به گزارش پارس به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمين قرائتي، در ششمين جلسه تفسير قرآن، در مدرسه علميه عالي نواب با اشاره به اينكه طلبه هاي مبتدي مي توانند در ابتداي صحبت فقط يك مسئله فقهي كه دارای سند قوی و محکم است را براي مردم بخوانند، ولي كساني كه فاضل‌ترند در كنار مسئله شرعي، از آيات قرآن يا دليل عقلي نيز استفاده کنند.
اين مفسر قرآن كريم، با اشاره به اين مطلب كه اصول عقايد از همه كارها حتي از حفظ قرآن مهم‌تر است ، چراكه در روز قيامت از اصول دين سوال مي كنند، اظهار داشت: طلبه ها بايد حتما به يك دوره اصول عقايد مسلط باشند و اين مسائل را هم بايد در اوايل طلبگي ياد بگیرند زيرا اگر طلبه سالي پنجاه شبهه ياد بگيرد، در سال دهم، پانصد شبهه به‌روز و جديد را ياد خواهد داشت.
وي در ادامه بابيان اينكه در مورد عصمت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و امام (عليه السلام) كه يعني نه گناه و نه فكر گناهی كند، اين سوال هست كه آيا مي‌شود كسي فكر گناه هم نكند؟ پاسخ داد: ما هم در برخي گناهان معصوميم، مثلا پريدن از ارتفاع زياد گاهي حتي به فكرمان هم نمي‌آيد. به‌طور كلي هرجا يقين كنيم كه انجام كاري خيلي بد است، آن را انجام نمي‌دهيم و در آن گناه معصوم مي‌شويم.
وي افزود: از طرفي وقتي انسان خودش را هميشه در حضور خدا ببيند همه كارهاي دنيايي خودش را گناه مي داند؛ مثلا من اگر در خانه سرفه كنم هيچ عيبي ندارد و از كسي عذرخواهي نمي‌كنم ولي در جمع علما چون خودم را در حضور آن‌ها مي‌بينم، سرفه خود را هم گناه دانسته و عذرخواهي مي‌كنم.
به گفته حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، ريشه ايمان به خداوند عقل و فطرت است.
اين مفسر قرآن درباره علت قطع دست دزد، با اشاره به اينكه در اسلام با وجود 26 شرط دست دزد قطع مي‌شود، گفت: اسلام مي‌گويد بايد قانون قطع دست به گوش مجرم رسيده باشد، مثلا اگر آيه « وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا» (مائده، 38)، به گوش او نرسيده، دستش قطع نمي‌شود.
وي در مورد اهل بيت (عليهم السلام) و علم غيب نيز ابراز داشت: شبهه بعدي اين است كه چرا ائمه (عليهم السلام) از علم غيب شان براي حفظ جان استفاده نمي‌كردند و به طور مثال حضرت علي(ع) كه مي‌دانست شهيد مي‌شود، چرا به مسجد رفت؟ مگر قرآن نفرموده است: «لَا تُلْقُوا بِايديكمْ اِلَي التّهْلكهِ» (بقره، 195)؟
حجت الاسلام و المسلمين قرائتي پاسخ اين شبهه را اينگونه داد: همانطور كه پليس سه سلاح (باتوم،‌ كلت و كلاشينكف) دارد ولي حق استفاده از آن را براي مصرف شخصي ندارد، امام نيز دعاي مستجاب، علم غيب و معجزه دارد ولي حق استفاده از آن را ندارد، زيرا اگر استفاده شخصي كند، ديگر به درد امامت نمي‌خورد، يعني ديگر تبليغ او اثر نمي‌گذارد.
وي در ادامه سخنانش، مديريت زمان را راه موفقيت دانست و با بيان اينكه طلبه بايد به فكر باشد و از كارهاي زايد بپرهيزد، اظهار داشت: حتي خيلي از مهماني‌ها را مي‌توان كم كرد و يا در ساعت آخر شركت كند.
اين مفسر قرآن كريم توصيه كرد: بايد عمر خود را مديريت كنيم و براي اين كار مي بايست از خود خداوند ياد بگیرند.