غلبه رویکردها و سیاست‌های سودجویانه و مادی‌گرایانه در عرصه فرهنگ و هنر که استفاده تجاری از مجموعه تالار وحدت برای تبلیغ خودروی رنو یکی از نمونه‌های آن به شمار می‌رود، وضعیتی را به وجود آورده که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ولنگاری فرهنگی یاد می‌کنند.

 
 
این رویکرد به طور طبیعی به لایه‌های مختلف فعالیت‌های جامعه فرهنگی و هنری تسری پیدا می‌کند. مهاجرت تعدادی از بازیگران و عوامل دست‌چندم سینمای کشور به شبکه جم با انگیزه‌های مادی و سرخوردگی آنها را باید نتیجه تفوق سیاست‌ها و اولویت‌های منفعت‌جویانه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قلمداد کرد.

پس از انتشار نامه‌ای به امضای رئیس شبکه ضد انقلابی جم که در آن برای ادامه همکاری با برخی بازیگران و عوامل دست‌چندم مهاجرت‌کرده، به ترکیه شرط و شروط‌هایی ذکر شده بود، از جمله اینکه به تعدادی از این افراد ابلاغ شده که فقط در صورت استفاده در پروژه‌های مدت‌دار به آنها حقوق تعلق خواهد گرفت و حقوق ثابت آنها قطع خواهد شد، حالا خبر می‌رسد که این شبکه لیستی منتشر و با تعدادی از این افراد اتمام حجت کرده است.

   

 

سرخوردگی مهاجران در کشور غریبه
 
 

هرمز سیرتی بازیگر سریال «شهر قشنگ»، ماریا کریمی بازیگر و دوبلور، محمدرضا کریمیان بازیگر، ادریس بهرامی بازیگر و دوبلور، مجتبی شمس بازیگر و دوبلور، ماهور بساکی بازیگر و آتنا محمودی برنامه‌ریز و دستیار کارگردان از جمله افرادی هستند که نام آنها در میان گروه دوم تعدیل‌شدگان از این شبکه پرحاشیه به چشم می‌خورد. باید منتظر ماند و دید این حذف‌شدگان به کشور بازخواهند گشت یا آنکه همکاری پروژه‌ای با شبکه مذکور را ادامه خواهند داد؟

 

گفته می‌شود که این افراد در وضعیت بلاتکلیف معلق مانده‌اند و برای تصمیم‌گیری مردد هستند و به عبارتی نه راه پس دارند و نه راه پیش.
 
دو روز پیش حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی از تلاش برای باز نگهداشتن مسیر بازگشت سینماگرانی سخن به میان آورد که جذب برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان شده‌اند، اما اکنون از راهی که رفته‌اند پشیمانند و در پی بازگشت به ایران هستند.
 
البته بیان این حرف از سوی رئیس سازمان سینمایی به معنای این نیست که راه برای ادامه فعالیت این افراد باز است، ضمن اینکه شبکه جم جزو مجموعه‌های فرهنگی ضد انقلاب محسوب می‌شود و فعالیت در این شبکه می‌تواند عواقب حقوقی را گریبانگیر افراد کند، ولی باز بودن راه بازگشت برای فریب‌خوردگان شبکه جم سخن درستی است.
 
طبق اخبار و به عنوان نمونه هرمز سیرتى یکی از بازیگران مهاجرت کرده به ترکیه که در چند سریال این شبکه بازى کرده، به ایران بازگشته است. او روز گذشته در دادسراى انقلاب اسلامى تهران دیده شده است.

   

 

صحنه برای نادمان باز است
 
 
در این ارتباط چندی پیش حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در یک نشست مطبوعاتی گفته بود: «اخیراً خبرهایی به گوش می‌رسد کسانی که سراب حضور در فیلم‌های خارجی داشتند و بی‌محابا به این شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان پیوستند، عزم برگشت دارند که البته من بعید می‌دانم به همین راحتی‌ها بتوانند نسبت به بازگشت خود اقدام کنند. به هر صورت آنها از عمل خود پشیمان شده‌اند و با توجه به اینکه در آنجا نتوانسته‌اند به خواسته‌های مادی خود برسند، تمایل به بازگشت به ایران دارند. صحنه برای نادمان باز است و می‌دانیم که آنها نه‌تنها هیچ منفعتی برای خود به همراه نیاوردند، بلکه خود را نیز بدنام کردند و شاید این اتفاقات درس عبرتی برای کسانی باشد که قصد مهاجرت به آن سوی مرزها را دارند. به هر حال به زودی خبرهایی را می‌شنوید که بسیاری از این خبرها دال بر بازگشت بازیگران مهاجرت کرده دارد.»
 
 
گفته می‌شود که رابعه اسکویی نیز به تازگی با مدیران شبکه جم به اختلاف خورده و خواهان بازگشت به کشور شده است. خبر دیگری هم مبنی بر تعدیل برخی از همکاران دفتر آنتالیای جم و از جمله سعید ابراهیمی‌فر، کارگردان محصول سینمای گلخانه‌ای منتشر شده است.
 
یک سایت سینمایی خبر داده که اسکویی به خاطر اینکه گمان می‌برده «همان رفتارهای توأم با احترامی که در پروژه‌های داخل ایران با او صورت می‌گیرد» در شبکه جم هم وجود داشته باشد، اما «بعد از ترتیب‌دادن جلساتی مشترک و به نتیجه نرسیدن» در دوراهی جدایی یا ادامه همکاری «به‌رغم توهین»‌ها قرار گرفته است.
 
اسکویی وقتی رفتارهای مبتدیانه و به شدت غیرحرفه‌ای مدیران بالادستی را با عوامل پروژه و نگاه ابزاری آنها دیده بعد از ترتیب دادن جلساتی مشترک و به نتیجه نرسیدن، در دوراهی جدایی یا امتداد کار به‌رغم توهین‌ها قرار گرفته است.

 

 

مهاجرت بازیگران، معلول ولنگاری فرهنگی
 
 
برخی مهاجرت بازیگران و برخی عوامل سینما و تلویزیون ایران به شبکه‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب را محصول دوران مدیریت سازمان سینمایی دولت یازدهم و عملکرد ضعیف خانه سینما و همچنین بحران مالی سازمان صداوسیما می‌دانند.
 
با این‌حال نمی‌توان طمع افراد فریب خورده و بی قیدی ایشان را نسبت به ارزش‌ها و اعتقادات ملت ایران به عنوان اصلی‌ترین دلیل مهاجرت این افراد تلقی نکرد. این مسئله بی‌تردید جنبه فرهنگی پیدا می‌کند و بروز و ظهور پدیده مهاجرت بازیگران معلول و زاییده دورانی است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ولنگاری فرهنگی یاد کرده‌اند.
 
ریشه سراب مهاجرت بازیگران و برخی عوامل درجه چندم به خارج را باید در قالب رویکردها، اولویت‌ها و سیاست‌های کلان فرهنگی وزارت ارشاد در چند سال اخیر جست‌وجو کرد.
 

تفوق تفکرات مادیگرایانه در عرصه فرهنگ که نمونه بارز آن در رویکردهای معاونت هنری وزارت ارشاد قابل دیدن است به طور طبیعی فضایی را ایجاد می‌کند که عرصه فرهنگ و هنر را آلوده و به لایه‌های مختلف فعالان این عرصه سرایت می‌کند. استفاده تجاری از تالار وحدت از طریق تبلیغات خودروی رنو در این مرکز یکی از صدها نمونه‌ای است که نشان از غلبه رویکردهای منفعت‌طلبانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد.