به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم دهمین سالگشت استاد «مرتضی ممیز» جمعه 6 آذر، با حضور مجید ملانوروزی، جمال اوبشو، مجید رجبی معمار، دکتر محمد سریر، دکتر علیرضا سمیع‌آذر، ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان، امیر عبدالحسینی و جمع کثیری از هنرمندان بنام و علاقه‌مندان به هنر، در تالار استاد «جلیل شهناز» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

امرالله فرهادی اجرای مراسمی را که به مناسبت دهمین سالگشت استاد «مرتضی ممیز» و هم‌زمان با هشتادمین سالگرد تولد این هنرمند، برگزار شد را بر عهده داشت. فرهادی در ابتدای مراسم با اشاره به نیمه شب چهارم آذر سال 1384 و درگذشت استاد مرتضی ممیز، اظهار داشت: در این 10 سال، هر سال بنیاد ممیز و خانواده وی، همت کردند و از بزرگان طراحی گرافیک جهان دعوت کردند و نمایشگاه‌ها، سخنرانی‌ها و ورک‌شاپ‌هایی را برگزار کردند.

وی با اشاره به هنرمندان خارجی دعوت شده در این 10 سال، به پیر برنارد طراح گرافیک شهیر فرانسوی اشاره کرد که به تازگی درگذشت و یکی از میهمانان این سال‌ها بود و یادش را گرامی داشت.

فرهادی ضمن تاکید بر این که انجمن طراحان گرافیک ایران به همت مرتضی ممیز یکی از اولین انجمن‌های خانه هنرمندان ایران بوده است، افزود: با اینکه ما مانند دیگر انجمن‌های هنری عضو، اینجا را خانه خودمان می‌دانیم اما لازم می‌دانم از جناب آقای رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، دکتر سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان و دیگر اعضای این شورا تشکر کنم که مانند همیشه پذیرای طراحان گرافیک ایران بوده‌اند.

پس از این سخنان، انوشیروان ممیز، فرزند استاد مرتضی ممیز و مدیر اجرایی «موسسه هنری مرتضی ممیز» گفت: وقتی به 10 سال گذشته نگاه می‌کنیم واقعا باورمان نمی‌شود که 10 سال گذشته و انگار همین دیروز بود که ما شروع به برگزاری نمایشگاه‌ها کردیم. این یک فعالیت گروهی است و همه تلاش می‌کنند تا ما این رویداد را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: از بهروز متین‌صفت، ساعد مشکی، امرالله فرهادی، ابرهیم حقیقی و همه دوستان سپاسگزارم. همچنین از طراح پوستر رویداد امسال، مجید کاشانی متشکرم و باید یک تشکر ویژه داشته باشم از مدیران خانه هنرمندان ایران که در این 10 سال همگی به ما لطف داشتند؛ آقایان غریب‌پور، جوزانی، سرسنگی و اکنون آقای رجبی معمار که با وجود زمان کمی که داشتیم، همکاری‌های بسیاری با ما داشتند و مثل همیشه خانه هنرمندان به ما کمک کرد و یار دوازدهم ما در برگزاری این رویداد بود.

وی در ادامه افزود: نمایشگاه امسال در واقع گزیده‌ای است از تصویرسازی‌های «کتاب هفته» و «کیهان هفته» مرتضی ممیز، مربوط به بیش از 40 سال پیش که به همت ساعد مشکی بر پا شده است. در این نمایشگاه به طور ویژه نوشته‌های روی دیوار بسیار قابل توجه است که حرف‌های مرتضی ممیز را به نمایش گذاشته که همین حالا نیز نو و درجه یک هستند.

مدیر اجرایی «موسسه هنری مرتضی ممیز» اضافه کرد: امسال به دلیل دهمین سال برگزاری، سال ویژه‌ای برای ما بود و خیلی فکر کردیم که ببینیم چه کسی را می‌توانیم دعوت کنیم که حق مطلب را ادا کرده باشیم؛ فکر می‌کنم میشل بووه واقعا گزینه مناسبی بود. او یکی از مهم‌ترین طراحان گرافیک دنیا است، او نه فقط در فرانسه و اروپا بلکه تقریبا در سراسر جهان نمایشگاه گذاشته است. بسیار خوشحالیم که امسال میزبان این هنرمند بزرگ در خانه هنرمندان ایران هستیم.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت و ضمن خیر مقدم‌گویی به حاضرین، اظهار کرد: استاد ممیز در شکل‌گیری و پایه‌گذاری خانه هنرمندان ایران نقش جدی و اساسی داشت و یک نگارخانه مهم از مجموعه نگارخانه‌های این مجموعه نیز به نام وی ثبت شده است و این باعث افتخار ما است.

وی در ادامه و با اشاره به نقش خانه هنرمندان ایران در حمایت از فعالیت‌های هنری، افزود: از جانب خودم عرض می‌کنم، اعضای شورای عالی خانه هنرمندان جناب آقای سریر و آقای سیف‌الله صمدیان و دیگر اعضای این شورا باعث زینت و افتخار این خانه هستند؛ من و مجموعه عوامل و مدیران اجرایی و فرهنگی خانه هنرمندان ایران اما در واقع کلید‌دار آنها هستیم.

وی گفت: این خانه، خانه هنرمندان است و ما تلاش خواهیم کرد که این خانه را همواره مهیا و آماده برای هنرمندان نگه داریم و آن را ارتقا و توسعه دهیم. به هر حال در ایران گستره هنر و تنوع رشته‌ها و زمینه‌های مختلف هنری و هنرمندان فراوانی داریم که همگی اقتضا می‌کنند که ما ظرفیت‌های بیشتری را در کشورمان خصوصا در تهران بزرگ فراهم کنیم و بتوانیم فرصت‌های بیشتر و بهتری را در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

رجبی معمار ضمن تاکید بر نقش استاد ممیز در جریان هنری کشور، اظهار داشت: استاد بزرگ ما مرتضی ممیز، همانطور که همه شما عزیزان می‌دانید، نقش ویژه‌ای در هنر معاصر ایران دارند و زمینه‌هایی را در هنر بنیان‌گذاری کردند و به عنوان پدر گرافیک نوین ایران شناخته می‌شوند؛ حتما خانه هنرمندان ایران، انجمن طراحان گرافیک ایران و سایر فعالین در زمینه هنرهای تجسمی یاد و خاطره ایشان را گرامی خواهند داشت و تلاش می‌کنند که بتوانند در ترویج هنری که این هنرمند پایه‌گذاری کرده و در کشور توسعه داده و در واقع بومی‌سازی و استفاده هر چه بیشتر از هنر گرافیک و بهره‌گیری از تجربه‌های جدیدی که در دنیا است، کوشا باشند.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، در پایان از جمال اوبشو، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه، برای حضور در این مراسم تشکر کرد و یاد تمامی کسانی که در روزهای اخیر در کشورهای مختلف دنیا مانند لبنان، سوریه، عراق و فرانسه قربانی تروریسم شدند را گرامی داشت و به آنان ادای احترام کرد.

در ادامه این مراسم، جمال اوبشو، رایزن فرهنگی سفارت فرانسه طی سخنانی، اظهار داشت: می‌خواهم سلام ویژه‌ای داشته باشم به مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، مکان زیبایی که امروز پذیرای ما است و مرکزی که من با کمال میل به صورت مداوم به آن رفت و آمد دارم. همچنین سلامی دارم به خانواده ممیز و هیئت مدیره موسسه هنری مرتضی ممیز؛ سفیر فرانسه خیلی دوست داشتند که امروز اینجا حضور داشته باشند ولی مشغله مانع از این امر شد، از من خواستند که به نمایندگی از ایشان، اینجا حضور داشته باشم و من هم با کمال میل پذیرفتم.

وی سپس افزود: فکر می‌کنم لحظه بسیار زیبایی است که ما را اینجا گرد هم آورده است، زمان زیبایی است زیرا به ما اجازه می‌دهد که ادای دینی کنیم به پدر گرافیک نوین ایران. فکر می‌کنم این خیل جمعیتی که امروز در خانه هنرمندان ایران می‌بینیم در واقع وفاداری ایرانی‌ها را به هنرمندی بزرگ نشان می‌دهد. ادای دین به هنرمندی که از میان ما رفته است در کنار ادای دین به هنرمندی که اکنون در بین ما حضور دارد؛ میشل بووه، که از حضورش تشکر می‌کنم.

اوبشو با اشاره به نمایشگاه‌های استاد ممیز و میشل بووه، عنوان کرد: من به عنوان رئیس بخش فرهنگی سفارت فرانسه باید بگویم که بسیار زیبا است که آثار هنرمندی از فرانسه و ایران را در کنار هم داریم. این بار دومی است که یک هنرمند فرانسوی در چارچوب بزرگداشت مرتضی ممیز به ایران می‌آید؛ در همین راستا یاد پیر برنارد را هم گرامی می‌داریم که قبلا در این برنامه حضور داشت و اخیرا از میان ما رفت. می‌خواهم تمام تشکرات خودم و همچنین سفیر فرانسه را به تمام کسانی که این شب را برنامه‌ریزی کردند و همچنین میشل بووه که به ایران آمده تا کشور زیبای ایران را کشف کند، تقدیم کنم.

پس از سخنان رایزن فرهنگی سفارت فرانسه، فیلم کوتاهی از سیف‌الله صمدیان به نمایش درآمد که آسمان و پرواز هواپیمایی در دور دست‌ها را نمایش می‌داد؛ در ادامه صمدیان روی صحنه رفت و گفت: دوست داشتم اول حرف بزنم و بعد هدیه‌ای را که به مرتضی ممیز تقدیم کرده‌ام، ببینید که برعکس شد.

وی ادامه داد: قرار بود در دهمین سالگرد ممیز، فیلمی که من از روزی که ممیز در خانه هنرمندان ایران با شکوه شگفت‌انگیزی با حضور جمعیتی که از هنرمندان و علاقه‌مندان در محوطه خانه هنرمندان جمع شده بود و تا آن روز سابقه نداشت، بدرقه شد؛ پخش شود. اما من دلم نیامد چون ما ایرانی‌ها زیادی احساساتی هستیم و نمی‌خواهیم هیچکس را از دست رفته بدانیم، در نتیجه به جای آن فیلم به یاد سفرهای متعددی که با مرتضی عزیز داشتم و حس و حالی که از او سراغ داشتم و همینطور سفری که معمولا افرادی که روح آسمانی دارند و بزرگ‌تر از آن هستند که زیر زمین حبس شوند، فکر کردم جای ممیز اکنون چنین جایی در آسمان است که در فیلم دیدید و خواستم شما هم او را همراهی کنید.

این هنرمند عکاس و فیلمساز، سپس گفت: مرتضی ممیز یکی از چند نفر مهم زندگی من است که صبح با یادش، به خاطر عکسی که در کنار دیگر عزیزان از دست رفته‌ام دارم، بیدار می‌شوم و در طول 24 سال، وارد دفتر «تصویر» که می‌شوم پوستری را می‌بینم که با خوش‌آمد ممیز همراه است.

سیف‌الله صمدیان، در ادامه با اشاره به خاطراتی از مرتضی ممیز، اضافه کرد: «نیما» می‌گوید یاد بعضی نفرات روشنم می‌دارد؛ مرتضی ممیز یک نفر نبود او به تنهایی نفراتی بود که در هنر گام بر‌می‌داشت چه در خصوص دانشگاه، چه گرافیک و چه خانه هنرمندان ایران. من به خاطر این دوره‌ای که خدمت دوستان در شورای عالی بودم، عمق این موهبت و این جای امن فرهنگی را که در خانه هنرمندان ایران داریم بیشتر فهمیدم؛ عمیقا درک کردم کاری که ممیز برای اولین دوره این مرکز انجام داد یعنی برپایی اینجا و آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌هایش، کار بزرگی بود و قطعا ما در هر دوره، 12 ممیز لازم داریم که در شورای عالی خانه هنرمندان ایران بنشینند و آنگونه کارها درست پیش برود. امیدوارم در هر دوره همین گونه باشد.

این هنرمند، ضمن اشاره به سوال از ممیز درباره اینکه چطور می‌تواند با همه اقشار کنار بیاید و همه راضی باشند، عنوان کرد: ممیز در پاسخ این پرسش گفت، ببین مشتری می‌آید اینجا می‌فهمم روی محصول سفارشی‌اش گل و بلبل می‌خواهد، من حرفش را گوش می‌کنم ولی گل و بلبل ممیز را به او می‌دهم. اینگونه مشتری به زبان من و به بافت فکری من عادت می‌کند و یواش یواش به من اعتماد می‌کند و من هم دیگر کارهای خودم را انجام می‌دهم ولی تا روزی که مشتری از من چیزی می‌خواهد که احساس می‌کنم با معیارهای درست سازگار نیست، از خودم می‌کاهم اما چیزی به او اضافه می‌کنم. افزودن به دیگری و روابط عمومی خوب داشتن در کار، چیزی است که جوان‌ها باید از ممیز بیاموزند.

سیف‌الله صمدیان در پایان سخنانش، یک جمله به زبان فرانسه به میهمانان فرانسوی حاضر در جمع تقدیم کرد.

در ادامه مراسم، فیلم کوتاهی از مجید عباسی درباره پیر برنارد هنرمند طراح گرافیک شهیر فرانسوی که به تازگی در گذشت، پخش شد و پس از آن، عباسی متنی را درباره برنارد و به یادبودش برای حاضرین قرائت کرد.

پس از این یادبود، میشل بووه، طراح گرافیک فرانسوی و یکی از سرشناس‌ترین طراحان بین‌المللی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: از سخنان بسیار زیبایی که درباره پیر برنارد گفته شد، تشکر می‌کنم؛ وقتی به فرانسه برگردم همدردی ایرانی‌ها را برای درگذشت پیر برنارد به همکارانم در پاریس و سراسر جهان خواهم رساند.

وی سپس درباره آمدنش به ایران، گفت: درباره حضورم در ایران باید بگویم که بسیار خوشحال هستم که برای اولین بار به ایران و تهران سفر کرده‌ام، شما نمایشگاه‌های این مراسم را خواهید دید، همگی عالی هستند و برای من مایه افتخار است که آثارم در کنار آثار استاد بزرگ مرتضی ممیز، به نمایش درآمده است، هنرمندی که مانند ماتیس و پیکاسو در عالم طراحی گرافیک است. نکته مهمی که باید یادآوری کنم این است که در حال حاضر در سراسر جهان، ایران به عنوان یکی از کشورهای بسیار موفق در طراحی گرافیک شناخته شده است.

میشل بووه با تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری مراسم و نمایشگاه‌ها، در ادامه سخنانش با نمایش آثار مختلفی از دوره‌های متنوع کاری‌اش به توضیح و تشریح این آثار پرداخت.

پس از پایان این مراسم، با حضور مسئولین، هنرمندان و جمع کثیری از علاقه‌مندان، نمایشگاهی از تصویرسازی‌های استاد مرتضی ممیز در نگارخانه استاد «ممیز» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. همچنین دو نگارخانه «پاییز» و «زمستان» این مجموعه نیز میزبان گزیده‌ای از پوسترهای «میشل بووه» که برای مراکز فرهنگی، سالن‌های تئاتر و... طراحی کرده است، شدند. میشل بووه در افتتاح نمایشگاهش مدت زمانی طولانی را به جوانان و علاقه‌مندانی که حضور داشتند اختصاص داد و به آنها امضا داد و با آنها عکس یادگاری گرفت.

نمایشگاه تصویرسازی‌های استاد ممیز و نمایشگاه پوسترهای میشل بووه تا پنجشنبه 12 آذر، همه روزه از ساعت 13 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

گفتنی است، در روز شلوغ هنرهای تجسمی، همچنین 4 نمایشگاه دیگر نیز در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد؛ نمایشگاه عکس‌های بهمن نامورمطلق در نگارخانه «بهار» که حاصل سفرهای متعدد و طبیعت‌گردی‌های این پژوهشگر است، نهمین دوره نمایشگاه گروه تصویرسازی «دنیای عجیب» با عنوان «الفبا» در نگارخانه استاد «میرمیران» و نمایشگاه گروهی نقاشی و نیوآرت شامل آثاری از هنرمندان ایرانی و خارجی با عنوان «جا به جایی» در نگارخانه استاد «نامی»، نمایشگاه‌هایی هستند که علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای پیش‌رو از آنها دیدن کنند.