حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان استاد حوزه و دانشگاه امروز در اختتامیه نهمین لیگ علمی دانش‌آموزان بسیجی کشور (پایا)‌ که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به نقش بسیج اظهار داشت:‌کار اصلی بسیج، پرورش استعدادها، رشد علم و کارآمد کردن جوانان است.

 

وی با اشاره به نقش ویژه بسیج، ادامه داد: اگر دانش‌آموزی به بسیج رفت،‌ باید به گونه‌ای باشد که بگویند این فرد حتماً نمرات بسیار خوبی داشته است که به آنجا رفته است؛ اگر بسیج، جوانان را مشغول عبادت کرد اما نتیجه آن رشد علمی نبود، معلوم است که در این خصوص مشکلاتی وجود داشته است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با اشاره به اهمیت علم یادآور شد: کار صورت گرفته در بسیج که خدمت به جنبه‌های علمی دانش‌آموزان است، کار اصلی بسیج است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به استعدادهای شهدای دوران دفاع مقدس اظهار داشت: استعدادهای شهدایی مانند شهید باقری و اثرگذاری آنها در جامعه فراوان بود و اگر جنگی در میان نباشد، وظیفه اصلی یک جوان، تحصیل عمل است.

 

وی اضافه کرد: اگر بسیج به کار علمی شناخته نشود یا بسیج در معرفی خود اشکال دارد، یا جامعه برداشت غلطی از آن دارد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با طرح این پرسش که چرا بسیج باید به رشد علمی جوانان اقدام کند،‌خاطر نشان کرد: اکثر جوانان کشور استعداد دانشمند شدن را دارند اما به دلیل اینکه به شخصیت جوانان نمی‌پردازیم این موضوع خوب اتفاق نمی‌افتد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه وقتی دانش‌آموز به سن بلوغ رسید باید اسم دیگری بر او نهاد و یا لااقل باید دانش‌آموز دبیرستانی را با اسم دیگری صدا بزنیم، بیان داشت:‌ بنده بر سر نگاه به سن دانش‌آموزان حرف دارم و نگاه به دانش‌آموز مربوط به دوران کودکی و دبستان اوست در حالی که بسیاری از شهدای دفاع مقدس دانش‌آموز بودند.

 

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل شهدای دانش‌آموز در دوران دفاع مقدس یادآور شد: چطور کسانی که یک مملکت و تاریخ کشوری را عوض می‌کنند، دانش‌آموز ابتدایی به حساب می‌آیند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با اشاره به روایات مختلف در خصوص اهمیت جوانان عنوان کرد: شما باید مشکلات فرهنگی که در شهرها وجود دارد را حل کرده و پیشقدم در آنها باشید و شما انسان‌هایی هستید که به مسائل علمی توجه کردید اما باید بدانید تعداد شماها باید هزاران برابر تعداد فعلی باشد.

 

وی تأکید کرد: تربیت شخصیت دانش‌آموز باید صورت پذیرد تا رشد علمی آنها چند برابر شود و نباید دانش‌آموزان فقط جنبه‌های هوشی خود رشد دهد و اگر در خصوص تربیت شخصی آنها اقدام کنیم رشد علمی آنها مضاعف خواهد شد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه اگر دانش‌آموزان را طبق تربیت دینی تربیت کنیم به مدارج علمی بسیاری می‌رسیم، گفت: اگر مسجدی نتواند جوانان را در اوج خلاقیت علمی قرار دهد، در نتیجه چه نمازی است که در آن خوانده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با انتقاد از سرگرمی‌های زیاد و بی‌فایده نوجوانان و جوانان، تصریح کرد: آموزش و پرورش با تربیت صحیح فاصله بسیار دارد و بسیج نیز به این سادگی نمی‌تواند این فاصله را کم کند.

 

وی با تأکید بر اینکه هنوز تربیت دینی در کشور به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده است،‌ متذکر شد: اسلام با تفریح و شاد بودن مخالف نیست و بیان می‌کند هر کسی بی‌حال باشد یعنی بی‌دین است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر مدارس کاری کردند که بچه‌ها هنگامی که به دبیرستان رسیدند بازی را کنار گذاشته و کار علمی انجام دهند، کار بزرگی را انجام داده‌اند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان تصریح کرد: وقتی دانش‌آموز به زور و تشویق نمره درس بخواند یعنی تربیت مخدوش شده است و ما ناموفق بوده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه سواد و معلومات، سبک زندگی درست را معرفی می‌کند، افزود: شما جوانان بر روی شخصیت خود کار کنید تا الگوی دیگران شده و سبک زندگی را از شما فرا گیرند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به جوانان شرکت‌کننده در لیگ پایا خاطر نشان کرد:‌ شما می‌توانید علائق خود را تغییر دهید و امیدوارم مسجد، آموزش و پرورش، بسیج و صدا و سیما بتوانند با هم شخصیت جوانان به ویژه در دوران دبیرستان را به اوج رسانند.

 

در پایان این مراسم از دانش‌آموزان بسیجی برگزیده نهمین دوره لیگ علمی پایا با اهدای جوایز تجلیل به عمل آمد.