پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- الهام فیروزبخت- از دیرباز اربعین سالار شهیدان جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ شیعی داشته و دارد.

تاریخچه‌اش هم برمی‌گردد به سال 61 هجری که جابربن‌عبدالله انصاری اسمش به‌عنوان نخستین زائر اباعبدالله در روز اربعین در تاریخ ثبت شد. 12سالی می‌شود که با سقوط صدام، شیعیان جهان مجوز حضور در این راهپیمایی برایشان صادر شده است تا کنگره‌ عظیم راهپیمایی اربعین به بزرگ‌ترین گردهمایی در منابع جهانی تبدیل شود. تا به حال بررسی کرده‌اید ملزومات این پیاده‌روی چیست و چه برنامه‌ریزی‌ای باید برایش داشته باشید؟ گشتی در بازار لوازم پیاده‌روی زده‌ایم. با این فرض که شما از قبل لوازمی ندارید و قرار است همه آنها را خریداری کنید.

کفش مناسب

کفش مناسب یکی از اساسی‌ترین ملزومات این راهپیمایی ا‌ست. یک کفش سبک و راحت با زیره‌ای مناسب برای این کار انتخاب کنید. برای این‌کار شما می‌توانید از کفش‌هایی با کفه طبی، کتانی‌های سبک، یا صندل استفاده کنید. خود عراقی‌ها تمام مسیر را با دمپایی پیاده‌روی می‌کنند ولی بهتر آن است که اوایل صبح یا آخر شب از کفش یا کتانی استفاده کنید و هنگام ظهر که هوا گرم است و پا به‌واسطه گرمی‌ هوا درون کفش عرق می‌کند از صندل بدون‌بند استفاده کنید. از کفشی استفاده کنید که قبلا امتحان خوب‌بودنش را پس داده باشد یا اگر قصد خرید کفش یا کتانی مخصوص پیاده‌روی را دارید چند روز قبل از حرکت به سمت مرز و شروع پیاده‌روی از آنها استفاده کنید تا از حالت خشکی دربیایند.

قیمت: یک کفش طبی یا کفه مناسب چیزی بین 100تا 150هزار تومان قیمت دارد. این هزینه اما برای خرید کتانی مخصوص پیاده‌روی بالاتر می‌رود یعنی حداکثر تا 150هزار تومان. شما یک صندل راحت و سبک را هم می‌توانید با قیمت 50هزار تومان خریداری کنید. یادتان باشد صندلی که خریداری می‌کنید جنس کفه‌اش به‌گونه‌ای باشد که آب را جذب نکند.

پتوی مسافرتی، کیسه خواب، لباس گرم

کشور عراق هر قدر روزهای گرمی دارد، اما سرمای شبش استخوان‌سوز است. توجه داشته باشید هنگام غروب اگر هم احساس سرما نمی‌کنید باز هم بدنتان را از بادهای سرد این فصل دور نگه دارید تا دچار گرفتگی عضلات هنگام پیاده‌روی نشوید. البته داخل مواکبی که برای استراحت زائرین مهیا شده گرم است. اگر دوست ندارید از کالای خواب داخل مواکب استفاده کنید توصیه می‌کنیم یک کیسه خواب یا 2عدد پتوی مسافرتی با خود بردارید. شال و کلاه و لباس گرم هم که دیگر فراوان در منزل دارید. هنگام خواب حتما از آنها استفاده کنید که سرماخوردگی بدترین اتفاق ممکن هنگام پیاده‌روی است. همچنین به‌دلیل وجود ریزگرد و مشکل شست‌وشوی لباس، چند دست لباس اضافه با خود بردارید تا با مشکل مواجه نشوید. یک شال یا چفیه بزرگ، از همین‌هایی که خود عراقی‌ها روی دوش‌شان می‌اندازند به محض رسیدن به عراق خریداری کنید و دور کمرتان ببندید. مطمئن باشید حسابی هنگام پیاده‌روی کمکتان خواهد کرد.

قیمت: یک کیسه خواب نسبتا خوب حدودا 85هزارتومان قیمت دارد. پتوی مسافرتی یک نفره هم از 11هزار تومان پیدا می‌شود تا 35هزار تومان.

کوله‌پشتی

استفاده از کوله پشتی برای حمل وسایلی که در اختیار دارید راحت‌تر‌ است. ساک‌های دستی و چمدان‌های چرخدار در این مسیر حتما به زحمت‌تان خواهند انداخت و خیلی زود خسته و کلافه می‌شوید. یادتان باشد کوله‌پشتی انتخابی‌تان مطمئن و راحت باشد و اطراف کمرتان را بگیرد. بندهای کوله‌پشتی خیلی مهم هستند. از محکم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. درنظر داشته باشید هنگام استفاده شانه و گردن شما را آزار ندهد. سعی کنید تا حد امکان بار کمتر و سبک‌تری بردارید تا طی مسیر برای حمل و نقل وسایل‌تان به دردسر نیفتید.

قیمت: خرید یک کوله‌پشتی مناسب چیزی بین 40 تا 100هزارتومان برایتان هزینه دارد.

لوازم شخصی

2جفت جوراب تمیز، مسواک، خمیردندان، نخ و سوزن، ناخن‌گیر، صابون، حوله، قاشق، ملحفه، لیوان ترجیحا از نوع تاشو که بتوانید راحت درون جیب‌تان قرارش دهید و کاردی که بتوانید میوه‌ای پوست بگیرید و میل کنید را حتما همراهتان داشته باشید. یک رل‌باند استریل و یک عدد پماد تتراسایکلین و یک پودر بچه هم داخل کوله‌تان داشته باشید که اگر با اتفاق ناگواری به اسم عرق‌سوز یا تاول پا مواجه شدید بتوانید جلوی پیشروی آن را بگیرید و به راهتان ادامه دهید. البته از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است برای جلوگیری از تاول پا، پایتان را خشک نگه دارید، لباس نخی و گشاد هم مانع ایجاد عرق‌سوز می‌شود.

قیمت: همه این وسایل با کمتراز 50هزار تومان خریداری می‌شود.

دفترچه یادداشت، دوربین عکاسی

این دو شاید جزو ملزومات سفر محسوب نشوند اما مطمئن باشید اگر همراهتان نباشند کلی سوژه ناب برای عکاسی که شاید هیچ‌کجای دنیا مثل و مانندش را پیدا نکنید، از دست خواهید داد. یک چیزهایی را هم نمی‌شود با عکس ثبت کرد. اینجاست که دفترچه یادداشت به دردتان خواهد خورد. کتب ادعیه، فایل صوتی زیارت عاشورا یا دعاهای دیگر و شارژر موبایل و هندزفری را هم که قطعا فراموش نخواهید کرد.

خشکبار

قبل از رفتن کمی کشمش و گردو خریداری کنید و داخل بار سفرتان بگذارید تا هنگام پیاده‌روی انرژی‌تان طی روز تأمین شود. البته به محض رسیدن به مواکب، عراقی‌ها با شیرینی‌ و خرما منتظرتان هستند تا از شما پذیرایی کنند. در مورد خرماهای نذری هم این را بدانید که چون در فضای باز قرار دارند و رویشان به روش عراقی‌ها ارده ریخته می‌شود و تشخیص آلودگی احتمالی آن کمی سخت می‌شود، هنگام خوردن‌شان کمی دقت کنید یا قبل از خوردن، خرما را با آب بشویید.