به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجو کارشناس مسائل خانواده گفت: شخصی از امام علی(ع) پرسید زرنگ ترین آدمها را به ما معرفی کنید. ایشان فرمودند زرنگ ترین افراد کسانی هستند که زیاد به مرگ فکر می‌کنند و ...
صادقیان امروز در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) مشهد، با بیان اینکه ماه خدا ماه برکت و رحمت و آمرزش است، گفت: ماه مبارک رمضان در نزد خداوند یکی از بهترین ماه‌ها به شمار می‌رود و بهترین روزها و شب‌ها وساعت‌ها را برای همنشینی با محضر خداوند پدید می‌آورد.
 
وی بیان داشت: تمام تلاش‌ها در آیات مختلف قرآن جهت ساختن یک زندگی زیباست. از هنگام تولد تا مرگ شرایطی بر انسان می‌گذرد که باید در برابر انتخاب‌های مختلف دست به گزینش درست‌ترین‌ها بزند و در این خصوص کلام معصومین(ع) و آیات قرآن ما را به رسیدن به چنین زندگی رهنمون می‌سازد.
 
به تفاوت کلام امیر المومنین با سایر اندیشمندان اشاره کرد و افزود: اگر کلامی از معصومین به گوش ما رسید به این معناست که این کلام هیچ خطایی را در خود راه نداده و به معنای واقعی علم محض به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: شخصی از امام علی(ع) پرسید زرنگ ترین آدمها را به ما معرفی کنید. ایشان فرمودند «زرنگ ترین افراد کسانی هستند که زیاد به مرگ فکر می‌کنند و خود را برایش آماده می‌کنند».
 
صادقیان به دوران خردسالی و جوانی هر انسانی اشاره کرد و افزود: ما زندگی خود را از یک ضعف مطلق در دوران کودکی شروع می‌کنیم و اوج گرفته و به بالا می‌آییم، سپس دوران خردسالی و جوانی را سپری کرده و به میانسالی و پیری رو می‌آوریم و به همین شکل این سراشیبی را به پایین ادامه می‌دهیم.
 
این کارشناس خانواده با بیان اینکه برخی افراد ازدواج می‌کنند؛ اما فاقد عقل تاهلی هستند، تاکید کرد: زندگی بسیار زرنگ است و این زندگی است که اگر انسان‌ها در آن ابعاد روحانی و جسمانی خود را رشد دهند می‌تواند آنان را تحت تاثیر روایات تلخ و شیرین خود به نحو مطلوب قرار دهد.
 
وی ادامه داد: کسانی که بعد جسمانی، هوس‌ها و غرایض‌شان را تحت مدیریت عقل در اختیار روحشان قرار می‌دهند در حقیقت قویترین و زرنگ ترین آدم‌ها هستند.
 
صادقیان انسان‌های گنه کار را در هنگام گناه فاقد عقل دانست و متذکر شد: انسانی که گناه می‌کند بلاشک در لحظه انجام گناه از عقل خود استفاده نکرده و تنها از نفسانیات پیروی می‌کند.
 
این کارشناس خانواده انسان دارای قدرت امیری بر عالم را صورت پیروی از نفس فردی اسیر دانست و خاطرنشان کرد: پروردگار عالم ما را برای خود خلق کرده است، نه برای چشم و ابروی دیگران؛ اما متاسفانه ما به قدری درگیر ظواهر و دلبستگی‌های دنیایی شده‌ایم که اصل آمدن خود به این دنیا را فراموش کردیه‌ایم.
 
وی اولین مهارت در داشتن زندگی موفق را خودآگاهی دانست و ضمن تاکید بر این مطلب که خودت را بشناس یادآور شد: پروردگار عالم برای هدایت انسان تمام ابزار مورد نیاز را آماده است و انسان ذاتا خداوند را دوست دارد و حق جو و دوستدار زیبایی است؛ اما در صورت عدم مراقبت از داشته‌های خود فطرت الهی اش تبدیل به رذیلت‌های نفسانی می‌شود.
 
صادقیان به ماه رمضان اشاره کرد و گفت: توفیق روزه در این ماه و تلاوت قرآن به شما کمک می‌کند تا نفستان را در اختیار خود گرفته تا بتوانید تسبیح خداوند را با همه وجود احساس کنید.
 
این مشاور خانواده به بیانات آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و بیان داشت: این عالم فرهیخته می‌فرماید ای انسان تو برای بهشت خلق شده‌ای و اگر خودت را به ماه بفروشی ضرر کرده‌ای، همچنان اگر خودت را به خورشید، منظومه شمسی، خورشید و کهکشان بفروشی تنها ضرر حاصل این معامله خواهد بود زیرا تو برای بهشت خلق شده‌ای و بهشت بسیار بزرگتر از این موارد است.
 
وی در پایان انسان‌هایی را که بنده نفس شده‌اند را به عنوان انسان‌هایی بیرون شده از عبادت دانست و خاطرنشان کرد: انسان شقی و بدبخت کسی است که از ماه بزرگ برکت خداوندی بی بهره شود و تجربه گرسنگی و تشنگی را که در قیامت به کمک او خواهد آمد از دست بدهد.