به گزارش پارس به نقل از پارسینه،سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان درباره مبتلایان به دیابت که زائر اربعین هستند توصیه‌هایی کرد و گفت: دیابت بیماری مزمنی است که کنترل آن نیازمند دقت در میزان فعالیت بدنی، کنترل استرس‌های محیطی و استفاده منظم از داروها و انسولین است.

وی ادامه داد: همچنین اطلاع از میزان قند خون نیز در تخمین دوز داروی موردنیاز ضروری است. به همین جهت زائران اربعین حسینی که مبتلابه دیابت هستند باید در خصوص مخاطرات احتمالی آگاهی کامل داشته و با آمادگی به این سفر نورانی عزیمت کنند.وی با اشاره به شرایط سفر اربعین و الزامات این سفر برای بیماران مبتلابه دیابت، توصیه کرد: حتماً پیش از عزیمت با پزشک خود مشورت و مخاطرات سفر را با وی بررسی کرده و در صورت صلاحدید پزشک معالج اقدام به عزیمت کنید.

وی افزود: اگر انسولین مصرف می‌کنید، با توجه به گرمای هوا حتماً کیف خنک‌کننده برای حمل‌و نقل آن همراه داشته باشد. فراموش نکنید که سرما و گرمای زیاد هنگام سفر خاصیت انسولین را از بین می‌برد؛ بنابراین برای سرمای شب نیز پیش‌بینی لازم را در نظر بگیرید.سجادی با اشاره به آلودگی‌های محیطی که ممکن است در مسیر وجود داشته باشد گفت: حتماً پد برای ضدعفونی محل تزریق یا محل تست قند خون همراه داشته باشید؛ همچنین برای تخمین دوز دارو یا انسولین ضروری است دستگاه تست قند خون و نوارهای آن را به تعداد مورد نیاز همراه داشته باشید.

وی ادامه داد: مصرف قرص‌ها و داروها باید به‌صورت منظم صورت بگیرد؛ در صورت فراموشی یک وعده، هیچ‌گاه دو قرص را همزمان مصرف نکنید؛ در طول مسیر نیز مراقب رژیم غذایی خود باشید و احتیاط‌های لازم در خصوص مصرف قند و شیرینی، شکلات، برنج، سیب‌زمینی، چیپس، غذای شور، نوشابه و هر خوراکی دیگری که بر مصرف دارو یا انسولین اثرگذار است، در نظر بگیرید.وی ضمن تأکید بر تأثیر فعالیت بدنی بر میزان قند خون، تصریح کرد: مراقب اثر فعالیت شدید بدنی، گرمای هوا و تشنگی بر میزان قند خون و به‌تناسب آن میزان داروی موردنیاز یا انسولین خود باشید. در طول مسیر نیز مقداری شکلات یا آب‌میوه به همراه داشته باشید. چون احتمال افت قند زیاد است.

سجادی توصیه کرد: اگر همزمان مبتلابه فشار خون یا بیماری قلبی هستید و در این خصوص دارو مصرف می‌کنید، دستورالعمل مربوط به آن را به‌دقت مطالعه کنید؛ با توجه به مشکلات نوروپاتی دیابتی، مراقب ایجاد زخم در پاهای خود باشید و در این خصوص پیش‌بینی‌های لازم را در نظر بگیرید.

وی در پایان ضمن آرزوی سفری بی‌خطر و بدون مشکل برای بیماران مبتلابه دیابت در ایام اربعین، اظهار کرد: استرس و خستگی نیز می‌تواند بر میزان قند خون و به دنبال آن بر میزان نیاز بدن به دارو یا انسولین اثرگذار باشد؛ بنابراین مرتب نسبت به میزان قند خون دقت نظر داشته باشید. حتماً همراهان خود را در جریان بیماری خود قرار داده و حتی نحوه استفاده از انسولین و دوز دارویی موردنیاز خود را به ایشان اطلاع دهید.