حسین ذوالفقاری درباره چرایی عدم لغو روادید برای زائران اربعین حسینی امسال با وجود قول مساعد مقامات عراقی و تاکید مسئولان کشورمان اظهار کرد: بنابر مذاکرات انجام شده با طرف عراقی قطعاً روادید(ویزا) برای زائران عتبات عالیات در مراسم اربعین حسینی امسال لغو نخواهد شد.

وی درباره با لغو روادید(ویزا) برای سالهای آینده تصریح کرد: هنوز برنامه‌ای برای لغو روادید اربعین حسینی در سالهای آینده اعلام نشده و این موضوع بستگی به اراده مسئولان دو کشور دارد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه کشورمان درخواست خود را برای لغو روادید اعلام کرده است، گفت: ما به طور حتم برای لغو روادید تمایل خواهیم داشت.

ذوالفقاری لغو روادید را به منزله عدم کنترل زائران اربعین حسینی ندانست و خاطرنشان کرد: لغو روادید به منزله این نخواهد بود که هر شخصی بتواند از کشور خارج شود و داشتن گذرنامه و مهر خروج  به طور حتم الزامی است.

وی اضافه کرد: لغو روادید به معنی حذف کنترل خروج و ورود زائران نیست و کنترل عبور و مرور در زمان لغو روادید هم وجود دارد اما فقط اخذ ویزا از میان برداشته خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: بنابر مذاکرات انجام شده میان دو کشور، لغو روادید(ویزا) به هیچ وجه در اربعین امسال انجام نمی‌گیرد و قیمت آن نیز 40 دلار در نظر گرفته شده است.

ذوالفقاری به کسانی که قصد خروج بدون روادید(ویزا) از کشور را در ایام اربعین حسینی دارند، توصیه کرد تمامی موانع و کمبود زمان برای دریافت روادی(ویزا) را از میان برداشته‌ایم؛ امسال 16 مرکز در کشور از مهر ماه به صدور روادید اقدام می‌کنند و اتباع خارجی دارای مجوز نیز می‌توانند با ساز و کار اندیشیده شده ویزای سفر اربعین را  دریافت کنند؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای نخواهد بود که متقاضیان سفر اربعین کارهای خود همچون اخذ مدارک و روادید را به دقایق آخر موکول کنند.

وی درباره وضعیت مشمولانی که علاقمند به سفر  عتبات عالیات و شرکت در  مراسم اربعین حسینی هستند، گفت: به غیر از سربازان غایب که نمی‌توانند به این سفر عزیمت کنند سایر افرادی که دانشجو یا مشمول هستند، می‌توانند با بهره‌گیری از قوانین و اجرای تعهدات درنظر گرفته شده به این سفر عازم شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در رابطه با اعلام آمادگی ایران برای ارسال تجهیزاتی همچون بالگرد و سایر امکانات تامین امنیت زائران اربعین حسینی گفت: سفیر ما در عراق آمادگی ستاد برای تامین تجهیزات را اعلام کرده و کشور عراق نیز در حال بررسی این موضوع است و ما نیز منتظر نظر نهایی آنها در این باره هستیم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز کمکهای هوایی از سوی ما انجام نگرفت بلکه بیشتر کمکهای زمینی در قالب امداد و نجات انجام گرفت‌.