فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» از 19 خرداد روی پرده سینما رفت و با استقبال نسبتاً خوبی از سوی مخاطبان سینما رو به رو شد، در همان روزهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز بسیاری از سینماگران و منتقدان اعتقاد داشتند این فیلم از نظر سبک و نوع روایت اثری متفاوت در سینمای ایران و جهان به حساب می آید و می تواند اتفاقات خوب زیادی را برای سینمای ما رقم بزند.

این فیلم با روایت زندگی حاج احمد متوسلیان به صورت رئال حرکت جدیدی در سینمای ما به حساب می آید و در آینده جریانات زیادی در سینما ایجاد خواهد کرد، در حال حاضر این فیلم دیده شده و نظرات متفاوتی درباره آن ابراز شده است و بهتر می شود درباره آن حرف زد و نظر داد.

به همین بهانه با محمدحسین مهدویان کارگردان «ایستاده در غبار» گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید.

- شما به واسطه نوشتن و ساختن فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» زندگی حاج احمد متوسلیان را مرور کرده اید، به نظر شما کدامیک از ویژگی‌های شخصیتی حاج احمد متوسلیان قابلیت سینمایی شدن به او می داد؟

احمد متوسلیان جدیت کاملاً مشهودی در کار فرماندهی داشت، در عین حال خیلی مهربان بود و با وجود اینکه در عملیات گاهی به نیروهایش سخت می گرفت اما بعد از عملیات رفتار مهربانانه ای به آن‌ها نشان می داد که همین روحیات او را نزد نیروهایش محبوب می کرد، این چند بُعدی بودن حاج احمد یکی از بهترین ویژگی های شخصیتی او بود. 

من احساس کردم او شخصیت جذابی است برای تصویر شدن روی پرده سینما و تمام معیارهای یک قهرمان را دارد، مضاف بر اینکه داستانش هنوز زنده است.

- فکر می کنید مخاطب پس از دیدن «ایستاده در غبار» به درک صحیحی از حاج احمد متوسلیان برسد؟

انسان های کمی داریم که چنین سرنوشت عجیبی داشته باشند و وقتی فیلم تمام می شود مخاطب یک فلش بکی به گذشته می زند و پیش خودش می گوید یعنی این داستان تا الان ادامه دارد؟ و این سوال به یک مطالبه تبدیل می شود که تکلیف هموطنان ما که 34 سال پیش ربوده شده اند چه می شود؟ مطالبه مخاطب در این باره به واسطه دلبستگی که در طول فیلم به حاج احمد پیدا می کند، جدی تر می شود، حس کردم همه این چیزها با جزییات رئالیستی که در فیلم پیاده کردیم می تواند سکانس‌های جذاب و تاثیر گذاری را برای مخاطب رقم بزند، «ایستاده در غبار» خیلی رو راست و صادق است، شعار نمی دهد در آن بی خود از کسی تعریف نکرده ایم و واقع بینانه به مسائل نگاه کردیم و از کلیشه های رایج جنگی دور بودیم.

- برای اکران جهانی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» برنامه ای دارید؟

ما برای عرضه فیلم در فستیوال های بین المللی برنامه مختصری داریم که پس از پایان اکران فیلم در ایران آن‌ها را اعلام می کنیم، البته این فیلم از نظر سبک و ساختار سینمایی اثر جدید و متفاوتی است ولی به لحاظ موضوع خیلی بومی است و باید دید برای نمایش آن چه جایی پیدا می شود.

فیلم سینمایی«ایستاده درغبار» به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد، در این فیلم هادی حجازی فر ایفای نقش اصلی را بر عهده دارد.