پوریا ربیعی ترانه‌سرا گفت: شاید بسیاری از ترانه‌سرایان کشور درباره خصوصیاتی که موجب ماندگاری یک ترانه می شود آگاهی داشته باشند، اما چگونگی به کار بردن این خصایص از عهده هر کسی برنمی‌آید. با توجه به پیوند ترانه و موسیقی، قطعا ماندگاری یک ترانه به زیبایی موسیقی که به همراه آن متولد می‌شود، بستگی دارد. علاوه بر این یک ترانه برای ماندگاری جدا از داشتن یک ریشه قوی به لحاظ فرم و ساختار، نباید به زمان خاصی تعلق داشته یا تحت تاثیر جریان حاکم در یک دوره خاص باشد. به زبان ساده‌تر نباید تاریخ مصرف داشته باشد. در کنار این ویژگی‌ها ساختن تصویری قابل لمس و متفاوت از یک موضوع به ظاهر ساده و یا پرداختن به سوژه های بکر، می‌تواند باعث ماندگاری یک ترانه شود که صد البته قضاوت درباره ماندگاری یک ترانه و اثر هنری نیاز به گذر زمان دارد.

وی در ادامه افزود: در دوره‌ای که متاسفانه تعداد ترانه‌سرایانی که دچار سری دوزی شدند کم نیست، ترانه سرایانی هم هستند که با حفظ فرم و ساختار، نوآوری‌هایی را از نظر محتوا و تصویرسازی در این عرصه به وجود آوردند؛ به سبک نوشتاری مختص خودشان رسیده و تا میزان زیادی جریان‌ساز شدند. 

این شاعر در پاسخ به این سوال که چرا ترانه پر مخاطب ترین نوع شعر است، تصریح کرد: ترانه به دلیل پیوند جدایی ناپذیرش با موسیقی و لحن ساده، روان و صمیمی‌اش می تواند در لایه های مختلف جامعه نفوذ کرده و گاهی عمیق ترین معانی انسانی را با زبانی ساده به مخاطب منتقل کند. به همین خاطر رسالت بزرگی بر گردن ترانه سرا هست تا بتواند با قلم و افکار خود تاثیر قابل توجهی روی جامعه بگذارد.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه هنری ما علی الخصوص قشر آهنگساز و خواننده، باید بتوانند با بالا بردن سطح مطالعه و آگاهی نسبت به ترانه و در کل ادبیات، ترانه خوب و بد را از هم تشخیص دهند. با این اتفاق، دیگر شاهد این نیستیم که ترانه سرایان متعهد و پایبند به روح واقعی ترانه، کم کار و گوشه گیر شده و به جای آن‌ها کسانی پرچمدار این عرصه شوند که با نابلدی خود سلیقه جامعه را دچار عقب میرانند.

گفتنی است؛ قطعه «خواب سیاه» از آلبوم «یک لحظه عاشق شو» حمید حامی خواننده کشورمان، از سروده های پوریا ربیعی است.