به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نمایش «متاستاز» با طراحی و کارگردانی علی‌اصغر دشتی اثری است که درباره همپایان بیماران مبتلا به سرطان روی صحنه است. این نمایش شب گذشته 17 آذرماه با حضور علیرضا نادری نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که دو سال پیش پسر جوان خود را بر اثر بیماری سرطان از دست داده است، اجرا شد و نادری با حضور روی صحنه از تجربه خود در ارتباط با بیماری پسرش سخن گفت.

بعد از پایان اجرا، علی‌اصغر دشتی و آرش وفاداری کارگردان و تهیه‌کننده این نمایش لوح یادبودی را به نمایندگی از گروه اجرایی به نادری هدیه کردند.

دشتی با اشاره به شرایط دشوار علیرضا نادری در زمان بیماری و مرگ پسرش یادآور شد: تقریبا دو سال پیش در چنین روزهایی یک نفر مدام از معجزه حرف می‌زد و امیدوار بود فرزندش که بر اثر متاستاز بیماری سرطان از دست رفته بود، بار دیگر به زندگی برگردد. امشب بیستمین «متاستاز» ما بود و همه گروه مفتخریم کسی را در کنار خود داشتیم که سال‌ها در کنار خانواده‌اش تجربه همپایی دشواری را داشته است.

این کارگردان سپس از روی صحنه پایین رفت و دست علیرضا نادری را گرفت و او را به صحنه آورد.

دشتی گفت: وقتی امشب آقای نادری روی صحنه نمایش ما حاضر شد و قطعه‌ای را درباره تجربه‌اش بیان کرد، نمی‌دانستم چه خواهد گفت اما به پاسداشت همکاری‌اش با اجرای این نمایش، لوحی را به امضای گروه به ایشان تقدیم و شرمندگی خود را هم اعلام می‌کنیم که در تمام دوران دشواری که پشت سر گذاشت، از او غافل بودیم.

علیرضا نادری نیز بعد از دریافت این لوح با اشاره به رواج بیماری سرطان هشدار داد: در شرایط بسیار دشواری هستیم. بلای سرطان به این زودی دست از سر ما برنمی‌دارد و تازه امروز، روزگار خوش ماست. چون سونامی سرطان چیزی نیست که به این راحتی ما را رها کند و روزگار بسیار سختی را در چند سال آینده خواهیم داشت.

وی با اشاره به شرایط دشوار همپایان بیماران سرطان خاطرنشان کرد: خانواده‌های زیادی شب‌های بسیاری تنها هستند و بویژه همپایان شرایط دشواری دارند. پسر من سرشار از امید فراوان بود اما شرایط بسیاری، شکست در مقابل بیماری را به او تحمیل کرد. دوست داشتم با خانواده‌هایی حرف بزنم که در این مبارزه شکست خورده‌اند. خانواده‌های زیادی که به دلیل شرایط سخت، افسرده شده و حالا کفر مطلق شده‌اند. منظورم از کفر، کفر به معنای مذهبی نیست. تعدادی از آنان تا پای خودکشی می‌روند. امیدوارم هیچ کس درگیر این بیماری نشود چون همه چیز برای آن خانواده تعطیل می‌شود.

نادری با ابراز تأسف از هزینه‌های بالای درمان بیماری سرطان خاطر نشان کرد: شرایط دشوار مالی و بالا بودن هزینه‌های درمان، کار را برای بسیاری از خانواده‌ها طاقت‌فرسا می‌کند. خود من شش شب تمام بی‌وقفه روی فیلمنامه‌ای کار می‌کردم تا آن را به پایان برسانم و دستمزدش را دریافت کنم.

او که دو سال پیش بعد از درگذشت پسرش خواسته بود تا بدن بی‌جان او 24 ساعت نگهداری شود و امیدوار بود تا معجزه‌ای، بار دیگر این جوان را به زندگی برگرداند، یادآور شد: در آن دوره یک جوان اعدامی در سردخانه زنده شده بود و من هم امید داشتم تا سینا پسرم بار دیگر به زندگی برگردد. آن 24 ساعت انتظار، به اندازه هزار سال بر ما گذشت چون منتظر معجزه بودم.

نویسنده و کارگردان نمایش‌های «کوکوی کبوتران حرم» و «دو حکایت از چند حکایت رحمان» اضافه کرد: سینا در اولین صفحه وصیت‌نامه‌اش نوشته «تنها کسانی می‌فهمند که رسالت فهمیدن را بدانند». پسرم در دوره بیماری‌اش با حرف‌های خود پدرم را پیش چشمانم آورد و بسیار به من آموخت.

نادری در عین حال گفت: آینده برای کسانی که صادقانه با بیماری مبارزه می‌کنند، روشن است اما متأسفانه ناآگاهی ما همانند این است که دستیاران مرگ باشیم. بخشی از اهریمن سرطان که در ما رخنه کرده، به دلیل جهل و ناآگاهی ماست.

این هنرمند در پایان سخنانش همگان را به ایمان بیشتر به خداوند دعوت کرد و گفت:‌ ظاهرا خداوند کار ما را به خودمان واگذار کرده است. ما از او دور شده‌ایم و حالا باید به او نزدیک شویم. او را صدا بزنیم و از او بخواهیم تا این بیماران را شفا دهد. یاد خدا و انرژی مثبت وجود دارد و می‌تواند بیماران مبتلا به سرطان را رهایی دهد.

کمپین تئاتر «متاستاز» به موضوع همپایان بیماران مبتلا به سرطان می‌پردازد. این نمایش بخشی از کمپین یادآوری این افراد به جامعه است که تاکنون توانسته قشرهای مختلفی از مردم و جامعه هنری را به کمپین علیه متاستاز جذب کند.

از جمله اقدامات این کمپین انتشار ویدئوهایی با مضمون حمایت از همپا در شبکه‌های اجتماعی است که این روزها در حال گسترش است.

بهمن فرمان‌آرا ‌، آهو خردمند‌، صابر ابر‌، پانته‌آ پناهی‌ها‌، اشکان خطیبی‌، سهیلا گلستانی‌، بهناز جعفری‌، لیلی رشیدی‌، سام نوری‌، رامین سیاردشتی‌، علیرضا محمدی، فرزین صابونی‌، الهام کردا‌، آوا کیایی‌، ارسلان نصیری و ... از جمله چهره‌هایی هستند که تا کنون به این کمپین پیوسته‌اند و با انتشار ویدئوهایی با این مضمون‌، با همپایان بیماران مبتلا به سرطان ابراز همدردی کرده‌اند.

شیما مهدوی، ایلناز شعبانی، یاسمن ادیبی، مهتاب پرنیان، فاطمه صادقی و ملیکا روح‌انگیزی اجراگران نمایش «متاستاز» که «مستند-فیزیکال» معرفی می‌شود و فرشاد فزونی نیز ساخت و اجرای موسیقی آن را برعهده دارد.