاتی هستند که باید درباره این جریان دانست چه اینکه اخیراً گفته می‌شود برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع)2 گردان به نام‌های «انصار الحسین» و «انصار الحجه» راه‌اندازی کرده‌اند که نسبت آنها با حشد الشعبی نامعلوم است.

دیپلماسیِ بدون برنامه فرهنگی جمهوری اسلامی

این‌ها همه خطرهای شیعه انگلیسی است که خطری جدی برای جریان دیپلماسی فرهنگی ایران و جمهوری اسلامی است و نقشه راه مقابله با این جریان مشخص نیست. این خطر به حدی جدی است که سیدحسن نصرالله در سخنرانی‌های خود در دهه اول محرم در ضاحیه بیروت، به رفتارهای افراطی این جریان به شدت انتقاد کرده است؛ جریانی که گفته می‌شود اخیراً نفوذ عجیبی در درون لبنان و یارگیری از جنبش امل داشته است. اما آیت الله اراکی که اخیراً حکم دبیر کلی او بر مجمع تقریب مذاهب اسلامی نهایی شده، اگرچه به شدت علیه این جریان انتقاد کرده و می‌کند و چند ماه پیش در کربلای معلا مورد حمله این جریان واقع شد، در مجمع خود چه در عرصه‌های بین المللی که موضوع بحث ماست و چه در عرصه‌های داخلی، نقشه راه جدی برای مقابله با این مساله ندارد.

نیاز به اتاق فکر مشترک

مساله روشنگری در برابر تشیع انگلیسی همانگونه که در برابر جریان تکفیری و تسنن آمریکایی صورت گرفت، یکی از این ضروریات است و این در حالی است که تاکنون ادبیات مناسبی در مقابل شبهات متعدد این جریان و اقدامات آن شکل نگرفته است. نکته دیگر که به نظر می‌رسد نیازمند همکاری و اتاق عملیات مشترک بین مجمع تقریب مذاهب اسلامی، صداوسیما و اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی است، تلاش برای حذف و برچیده شدن یا محدود کردن شبکه‌های ماهواره‌ای این جریان است؛ چه اینکه یکی از مهم‌ترین مقرهای شبکه‌های مرتبط با جریان شیرازی در عراق است و از کویت، هند و لبنان و البته از لندن و آمریکا مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در این بین مجمع جهانی اهل بیت(ع)از دیگر دستگاه‌های دیپلماسی فرهنگی کشور است که باید با کمک حوزه علمیه در رصد فعالیت‌های این گروه در اقصی نقاط جهان و تأمین فکری گروه‌های شیعه و همراه کردن آنان با جریانات صحیح و انقلابی شیعه به‌ویژه جریان وحدت‌گرا، اقدامات جدی و ضروری انجام دهد زیرا گزارش‌ها و اخبار بسیاری از همراهی برخی گروه‌های اقلیت شیعی در سراسر دنیا با جریان شیرازی منتشر شده که نشان از سرمایه گذاری این جریان برگروه های شیعه ناآگاه و سنتی دارد.