خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس، نبش کوچه سلیمان‌زاده خانه‌ای قرار دارد که روزگاری در آن عبدالحسین میرزا فرمانفرما، نخست وزیر ایران در دوره قاجار، زندگی می‌کرد. 

پس از مرگ وی این خانه به دخترش صبار فرمانفرمائیان رسید. صبار که در رشته پزشکی شاخه مالاریا تخصص داشت قبل از مرگ خود خانه پدری‌اش را وقف انستیتو پاستور ایران کرد. 

قدمت تاریخی این خانه به دوره قاجار برمیگردد که در تاریخ 1388با شماره 25378 ثبت ملی میراث فرهنگی شد. این ملک به مساحت 4843 متر مربع شامل یک قطعه باغ به انضمام چهار باب مغازه است که به دلیل عملیات عمرانی مترو در این باغ، تنها اثر باقی مانده از مجموعه، دیوار و سردر باغ است که دیوار، ستون‌ها و سر ستون‌های آن با آجر کاری بسیار هنرمندانه‌ای تزئین شده و سردر آن نیز نقوش کاشی کاری به چشم می‌خورد. 

وضعیت فعلی خانه 
حدود 2 سال پیش، سر در این باغ پس از مشکلات و آسیب‌هایی که بر اثر عملیات عمرانی مترو وارد شده بود، بازسازی شد و امید می‌رفت که دیگر این خانه آسیب جدی‌تری وارد نشده و مرمت درستی بر آن انجام شود. 

این فقط در حد یک حرف بود و چند ماه پیش در حریم این خانه عملیات گودبرداری و ساخت و ساز با اجازه شهرداری انجام شد و میراث فرهنگی از این موضوع مطلع نبودند و هنگامی که از این موضوع مطلع شدند در آبان سال 94 به مالک نامه‌ای ابلاغ کردند و برای وی توضیح دادند که این خانه در حریم خانه فرمانفرما قرار دارد و ادامه کار چه مشکلی برای بنا به وجود می‌آورد.
 
سایه بولدوزر بر خانه فرمانفرما 
گویا مالک هم توجهی به ابلاغ داده نشد و در دی ماه سال 94 میراث فرهنگی نامه هشدار خود را به شهرداری داده و مقررات را به آنها گوش زد کردند. اما شهرداری توجه نکرد و میراث فرهنگی در بهمن ماه سال 94 شکایتی به بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی فرستادند.

در فروردین ماه سال جاری برای دومین بار میراث فرهنگی ابلاغیه دوم را به مالک فرستاد و پس بی‌نتیجه ماندن و بی‌توجهی شهرداری در اردیبهشت به صورت جدی مسئولان میراث فرهنگی به بخش قضایی از شهرداری شکایت کردند. پس از این شکایت طبق گفته مسئولان میراث فرهنگی عملیات به صورت نیمه کاره رها شد و کار ساخت و سازی در آن انجام نمی‌شود. 
 
سایه بولدوزر بر خانه فرمانفرما
پس از این ماجرا چندی پیش سری به سراغ خانه فرمانفرما زدیم، با بلدزری و کارگرانی روبه رو شدیم که در حال کار کردن بودند. دیواری که به نوعی جز حریم خانه فرمانفرما بود ریخته شده و عملیات گودبرداری در آن انجام می‌شد. 

وقتی از کارگران جویا شدیم که در حال چه کاری هستند فقط پاسخ دادند که قرار است در اینجا یک مجتمع اداری-تجاری ساخته شود و از حکم توقف عملیات مطلع نبودند. 

نکته جالبی که وجود داشت مسئول، مهندس و پیمانکاری که پاسخ گوی ما باشد در آن جا حضور نداشتند و تنها کارگران به کار خود مشغول بودند. 

برای ورود به خانه فرمانفرما به انستیتو پاستور ایران مراجعه کردیم که طبق گفته حراست، پس از مشکلاتی که به وجود آمده اجازه ورود به کسی داده نمی‌شود و باید از قبل به آنها اعلام شود. 
 
سایه بولدوزر بر خانه فرمانفرما
پس اینکه به ما اجازه دیدن ندادند مجددا به بخشی که کارگران در حال ساخت و ساز بودند مراجعه کردیم و فهمیدیم که کلا بحث توقف عملیات حقیقت ندارد و قربانی این شکایت‌ها بنّا است و معلوم نیست تا چه زمانی این موضوع قرار است ادامه پیدا کند. 

رجبعلی خسروآبادی مدیر میراث فرهنگی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بی‌توجه شهردار منطقه یک نسبت به اخطار میراث فرهنگی گفت: حفاظت از خانه‌های منطقه یک مثل رهنما، صبا و غیره از طریق میراث استان در دستور کار است چرا که در گذشته این موضوع با شهردار سابق منطقه یک تهران مورد بررسی قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در این نشست شهردار صراحتا مصوبه شورا در خصوص حفاظت و حمایت از بناهای بار ارزش و تاریخی را کافی ندانست. در حال حاضر پرونده در دادگاه است و منتظر حکم دادگاه هستیم. ما تیم یگان ویژه را به آنجا میفرستیم تا این موضوع را رسیدگی کنند.