حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نشست خبری پیرامون برنامه‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد که ظهر امروز در مجتمع محراب برگزار شد، ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبان‌المعظم گفت: دهه آخر ماه معظم شعبان فرصت خوبی برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان است و این دهه به عنوان دهه تکریم و غبارروبی مساجد شناخته می‌شود. این دهه فرصت مناسبی است برای اینکه خانه‌های خدا در ماه خدا برای استقبال از مهمانان خدا مهیا شوند.

وی ادامه داد: سال‌های اخیر تلاش شده است که دهه تکریم صرفاً در مهیا کردن فضای ظاهری مساجد محدود نشود،‌ بلکه فرضتی برای پرداختن به ظرفیت‌ها و کارکردهای مسجد در جامعه اسلامی باشد، لذا تعبیر «تکریم» از این جهت انتخاب شده است.

حاج‌علی‌اکبری، مطرح شدن مسجد طراز اسلامی را یکی از اهداف دهه تکریم و غبارروبی مساجد دانست و و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های این دهه و رویکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد، مساجد در وضعیت شایسته‌تر و اثرگذارتری قرار گیرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر نگاه مجدد و متفاوت به مساجد ادامه داد: گاهی احساس می‌شود نسبت به مسجد و نگاهی که اسلام عزیز بدان دارد، دچار یک غفلت جمعی هستیم. این امید را داریم که همه شأن خادمی مسجد را برای خودشان تعریف کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری از مشکلات مسجد ـ اعم از ظاهری و ساختاری ـ حل خواهد شد.

گلایه از نادیده‌گرفتن مسجد در برنامه ششم توسعه

* «مسجد و بانوان» ‌رویکرد ویژه دهه تکریم و غبارروبی

وی اظهار داشت: سال‌های گذشته موضوعات خانواده، کودک و جوان در دستور کار ما قرار داشت و امسال در ادامه این روند، موضوع مسجد و بانوان و نقش‌آفرینی آنان در جامعه مدنظر است. چرا که حضور بانوان در مسجد به معنای حضور کودکان و خانواده در مسجد است. تمرکزمان هم به مسائل روبنایی و سطحی نیست، بلکه سعی داریم به یک نقشه راه و سند برسیم.

حاج‌علی‌اکبری تأکید کرد: سبک کار ما با مساجد، با سبک مراکز با دیگر اماکن تفاوت دارد. چون مسجد مدیریت مستقل و مردمی خود را دارد و اینگونه نیست که با مسجد برخورد اداری داشته باشیم. این قطعاً یک خطای بزرگ است. کار ما فرهنگسازی و تسهیل‌گری، کمک و هدایت است. ما برای دهه تکریم یک بسته پیشنهادی به مساجد تقدیم کردیم و اصلا برخورد فرمایشی و دستورالعملی نداریم، بلکه اقناعی و حمایتی است. در این بخش بهترین کار ارتقای دانش و بینش کارگزاران مساجد است. با همین نگاه است که به مقوله آموزش به ویژه برای ائمه جماعت توچه ویژه داریم.

گلایه از نادیده‌گرفتن مسجد در برنامه ششم توسعه

* آغاز «نهضت مسجدسازی» از تابستان/ تهران ۱۰۰۰ مسجد کم دارد

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل » از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: در للبیک به شعار سال سعی می‌کنیم به اقصاد مساجد هم توجه کنیم. برخی مساجد ما دارای تمکن و برخوردار هستند، سعی می‌کنیم این مساجد را برای مساجد غیرمتمکن به عنوان «معین» قرار دهیم. در حال حاضر حتی مساجدی داریم که مسجدسازی می‌کنند.

حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: اراده خدای متعال بر این است که مردم، مسجد بسازند و در ساخت خانه خدا سهیم باشند. با توجه به اینکه طبق آمار شواری عالی انقلاب فرهنگی، تهران ۱۰۰۰ مسجد کم دارد، ان‌شاءالله تابستان امسال نهضت مسجدسازی در شهرستان‌های استان تهران را پیشانی همت خود قرار دهیم. زمین‌های مناسبی در شهرستان‌های استان تهران شناسیایی شده‌اند و به فضل خدا با کمک خیرین مسجدساز و عموم مردم بتوانیم نهضت را آغاز کنیم. در این میان، تکمیل مساجد نیمه‌کاره نیز در اولویت است.

گلایه از نادیده‌گرفتن مسجد در برنامه ششم توسعه

* هنوز قانون جامع مسجد نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جمهوری اسلامی قانون جامع مسجد نداریم و قوانین پراکنده و دارای خلأ هستند. به نظر می‌رسد این موضوع به بازنگری نیاز دارد و امیدواریم این افتخار نصیب مجلس دهم شود تا قانون سنجیده، پخته و جامعی درباره مساجد داشته باشیم.

حاج‌علی‌اکبری با انتقاد از برنامه ششم توسعه نیز تأکید کرد: برای ما جای تأسف است آن مقدار سهمی هم که مسجد در برنامه پنجم داشت، در برنامه ششم توسعه حذف شده است. البته از طرفی با توجه به اینکه این قانون در حال بازنگری است، امیدواریم در مرحله بازنگری، اشکال مذکور اصلاح شود. این عیب بزرگی است که در برنامه پیشرفت یک کشور اسلامی، جایی برای مسجد در نظر گرفته نشود!

* ۸۲ درصد مساجد تهران نماز جماعت دارند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه فقط مساجد استان تهران بر عهده مرکز قرار دارد، ادامه داد: اکنون ۳۳۵۳ مسجد داریم که شناسه دریافت کرده‌اند. از این تعداد ۳۱۱۵ مسجد ظرفیت اقدام و فعالیت را دارند. در ۲۵۵۰ باب از مساجد استان تهران نماز جماعت برگزار می‌شود که سهم شهر تهران ۱۹۸۶ مسجد است. اهتمام جدی نیز به اقامه نماز جماعت صبح داریم و تعداد مساجد برگزارکننده از ۵۷۰ باب در سال ۱۳۹۰ به ۱۲۵۰ مسجد در امسال رسیده است.
حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: تا به حال ۲۰۳۰ امام جماعت نیز از مرکز حکم دریافت کرده‌اند که به معنای مشروعیت‌بخشی برای اقامه جماعت است. جالب اینکه ۷۶۵ مورد افرادی هستند که به تازگی وارد چرخه شده‌اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سطح دانش و جوانگرایی میان ائمه جماعت افزایش یافته است.

گلایه از نادیده‌گرفتن مسجد در برنامه ششم توسعه

«راه‌اندازی کمیته صیانت از قداست مسجد، تدوین سند ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان، بازرسی سرزده از ۹۰۰ مسجد در تهران، راه‌اندازی سامانه تلفنی ۶۱۹۴۳ برای دریافت شکایات و پیشنهادات مردمی، تألیف ۳۸ کتاب و تولید ۳۵ کلیپ و تیزر، برپایی ۴۰۰ کرسی تلاوت، ۵۰۰ کرسی تفسیر ترتیبی و ۱۵۰۰ کرسی تفسیر آیات منتخب، برگزاری همایش‌های «ستارگان محراب»، انجام ۸۰ مصاحبه با ائمه جماعات قدیمی و ریشه‌دار، تشکیل ستاد ساماندهی مساجد تهران ب شرکت ۱۳ دستگاه و حسابرسی وضعیت مالی ۲۰۰۰ مسجد» از دیگر اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد است که حاج‌علی‌اکبری به آن‌ها اشاره کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: سامانه‌ای به گردآوری مجموعه اطلاعات مساجد استان تهران اختصاص داده‌ایم که به صورت کامل و به‌روز در دسترس قرار دارد و نیمه امسال به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وی در پایان گفت: شورای فرهنگی در داخل مساجد راه‌اندازی شده و سعی می‌کنیم نظام مدیریت فرهنگی مساجد نیز در سال جاری در برخی مساجد نمونه‌سازی شود. همچنین نهضت آموزشی در مساجد آغاز شده است که علاوه بر ائمه جماعت، خادمان بزرگوار مساجد نیز در محور آموزش قرار گیرند.