نظرات فقهی برخی مراجع عظام تقلید درخصوص نماز و روزه اساتید و دانشجویان را  در زیر می خوانیم:

*  آیت ‌الله العظمی خامنه‌ای:

 *  اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل که دارای حقوق دریافتی می‌باشند، کسانی که حداقل به مدت یک ماه، هر روز سفر شغلی می روند و یا به مدت دو ماه، هر ده روز دو سه بار به سفر شغلی می روند و یا به مدت سه ماه هر ده روز یک سفر شغلی داشته باشند، به نحوی که در این مدت ده روز یکجا نمانند، کثیر السفر شغلی محسوب می شوند و از سفر سوم به بعد در سفرهای شغلی نماز تمام و روزه صحیح است.

*  اما سایر دانشجویان اگر سفربه ‌گونه‌ای باشد که در خلال هر ده روز یک سفر تحصیلی دارد با توجه به اینکه مسأله سفر تحصیلی مبنی بر احتیاط (جمع بین نماز تمام و شکسته و جمع بین روزه گرفتن و قضا کردن آن بعد از ماه رمضان) است می‌تواند در این مسأله با مراعات الأعلم فالأعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع نماید.

* آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

 در یکی از این چهار حالت، کثیر السفر می شود و نماز و روزه اش در بین راه و مقصد کامل است:

* در مدت زمان یک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند.

* در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند.

* در مدت زمان دو ماه و بیشتر، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند.

* در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند.

* آیت الله العظمی سیستانی:

* اگر به آنجا هر روز رفت و آمد می کنید و یا هر ماه حد اقل 10 روز این مسیر را طی می کنید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر است شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نماز تمام و روزه صحیح است.

*  و اگر عدد و یا روزهاى مسافرت شما در ماه هشت یا نه باشد ـ بنابر احتیاط واجب ـ در همه سفرها باید هم شکسته بخوانید و هم تمام.

*  و اگر کمتر از این باشد نماز شکسته است.

* آیت الله العظمی وحیدخراسانی:

* اگر هفته ای 4 روز حداقل سه ماه طول بکشد نمازش تمام است

* واگر هفته ای سه روز باشد بنابر احتیاط واجب نماز ظهر وعصر وعشاء را در این سفر دو بار بخواند یکبار 2 رکعتی یکبار 4 رکعتی