شصت و ششمین «عصرانه ادبی فارس» ویژه رونمایی از کتاب‌های «همین» و «کودکی‌های ماه» اثر عبدالرحیم سعیدی راد برگزار شد.

*در میان بیش از 200 شعر، تنها 15 شعر خوب است

علیرضا قزوه در این مراسم با اشاره به اصالت دزفولی سعیدی راد گفت: از آنجا که سعیدی راد اهل دزفول است طبیعتاً سهم دزفول در آثار سعیدی راد بیشتر است علاوه بر اینکه او غیر از شعر در حوزه خاطرات دفاع مقدس نیز قلم زده است و می‌توان گفت او از نخستین شاعرانی است که در ادبیات دفاع مقدس فعالیت داشته است.

نثرهایی که زندگی مشترکی را از فروپاشی نجات داد
وی افزود: برخی اشعار این مجموعه نیمی نیمایی و نیم دیگرشان سپید است و به نظرم شاعر باید از این اشعار پرهیز کند اما اشعاری که به صورت مستقل سپید یا نیمایی است اشعار خوبی است، به نظرم در این مجموعه که حدود 240 قطعه دارد 15 شعر خوب پیدا می‌شود که همین موجب می‌شود بتوان به این کتاب گفت یک اثر موفق است زیرا در بسیاری از کتب وجود یک دهم کل اشعار شعر خوب یعنی یک کار موفق.

قزوه گفت: البته پرکاری بد نیست ولی می‌شد حجم این کتاب کمتر باشد، به نظرم بهتر بود سعیدی راد در نمادسازی‌ها به کارکرد نماد دقت کند تا بی‌هدف در اشعار قرار نگیرد. در نوشتن نثر نیز باید به چشم شعر به آنها نگاه کرد و دیگر باید از آن فضاهای انشاء گونه فاصله گرفت و به نظر من بهتر است که شاعران غیر از شعر در سایر حوزه‌ها نیز طبع آزمایی کنند که عبدالرحیمی سعیدی راد یکی از این شاعران است.

*از شلمچه تا کافی‌شاپی در تهران در اشعار یک مجموعه

حمیدرضا شکارسری در بخش دیگری از این مراسم گفت: اشعار معمولاً متأثر از فضای اجتماعی هستند و با نگاهی به تاریخ شعر این مسئله را درک می‌کنند. به نظرم باید گفتمان سیاسی-اجتماعی هر دوره بررسی شود تا خط سیر شعر روشن شود.


نثرهایی که زندگی مشترکی را از فروپاشی نجات دادوی افزود: در روزگاری به سر می‌بریم که چاپ کتاب‌های شعر در یک حالت عسرت به سر می‌برد و با نگاهی  به تیراژ‌ها این مسئله روشن می‌شود. بعد از نمایشگاه کتاب غیر از چند شاعری که برای آنها مراسم رونمایی و امضای کتابشان برگزار شده بود می‌بینیم سایر کتب شعر از فروش خوبی برخوردار نیستند و در خوشبینانه‌ترین حالت در طول روزهای نمایشگاه از یک کتاب 50 نسخه به فروش رفته است.

این منتقد ادبی در ادامه گفت: به گمان من جریان کوتاه و ساده‌نویسی یک فعالیت سنجیده و درست است تا مخاطبی که از منظومه‌های بلند فرار می‌کند را دوباره به شعر دعوت کند از این رو این کتاب یک هوشمندی از سوی شاعرش است در حالیکه سعیدی راد معروف به سرودن شعر کوتاه نیست و از این باب سعیدی راد توانسته مخاطب را با خود همراه کند.

او اضافه کرد: هویت مجموعه کودکی‌های ما به گمان من قرابت زیادی میان نسل‌های ادبی و قطعات او دارد و در مقایسه میان این جتاب و مجموعه نثرهای هیچ این مسئله به چشم می‌آید.و در واقع باید گفت هویت این دو متن با هم تفاوتی ندارد زیرا شاعر از صور خیال در آنها استفاده کرده است.

شکار سری گفت: روحیه نثر ادبی نویسی سعیدی راد در کوتاه نویسی او تاثیر داشته و باید در این مجموعه بگردیم تا یک اثر کوتاه نوشته که متأثر از نثر ادبی او نباشد پیدا کنیم. شاعر در تقطیع‌ها باید دقت کند و به گمان من باید در نگارش‌های بعدی آن را مد نظر قرار دهد.

نثرهایی که زندگی مشترکی را از فروپاشی نجات داد
وی افزود: این مجموعه، یک مجموعه شعر یا به گمان من مجموعه نثرهای عاشقانه است، بهترین کارهای این مجموعه آثاری است که با زیست ادبی شاعر همراه بوده است.

شکارسری گفت: در این مجموعه شاعر به موسیقی کناری که مخصوص شعر سنتی است توجه دارد و همین موجب شده نثرها متکلف و متصنع شوند و موسیقی در آنها دیده می‌شود در حالیکه موسیقی مدرن که ویژه شعر نیما است در این مجموعه کمتر دیده می‌شود.

او در پایان گفت: این مجموعه روی هم رفته یک جُنگ شعر یا نثر ادبی است و خواننده از شلمچه به کافی‌شاپی در تهران می‌رود و حس به صورت گسسته در آن رفت و آمد دارد.

*پرداخت عفیف و پاک در اشعار عاشقانه

عارفه دهقانی در بخش دیگری از این مراسم گفت: در این اشعار ما شاهد تضاد عاطفی نیستیم و در اشعار این مجموعه یک عاطفه یکسان دیده می‌شود و اشعار در یک راستا قرار دارد، دستور زبان‌ها در این مجموعه رعایت شده و جناس‌ها موجب ماندگاری اشعار در ذهن خواننده می‌شود.

وی افزود: زبان شاعر در این مجموعه یک زبان امروزی است و شاعر زبان کهن را برای اشعارش انتخاب نکرده و علاوه بر این باید گفت که زبان مجموعه یک زبان یک دست است.

دهقانی در پایان گفت: این کتاب دارای 3 محور عاشقانه، مذهبی و دفاع مقدس است که سهم عاشقانه‌ها در آن بیشتر است اما شاعر در اشعار عاشقانه عفیف و پاک به موضوع پرداخته و کوتاه بودن قطعه‌ها موجب شده جذابیت آثار بالا رود و مخاطب به کار جذب شود.

نثرهایی که زندگی مشترکی را از فروپاشی نجات داد
*عملیات‌های خارق‌العاده ناشران برای فروش کتاب

مرتضی حاجی‌آبادی در بخش دیگری از این عصرانه ادبی گفت: اگر اوضاع چاپ کتاب خراب است به خاطر عملیات‌های خارق‌العاده ناشر من است و آنها برای فروش آثارشان دست به چنین کارهایی می‌زنند و صبوری امثال سعیدی راد را در کمتر کسی سراغ دارد.

وی افزود: وقتی در نمایشگاه به مخاطب در غرفه‌ها یک مجموعه شعر از شاعران جوان را معرفی می‌کنیم و آنها آن را تهیه می‌کنند در حالیکه یک شعر خوب در آن نیست این سبب می‌شود که دیگر سراغ هیچ مجموعه شعری نرود و زمینه‌ساز خراب شدن فروش کتب شعر می‌شود.

*نثرهایی که یک زندگی مشترک را از فروپاشی نجات داد

عبدالرحیم سعیدی راد در پایان این مراسم گفت: شعرهای کوتاه در این مجموعه طی 6 سال سروده شدند و در میان سایر اشعارم لحظاتی دست می‌داد و نوشته می‌شد و هیچ ادعایی ندارم که کار خاصی انجام داده‌ام چون این اشعار در زمان‌ها و فضاهای متفاوت سروده شده ایرادها را می‌پذیرم و قبول دارم که می‌شد برخی نکات را رعایت کرد.

نثرهایی که زندگی مشترکی را از فروپاشی نجات داد
وی افزود: در مجموعه نثرهای ادبی، نامه‌های عارفانه‌ای است که بوی انتظار از‌آنها به مشام می‌رسد و چون آنها از دل برآمده برای خود و دیگران برکت داشته است. مثلاً دوستی زنگ زد که من این نثرها را در رادیو به نام خودم خواندم و بابتشان حقوق گرفتم و اکنون متوجه شدم که نویسنده آنها تو بوده‌ای.

سعیدی‌راد گفت: حتی فردی می‌گفت من و همسرم داشتیم از یکدیگر جدا می‌شدیم اما با خواندن اینها و نوشتن آنها از زبان خودم برای همسرم او به زندگی بازگشت و اکنون زندگی‌مان ادامه دارد. من تک تک این نامه‌ها را مقدس می‌دانم زیرا بر مخاطب تأثیر داشته است.