به گزارش پارس به نقل از عقیقآیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در نشست علمی :سبک زندگی؛ همدلی و هم زبانی» که صبح روز یکشنبه در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه سبک زندگی یکی از مهمترین محورهای جمع کلمه جامعه مسلمین است، اظهار داشت: در بین مذاهب اسلامی اگر اختلافی وجود دارد عمدتا در مسائل مربوط به فقه خرد است و در مسائل فقه کلان اختلافی وجود ندارد.

وی افزود: اگر مذاهب اسلامی، فقهای اسلام و متفکرین جهان اسلام با هم همفکری کنند و الگوی اسلامی مدیریت جامعه را تنقیح کنند خواهند یافت که در ارائه الگوی زندگی و الگوی نظام اسلامی اختلافی بین مذاهب اسلامی وجود ندارد و ما می‌توانیم الگوی واحدی را که اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی است برای جامعه اسلامی ارائه کنیم.

آیت‌الله اراکی به تبیین سبک زندگی از دیدگاه قرآن و عترت پرداخت و گفت: بحث سبک زندگی ابتدا به یک بستر نیاز دارد یعنی ابتدا باید زمینه این بحث تبیین و تنقیح شود.

وی افزود: در قرآن کریم دو نوع زندگی که متباین و متناقض از همدیگر هستند اشاره شده است، یکی زندگی ذکر که از آن به حیات ذاکران تعبیر شده و دیگری زندگی غفلت که از آن به حیات غافلان تعبیر شده است.

 آیت‌الله اراکی با اشاره به آیه 179 سوره اعراف مبنی بر «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ»، اظهار داشت: این آیه نمونه‌ای سبک زندگی غافلان است.

وی همچنین با اشاره به آیه 205 سوره اعراف «وَاذْکُر رَّبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَکُن مِّنَ الْغَافِلِینَ» گفت: این آیه نمونه‌ای از زندگی ذاکران است که نمونه تام آن رسول اکرم(ص) است و حیات نبی مکرم اسلام حیات ذکر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه با اشاره به آیه 36 و 37 سوره نور «فى بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال، رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر اللّه و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة یخافون یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار»؛ در خانه هایى که خدا اجازه داده همواره محترم و با عظمت باشند و نام وى در هر بامداد و پسین در آن یاد شود (36) مردانى هستند که تجارت و معامله، از یاد خدا و نماز خواندن و زکات دادن غافلشان نمى کند. و از روزى که در اثناى آن روز دلها و دیدگان زیر و رو شود بیم دارند ( 37) اظهار داشت: اینها رجالی هستند که زندگی آنها زندگی ذکر است، گفت: در قرآن کریم زندگی غفلت به حیات انعامی تعبیر می‌شود.

وی اظهار داشت: زندگی انسان پنج مرحله دارد مرتبه اول حیات نباتی است که خاصیت آن تغذیه و نمو است و مرتبه دوم حیات حیوانی است که خاصیت این مرحله احساس و لذت است و قرآن کریم از حیات نباتی و حیوانی به حیات اکل و تمتع تعبیر کرده است و در بسیاری از آیات به حیات اکل و تمتع اشاره شده است.

آیت‌الله اراکی افزود: مرحله سومی برای حیات انسان وجود دارد که انسانیت انسان به این مرحله و آن مرحله فکر و تعقل است و انسان در قرآن کریم مساوی با تعقل است و حیات انسانی مساوی با حیات تعقل و تفکر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به آیه 190 و 191 سوره آل عمران مبنی بر «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَاب، الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکرُونَ فى خَلْقِ السمَوَتِ وَ الاَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْت هَذَا بَطِلاً سبْحَنَک فَقِنَا عَذَاب النَّارِ» ، اظهار داشت: این آیات نمونه‌ای از حیات انسانی و حیات تفکر است و انسانیت انسان به زندگی عقل و تعقل بستگی دارد.

وی یادآور شد: دو کانال برای تهیه مواد تعقل برای انسان فراهم شده است و آن سمع و بصر است و انسان موظف است در آنچه می‌شنود و در آنچه می‌بیند بیاندیشد.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: یکی از مهمترین خصوصیت‌های سبک زندگی اسلامی و شهر اسلامی این است که به انسانها فرصت اندیشیدن در آیات الهی را می‌دهد. انسانها در  شهر اسلامی می اندیشند و در طلوع و غروب خورشید و اختلاف لیل و نهار می اندیشند و اگر کودکی در شهر بناشده بر اساس سبک اسلامی بزرگ شود می تواند آسمانها را ببیند و طلوع و غروب خورشید و ستارگان را نظاره کند اما در سبک زندگی غیر اسلامی و غربی کودک به دلیل اینکه آن شهر بر اساس سبک اسلامی بنا نشده نمی تواند آیات الهی را ببیند.

وی افزود: در سبک زندگی مبتنی بر غفلت تذکر به موت عیب است و باید به یاد مرگ نباشید اما در سبک زندگی اسلامی یاد مرگ یکی از اُسس زندگی است و مردم باید به یاد مرگ بیافتند. زیارت قبور تقدیس اموات نیست بلکه برای این است که مردم در یک زندگی ذکر به سر ببرند و بدانند که این دنیا گذارا است و خودشان را برای زندگی بعد آماده کنند، یکی از مهمترین فلسفه‌های زیارت قبور زندگی ذکر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه زندگی عقل ضرورتا به مرحله چهارم که زندگی ایمان است، منتهی می شود، اظهار داشت: مرتبه چهارم مرحله حیات الایمان است و در قرآن کریم به آن تأکید فراوان شده است.

وی با اشاره به آیه 22 سوره مجادله «لا تجد قوما یؤمنون بالله والیوم الآخر یوادون من حاد الله ورسوله ولو کانوا آباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشیرتهم أولئک کتب فی قلوبهم الإیمان وأیدهم بروح منه ویدخلهم جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها رضی الله عنهم ورضوا عنه أولئک حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون» گفت: کسانی که ایمان در دل آنها ثبت شده مؤید یک روح ویژه و ممتاز هستند و آن «روح الایمان» است. و خصوصیت حیات الایمان «حب خدا و حب محمد(ص) و آل محمد» است.

آیت‌الله اراکی با اشاره به آیه 165 سوره بقره «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ»، اظهار داشت: حب خدا از لوازم مرحله ایمانی است و از آن جدا شدنی نیست  و به عبارت دیگر حب خدای متعال و حب محبین خدای متعال و در رأس آن حب رسول اکرم(ص)از لوازم ایمان است.

وی عنوان کرد: مرتبه پنجم روح قدسی است که این حیات برتر از همه حیات است. روح قدسی مرتبه بالاتری از روح انسانی است و کسانی که وارد این مرحله از روح انسانی می‌شوند علی صراط المستقیم می شوند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب خاطرنشان کرد: در روح قدسی اراده انسانی به مرحله‌ای از اوج می رسد که رضایش عین رضای الهی و خشمش عین خشم الهی می شود. از این رو کاری که ما در سبک زندگی اسلامی می کنیم این است که انسان را از مرحله زندگی حیوانی به مرحله زندگی ذکر منتقل کنیم.

آیت الله اراکی در ادامه سخنان خود به خصوصیات زندگی ذکر اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی حیات ذکر، تعقل بویژه تفکر در آیات الهی است و تفکر در قرآن کریم، در اسلام و آیات الهی از اساسی‌ترین محور های سبک زندگی الهی است. محبت خدای متعال و محبت اولیای الهی دومین ویژگی حیات ذکر و سبک زندگی اسلامی است.

منبع:فارس