پراید سفیدی را به انتهای دره فرستادند تا چهار دوربین از زوایای مختلف این اتفاق هیجان‌انگیز را ثبت کنند اما اتومبیلی که براحتی در جاده‌ها چپ می‌کند، بدون حتی یک ملق ناقابل صاف به انتهای دره رفت و خیلی شیک در گوشه‌ای متوقف شد!

چاره‌ای نیست جز این که با یک جرثقیل، دوباره اتومبیل را از ته دره بالا بکشند و یک بار دیگر آن را رها کنند؛ شاید این بار سر به راه شود و چند ملق سینمایی زیبا و دیدنی بزند. تا آن زمان گروه می‌تواند صحنه دیگری از سریال «لیسانسه‌ها» را تصویربرداری کند.

سروش صحت جای دوربین‌ها را مشخص می‌کند؛ با امیرحسین رستمی، متین ستوده و امیرکاظمی گپ کوتاهی می‌زند و خیلی زود تصویربرداری آغاز می‌شود. یکی از تصویربرداران دوربینش را درست روی سنگی لبه پرتگاه مستقر کرده که بدون شجاعت امکان ندارد بتوان پشت این دوربین ایستاد!

آنچه ما در پشت صحنه «لیسانسه‌ها» شاهدش هستیم به گفته سروش صحت یکی از صحنه‌های مهم سریال است که بهتر است چیز زیادی درباره‌اش ندانیم. دیده‌ها و شنیده‌ها اما حاکی است که این اتومبیل به مسعود با بازی امیرحسین رستمی تعلق دارد و همه دار و ندار و زندگی اوست که جلوی چشم خودش، دوستش مازیار با بازی امیر کاظمی و نامزدش ترانه با بازی متین ستوده به ته دره رفته است.

لیسانسه‌ها در کوه و کویر

سریال لیسانسه‌ها به تهیه‌کنندگی رضا جودی و کارگردانی سروش صحت در 60 قسمت برای شبکه سه تولید می‌شود. براساس توضیحات جودی، تصویربرداری این سریال از ابتدای شهریور آغاز شده و تقریبا تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت.

فیلمنامه سریال را ایمان صفایی و سروش صحت با هم می‌نویسند. حدود 30 قسمت از این سریال نوشته شده و مابقی آن در دست نگارش است. لیسانسه‌ها درباره سه جوان فارغ‌التحصیل است که از دوران دانشجویی با هم دوست هستند و هر کدام مشکلاتی دارند؛ مسعود در شرف ازدواج است و امکاناتش را ندارد، حبیب قصد ازدواج دارد اما شرایطش مهیا نیست و مازیار تصمیم به مهاجرت گرفته که گرفتار بیماری می‌شود.

براساس توضیحات سروش صحت، فعلا برنامه این است که در 30 یا 40 قسمت از این سریال قصه‌ها به صورت پیاپی و در امتداد هم تعریف شوند و بعد از آن هر قسمت از لیسانسه‌ها یک ماجرا از شخصیت‌های این سریال را از ابتدا تا انتها به نمایش بگذارد و ساختار اپیزودیک داشته باشد.

تصویربرداری سریال در یکی از جاده‌های فرعی اطراف تهران که به کوه‌های البرز منتهی می‌شود به اتمام رسیده است و در نقاط مختلف شهر تهران ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته رضا جودی، این سریال در مکان‌های متعددی تصویربرداری می‌شود که یکی از آنها کویر است.

 

 یک روز در پشت‎صحنه سریال طنز سروش صحت

صحت و تئاتری‌ها

سروش صحت که در «ساختمان پزشکان» بهنام تشکر و هومن برق‌نورد را از دنیای تئاتر به خانه‌های مخاطبان آورد و به محبوبیت رساند و در سریال «شمعدونی» محمد نادری و هوشنگ مظاهری را در قاب تصویر قرار داد؛ یک‌بار دیگر برای سریال لیسانسه‌ها سراغ تئاتری‌ها رفته و این بار نوبت هوتن شکیباست که دست در دست سروش صحت به دنیای قاب جادو قدم بگذارد.

 

 

این کارگردان درباره انتخاب هوتن شکیبا به جام جم می‌گوید: همیشه دوست دارم در کارهایم از آدم‌های با استعداد استفاده کنم. هوتن از نظر من بی‌نظیر است. او در تئاتر می‌درخشد و می‌تواند در تلویزیون هم فوق‌العاده باشد. خوشحالم که در این سریال با توانایی‌های او بیشتر آشنا می‌شویم.

شکیبا در این سریال نقش حبیب را بازی می‌کند، نقش مسعود را امیرحسین رستمی برعهده دارد و بازی در نقش مازیار برعهده امیر کاظمی است.متین ستوده نقش ترانه نامزد مسعود را بازی می‌کند، بیژن بنفشه‌خواه نقش پدر ترانه را برعهده دارد و مهران رجبی مسئول فضای سبز محله است. بهنام تشکر در سریال لیسانسه‌ها نقش یک پلیس را بازی می‌کند و رویا میرعلمی خواهر آقای پلیس است. به جز این بازیگران، عزت‌الله مهرآوران، سیاوش چراغی‌ پور، مرتضی علی‌آبادی، افشین سنگ‌چاپ، عرفان برزین و خیلی‌های دیگر در این سریال بازی می‌کنند و قرار است باز هم به جمع بازیگران این سریال افزوده شود.

 

 یک روز در پشت‎صحنه سریال طنز سروش صحت

تقدیم به جوانان

بعد از «چهار خونه»، «ساختمان پزشکان»، «پژمان» و «شمعدونی» که عمدتا در فضای شهری و بیشتر در آپارتمان ساخته شده‌اند، لیسانسه‌ها اثر متفاوتی در کارنامه حرفه‌ای سروش صحت به حساب خواهد آمد.

 

 یک روز در پشت‎صحنه سریال طنز سروش صحت

این کارگردان این تفاوت را رد نمی‌کند ولی آن را طبیعی می‌داند و می‌گوید: هر اثری با اثر دیگری متفاوت است؛ لیسانسه‌ها را مانند کارهای دیگرم دوست دارم و حتما شباهت‌هایی با کارهای قبلی من در آن خواهید دید. به گفته صحت، این سریال یک کمدی اجتماعی است و بیشتر مسائل جوانان را مطرح می‌کند. او در این باره توضیح می‌دهد: مسائلی مانند ازدواج، کار، مسکن و مهاجرت از جمله مشکلات اصلی جوانان ماست و سعی کرده‌ایم تا حد زیادی به این معضلات بپردازیم. من و ایمان صفایی این متن را نوشته‌ایم و جنس کارمان همانی است که همیشه بوده اما این بار سعی کرده‌ایم به مسائل خانوادگی و معضلات جوانان بیشتر بپردازیم.

 

 یک روز در پشت‎صحنه سریال طنز سروش صحت

این کارگردان درباره آشنایی با مشکلات جوان و درک خواسته‌ها و نیازهای آنها می‌گوید: من و ایمان همیشه در کتابخانه کار می‌کنیم؛ جایی که جوان‌ها برای درس خواندن می‌آیند و کتابخانه‌ای که ما می‌رویم بیشتر مراجعین تا مقطع فوق‌لیسانس تحصیل کرده‌اند. ما از این آدم‌ها دور نیستیم و با بسیاری از این جوان‌ها دوست هستیم، مشکلاتشان را می‌شناسیم و دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مسائل آنها را درک می‌کنیم. مشکلات این جوان‌ها در سریال لیسانسه‌ها به زبان طنز روایت می‌شود و به همین دلیل برخی چیزها را پررنگ‌تر کرده‌ایم، بعضی مسائل را با اغراق نمایش داده‌ایم و با برخی هم شوخی کرده‌ایم.

این کارگردان امیدوار است خانواده‌ها، هنگام تماشای مجموعه، مشکلات و مسائل خودشان را ببینند که با آنها شوخی شده و آرزو می‌کند هیچ حرفی در این سریال به کسی برنخورد.

 

 یک روز در پشت‎صحنه سریال طنز سروش صحت

شارلاتان تازه‌کار

امیرحسین رستمی، نقشش در سریال لیسانسه‌ها را یک تصویر تازه و متفاوت توصیف می‌کند. او درباره ویژگی‌های اخلاقی مسعود می‌گوید: هر چه قدر مازیار صداقت دارد، مسعود قالتاق و دو رو است. او به دلیل شرایط و مشکلاتش احساس می‌کند از همه طلبکار است و باید دیگران به او خدمت کنند؛ یکی باید پول بدهد، دیگری ماشین و خلاصه هر کسی باید کاری برایش بکند. طلبکار بودن، پر رو بودن و فرصت طلبی از ویژگی‌های این نقش است.

این بازیگر درباره حس و حال مسعود وقتی ماشینش به ته دره می‌غلتد، توضیح می‌دهد: این ماشین تمام سرمایه زندگی خانوادگی مسعود بود که به ته دره رفت اما او سعی می‌کند جلوی نامزدش به روی خودش نیاورد! گویا که همه چیز تحت کنترل است.

 

 یک روز در پشت‎صحنه سریال طنز سروش صحت

کمدی تلخ و واقعی

امیرکاظمی که معمولا او را با نقش‌های دوران کودکی و نوجوانی‌اش به یاد داریم، حالا در سریال لیسانسه‌ها جوان است و در فکر مهاجرت کاظمی درباره این نقش می‌گوید: مازیار در خانواده پرتنشی زندگی می‌کند و سخت در فکر رفتن است. به اعتقاد من این سریال یکی از آثار پرمخاطب می‌شود چون ساخت اثر نمایشی درباره جوانان فرمولی است که همیشه به جواب رسیده. کاظمی سریال لیسانسه‌ها را یک کمدی تلخ توصیف می‌کند و می‌افزاید: پیام‌های این سریال در زیرمتن آن قرار دارد و من بازیگر ممکن است بارها و بارها بعد از بازی در یک سکانس بخندم اما دفعه چهارم یا پنجم تلخی پیام آن سکانس را درک می‌کنم. از نظر من این سریال موفق خواهد بود چون مسائل جوانان از اقشار مختلف را مطرح می‌کند و 70 درصد جمعیت کشور ما هم جوان است.