پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- علی عسکری که دارای سابقه مبارزه انقلابی واز جمله مدیران توانمند کشور می باشد در روزهای ابتدایی کار خود با چالش جدی مواجه شده جریانی که در همه دوره های صدا وسیما سعی کرده که یا تصمیم گیر باشد ویا تصمیم ساز این بار به شدت با احتمال حذف خود مبارزه می کند رو شدن دست این جریان در دوره سرافراز، منطق خشن وبی اخلاق این جریان در تخریب منتقدان خود، باعث شده افکار عمومی نسبت به باقی ماندن این جریان در همه ادوار گذشته وتداوم آن در دوره جدید حساس باشد٠

مدیران ماندگار رسانه ملی اصلی ترین هدفشان شیوه های تداوم حضور در قدرت است وبه سطح بالای ازحرفه ای گری در این مورد دست یافته انداین جریان هم در سینمای کشور حاضر است هم در رسانه ملی وعموما سعی می کند در بز نگاه ها ایفای نقش کند وپس از آن کم رنگ ولی مؤثر باقی بماند.

شایعه بازگشت مدیران اسبق وماندگار شدن برخی از مدیران فعلی توسط گروه رسانه ای مشهوری در ابتدا در سازمان صدا وسیما وبعد در کانال های تلگرامی پمپاژ شد به گونه ای که مخالفان ومنتقدان احساس کنند این تصمیم نهایی وقطعی است واز طریق القایی این موضوع بتوانند آنها رابه سکوت وادار کنند و یا در مقابل رییس جدید رسانه ملی قرار دهند وخود جزء مدیران محبوب وماندگار باقی بمانند.

به نظر می رسد دکتر علی عسکری با اولین انتصاب خود می باید پاسخ دندان شکنی به این جریان بدهد ومحکم واستوار نشان دهد تنها حکم مقام معظم رهبری برای او ملاک ومعیار است حکمی که حکایت از توصیه های بر زمین مانده ایشان دارد .

«آنچه باید توصیه شود، در حکم اینجانب به جناب آقای سرافراز به تفصیل آمده است. لذا مؤکداً سفارش می‌کنم به برنامه‌ریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید و به خدای متعال توکل و اعتماد کنید».

دوربرگردانِ جوانگرایی

بعد از استعفای آقای محمد سرافراز از ریاست صدا و سیما و جایگزینی آقای عبدالعلی علی عسگری به جای وی، حالا آقای علی اصغر پورمحمدی معاون سیما هم جای خود را به آقای مرتضی میرباقری خواهد داد. 

فردا مراسم تودیع و معارفه معاونتهای سابق و جدید سیمای رسانه ملی است. برحسب آنچه پورمحمدی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته، وی از معاونت سیما کناره گیری کرده و جای خود را به مرتضی میرباقری خواهد داد. معاون بدرقه ای که در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و فعلی صدا و سیما، سخنانی را بر زبان راند که شایسته مدیران جمهوری اسلامی در آن سطح نبود.

توصیف پورمحمدی از این اتفاق در نوع خود جالب توجه است: «در هفته ای که گذشت، جلساتی با حضور عبدالعلی علیع سگری(رییس سازمان صدا و سیما) برگزار و درنهایت، تصمیم گرفته شد که مرتضی میرباقری به عنوان معاون جدید سیما معرفی شود.» در این میان شنیده هم شده است که پورمحمدی به معاونت برونمرزی سیما نقل مکان خواهد کرد. 

میرباقری کیست؟

 مرتضی میرباقری که به عنوان گزینه جایگزین پورمحمدی معرفی میشود، در دوره ریاست سید عزت الله ضرغامی، معاون سیما بود و سپس جای خود را به علی دارابی داد. پورمحمدی در دوران معاونت میرباقری روابط نزدیکی با میرباقری و مدیریت شبکه سوم سیما را به عهده داشت.

پورمحمدی مدت کوتاهی پس از تغییر میرباقری از معاونت سیما از مدیریت شبکه سوم سیما کنار گذاشته شد و راهی مرکز رسانه ای قوه قضاییه شد و با انتصاب سرافراز، دوباره به معاونت سیما بازگشت. 

از دولت اصلاحات تا معاونت سیما

مرتضی میرباقری پیش از آنکه در زمان ریاست ضرغامی به عنوان معاون سیما انتخاب شود حدوداً یک دهه و نیم قبل ریاست بر سازمان ملی جوانان در دوره اصلاحات را تجربه کرده بود. از این جهت نزدیکیهایی هم با جریان اصلاحات دارد. در زمانی که روابط سازمان و دولت وقت تا حدودی متشنج بود، وی به عنوان معاون سیما انتخاب شد تا بتواند سهمی در تلطیف چنین فضایی داشته باشد. او از سال 1383 تا سال 1389 به مدت پنج سال معاونت سیما را عهده دار بود اما به یکباره در سال 1389 به طور غیرمترقبه ای، عزت الله ضرغامی او را از کار برکنار کرد. حتی مراسم تودیع و معارفه ای نیز برای وی برگزار نشد. میرباقری بعد از برکناری معاونت سیما از صدا و سیما رفت. با انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری، با دعوت وزیر کشور راهی این وزارتخانه شد تا جانشینی اجتماعی و فرهنگی آقای عبدالرضا رحمانی فضلی را به عهده بگیرد. حالا هم با رفتن سرافراز از صدا و سیما و بعد از برکناری او نیز علی دارابی تا آخرین روزهای حضور ضرغامی در رسانه ملی به عنوان معاون سیما فعالیت کرد.

دوربرگردان جوانگرایی

میرباقری به جز دوره ای که معاونت سیما را به عهده داشته است، تجربه ای در سازمان نداشته است. او را میتوان از مدیرانی دانست که از خارج از مجموعه صدا و سیما به آن اضافه شدند. مدارج و سابقه چندانی در مدیریت کلان و اجرایی سازمان نداشته است. بعد از برکناری توسط ضرغامی نیز او از صدا و سیما خداحافظی کرد تا به امروز که دوباره نامش برای معاونت سیما مطرح شده است.

 تامل اصلی در این میان آن است که اگر قرار است مدیران بزرگترین دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی از بدنه آن رشد کرده و بالیده و بالا آیند پس انتخاب فردی برای جایگاهی در این اندازه که از بدنه سازمان محسوب نمیشود به چه معناست؟ میرباقری از نیروهای نسل جدید سازمان محسوب نمیشود.

 به نظر میرسد فرصت جوانگرایی و تزریق روحیه نشاط به صدا و سیما، به پای اتفاقات دوران مدیریت سرافراز ذبح شد و حال رادیو - تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در اتوبان استفاده از نیروهای جوان و متخصصی که از درون سازمان رشد کرده باشند تجدید نظر کرده و نوعی بازگشت به عقب را تجربه خواهد کرد. البته به جز نام میرباقری، چند نام دیگر نیز برای این جایگاه شنیده میشد.

 آقایان علی دارابی، معاون اسبق سیما، سید عباس فاطمی و مهدی فرجی مدیر سابق شبکه اول نیز از این جمله اند. برخی  رایزنیها نیز برای این افراد صورت گرفته بود که گویا به نتیجه منتج نشده و صحنه به نفع میرباقری در حال ورق خوردن است.

تاملی بر حاشیه های ماجرا

نکته قابل تامل دیگر در این میان، جریان رسانه ای شکل گرفته حول این قضیه است. در یک روز تعطیل به یکباره تغییر و تحولات معاونت سیما تبدیل به جریان خبری رسانه ها میشود. شایعات زبان به زبان میچرخد و در نهایت نقل و انتقالی در این سطح نه از کانال روابط عمومی رسمی سازمان صدا و سیما بلکه به نقل از مصاحبه معاون سیما با یکی از رسانه ها مهر تأیید میخورد؛ خوابی که البته تعبیر خاص خود را دارد و با توجه به حواشی چند ماه اخیر صدا و سیما نیز چندان تهی از معنا نیست.