به گزارش پارس، ‌آیت‌الله مجتهد شبستری در دهمین نشست «ستارگان محراب» که به منظور بزرگداشت حضرت آیت‌الله سید عبدالمجید ایروانی امشب نهم شهریور ماه، در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد با بیان این که در برخی از روایات آمده که مقام یک عالم دینی بهتر از 70 عابد است اظهار کرد: فرد عابد به فکر خودش است، اما فرد عالم به فکر اصلاح جامعه است. در بعضی از روایات مقام عالم دینی حتی بالاتر از شهیدان ذکر شده است؛ چرا که عالم دینی برای حفظ مملکت و اسلام جانفشانی می‌کند و شهیدپروری را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: کتاب‌های شهید مطهری بود که جمعیت ما و جوانان را به سمت جبهه‌ها روانه کرد. انوار قدسیه حضرت امام بود که رزمندگان عزیز را به میدان جهاد فرستاد. اگر امثال امام راحل و شهید مطهری نبودند، این همه مجاهد فی سبیل‌الله نداشتیم. شخصیت عالمان دینی با روح انبیای الهی قابل مقایسه است. عالمان دینی نزدیک به مقام نبوت هستند و پیامبر(ص) می‌فرماید بعضی از علمای اسلام از انبیای بنی‌اسرائیل هم برتر هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: آن عالمانی که بعد از ائمه می‌آیند و احادیث آن بزرگواران را نقل می‌کنند ، جانشین‌های انبیا هستند و همان صفت انبیایی را دارند و اهل تعلیم و تزکیه مردم هستند. ما طلبه‌ها اگر می‌خواهیم مصلح جامعه باشیم، اول باید به تزکیه نفس خود بپردازیم تا بتوانیم در تعلیم و تربیت دیگران تاثیرگذار باشیم. در هر زمان شرط عالم دینی این است که معلومات داشته باشد و به تربیت نفس بپردازد.

مجتهد شبستری در ادامه با بیان این که عالمان شیعه، مرزداران اعتقادی هستند گفت: آن‌ها مرزداران، مرزهای اعتقادی ما هستند و انسان‌ها را از شر تفکرات شیطانی و انس و جن حفظ می‌کنند.

او گفت: عالمان باید بدانند که در هر زمانی شیاطینی بوده‌اند که مردم را منحرف کرده‌اند. از صدر اسلام تاکنون افراد زیادی برای اسلام ایجاد مزاحمت کرده‌اند اما در زمان حال حاضر با استفاده از رسانه‌ها و امکاناتی که در دست دارند بیشتر درصدد تخریب و تضعیف اسلام هستند و روحانیت اکنون در خط مقدم جبهه جنگ نرم قرار دارد و تمام مسئولان فرهنگی بخصوص روحانیون موظف هستند که در مسیر ارزش‌های دینی قدم بردارند چرا که آن‌ها لباس پیامبر (ص) را بر تن دارند.

وی خاطرنشان کرد: مکاتب الحادی فراوانی پیدا شده است. اگر در زمان اسلام این مکاتب در حد یهود و چند مشرک بود، اکنون مکاتب در حد سکولاریزم و لیبرالیسم است و در رسانه‌ها نقل شده است که حدود چند صد گروه شیطان‌پرست در جامعه ما پیدا شده است. این همه ماهواره و ابزار رسانه‌ای در اختیار قدرت‌های استکبارگر است که می‌خواهند اسلام و ارزش‌های اسلامی را تضعیف کنند. فعالیت آن‌ها بعد از پیروزی جمهوری اسلامی ایران بیشتر شد، چرا که در گذشته سابقه تشکیل حکومت اسلامی نبوده است و اکنون به فضل پروردگار و رهبری‌های، مقام معظم رهبری و امام راحل، جمهوری اسلامی برپا شده که در برابر تمام قدرت‌های زورگو می‌ایستد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یک موهبت عظیمی است که نه تنها برای ایران مفید است بلکه به گونه‌ای رفتار کرده که سایر ملت‌ها هم به بیداری اسلامی رسیده‌اند و اکنون در جهان موج بیداری اسلامی گسترش پیدا کرده است. در این توطئه‌هایی که دشمنان اسلام دارند روحانیت باید مردم را هوشیار کند. آن‌ها می‌خواهند سرنوشت کشور ما را به سرنوشت کشور اندلس تبدیل کنند و این ما هستیم که باید هوشیارانه عمل کنیم.

امام جمعه تبریز در ادامه با طرح این سوال که آیا وضع فرهنگی ما رضایت‌بخش است یا خیر گفت: این بدحجابی‌هایی که روز به روز در جامعه ما ترویج پیدا می‌کند و مواد مخدر و مشروبات الکلی که در بیشتر قسمت‌های جامعه پخش شده است، نگران کننده است. به گونه‌ای که مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با هیات دولت داشته است، مطالب مهمی را در 11 محور بیان کرده است و یکی از آن‌ها مسائل فرهنگی است که ایشان فرمودند مسائل فرهنگی به قدری نگران کننده است که خواب را از چشم‌ها می‌رباید. روحانیت معظم و متدین در این راستا باید احساس مسئولیت بیشتری کنند و کارهای فرهنگی که از دست‌شان برمی‌آیند دریغ نکنند تا در این جنگ نرم ما پیروز میدان باشیم.

مجتهد شبستری افزود: دشمن از راه تهاجم فرهنگی به کشور ما حمله‌ور شده است و به همین تهاجم فرهنگی چشم دوخته است. برگزاری این گونه مجالس باید یادآور این مطلب باشد که به مسائل فرهنگی اهمیت بدهیم. کلاس‌های قرآنی می‌تواند بر روی فرهنگ جوانان تاثیر داشته باشد اما کافی نیست. باید در مساجد کلاس‌های تقویتی مثل کامپیوتر و سایر مسائل هم برگزار شود. یک عده می‌خواهند در دانشگاه‌ها کنسرت برپا کنند ولی جذابیت‌های دیگری هم برای جذب جوانان وجود دارد و آن فعالیت در مراکز دینی و فرهنگی است که جوانان را می‌تواند جذب کند آن هم از طریق جذب مشروع.

وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد قطعا در این زمینه فکرهایی داشته و دارد و امیدواریم که هیات‌ امنای مساجد هم برای ترویج مسائل فرهنگی برنامه‌هایی داشته باشند تا جوانان جذب مسجد شوند. جوانان ما در معرض خطر هستند و باید به مراکز فرهنگی و مسجد جذب شوند.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به شخصیت آیت‌الله سید عبدالمجید ایروانی گفت: ایشان از یک خانواده بسیار بزرگ و متدین و اصل و نسب دار بود و پدر ایشان از علمای طراز اول تبریز بودند. آیت‌الله ایروانی یک روحانی مبارز و انقلابی بود و ایشان در این مسجد و در دفتر و منزل مشغول رسیدگی به امور مردم بود و مصداق بارز این حدیث بود که بهترین مردم شخصی است که بیشترین خدمت را به مردم کند. ایشان خود را وقف مردم و انقلاب کرده بود.

وی در پایان با اشاره به یکی دیگر از تذکرات مقام معظم رهبری گفت: ایشان در بیانات اخیر خود عبارتی را تحت عنوان تسنن آمریکایی و تشیع لندنی بیان کردند که این فرقه‌ها به نام اسلام می‌خواهند به اسلام ضربه بزنند و شکل‌گیری گروهک‌هایی همچون داعش، جبهه النصره و القاعده از دیگر گروه‌هایی هستند که به اسلام ضربه می‌زنند. این گونه فعالیت‌ها کار آمریکاست که می‌خواهند به ضرر اسلام کار کنند. یک عده می‌خواهند شیعه را تخریب کنند و برای تخریب شیعه قمه‌زنی را ترویج می‌دهند. این وظیفه مساجد است که با این خرافات مبارزه کنند و به مردم بگویند که این‌ها جزو اسلام نیست و نوعی بدعت محسوب می‌شود.