سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران نوشت: 

یکی از ژست های روشنفکری خصوصا در هنرمندان، اعلام برائت از جنگ است.

و همراه شدن با جریانی (بخوانید صهیونیسم و استکبار جهانی) که خود، همه جنگ ها و فتنه ها را در دنیا بر پا می کند و بعد انواع سازمان ها و نهاد ها و کمپین ها و تبلیغات رسانه ای را علیه جنگ بر پا می دارد تا چهره پلید و طاغوت خویش را پشت آن پنهان سازد.

خواستم مطلبی بنویسم تا کسانی که دانسته یا ندانسته با این جریان هم صدا می شوند کمی تامل کنند لکن دیدم بهترین پاسخ را سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی سالها قبل به ایشان داده است:

این جنگ (8 سال دفاع مقدس) با همه جنگ هایی که در قرون اخیر در جهان رخ داده کاملا متفاوت است.جنگ ما یک جنگ اعتقادی است و از جنگ های صدر اسلام که بگذریم با هیچ جنگ دیگری قابل قیاس نیست.

تاریخ های مدون،تاریخ حکومت ستمگران و شیاطین بر کره زمین است.و جنگ هایی که در کتاب های تاریخ رخ داده است جنگ قدرت است، جنگ هایی که بر سر کسب قدرت و حکومت، فی مابین ستم گران رخ داده است.

جنگ قدرت پادشاهان است و مردم در آن سهیم نیستند.

در جنگ قدرت طاغوت ها با یکدیگر می جنگند، اما در جنگ اعتقادی، جنگ بین حق و باطل است که جریان دارد. در میان تاریخ های مدون،تاریخ دیگری نیز وجود دارد که در کتاب های تاریخ اثری از آن به چشم نمی خورد:تاریخ انبیاء 

تاریخ انبیا تاریخ تحقق حق بر کره زمین است.در جنگ اعتقادی مردم سهیمند.دیگر فقط نظامیان و مزدوران نیستند که با یکدیگر مبارزه می کنند، بلکه ارتش حق متشکل از مردم است؛ درست همانطور که در جنگ های صدر اسلام می بینیم و همان طور که امروز در انقلاب اسلامی ما اتفاق افتاده است.بنابراین بین جنگ ما و دیگر جنگ هایی که در تاریخ های مدون وجود دارد هیچ شباهتی نیست! شباهت های ظاهری را باید فراموش کرد و به باطن موضوع رسید.

بله، در جنگ کشت و کشتار هست، ویرانی هست، بی خانمانی هست، یتیمی هست، دربه دری هست، بیماری و درد هست و...

اما اگر به باطن مساله رجوع کنیم به فرمایش قرآن اگر خدا بعضی مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد، زمین تباه میشد(بقره251) و یا (حج 40)

جهاد فی سبیل الله لازمه تکامل آدمی است، بابی است از رحمت که خداوند فقط بر بندگان خاص خود میگشاید.بر این اساس، صحنه هایی که اکنون در جبهه ها و پشت جبهه های این کشور اتفاق می افتد، زیباترین جلوات کمال بشری است و به غایات و اهداف انبیا از آغاز تا کنون، جامه تحقق می بپردازیم...پیوند این جنگ با واقعه ی عاشورا یکی از حقایق دیگری است که ما بایستی بدان بپردازیم.(نگاهی دوباره به روایت فتح/آینه جادو/جلد سوم)

بدیهی است نبردهایی که امروز نیز، جمهوری اسلامی ایران در آن از لحاظ فکری و مالی و جانی مشارکت دارد مثل فلسطین و لبنان و سوریه و یمن، از همین جنس هستند. و بر این اساس می توان گفت درود و رحمت بر جهاد فی سبیل الله و کمک بر تحقق بزرگترین آرزوی انبیاء و اولیاء الهی یعنی مقدمه سازی ظهور آخرین منجی، نه لعنت بر جنگ!