پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محمدصادق عابديني- شايعه تغييرات گسترده در برنامه تلويزيوني «هفت» كه مهم‌ترين برنامه سينمايي در تلويزيون محسوب مي‌شود، با تعطيلي يك ماهه اين برنامه قوت گرفت. 

داشتن يك برنامه تلويزيوني تخصصي براي سينما، از نگاه اهالي هنر هفتم غنيمتي به شمار مي‌رود كه مي‌توانند از آن طريق مشكلات خود را به گوش مسئولان و از جمله مديران صداوسيما برسانند و البته مردم نيز در جريان اتفاقات سينما كه هنر محبوبي به شمار مي‌رود، قرار بگيرند. به‌رغم اينكه برنامه «هفت» هيچ‌گاه نتوانسته است در حد خواسته‌هاي اهالي سينما ظاهر شود اما بودن اين برنامه از نظر بسياري از هنرمندان سينما بهتر از نبودن آن است. براي همين است كه آنها حدود سه سال اجراي محمود گبرلو را كه در قياس با فريدون جيراني بسيار ضعيف‌تر بود، تحمل كردند. آنها حتي در آخرين برنامه اجرا شده «هفت» نيز سعي كردند از مديران صدا وسيما بخواهند توجه بيشتري به سينما داشته باشند؛ درخواستي كه با واكنش تند گبرلو روبه‌رو شد. مجري برنامه «هفت» از تهيه‌كنندگاني كه تقاضا داشتند تا تلويزيون وقت بيشتري براي سينما اختصاص دهد، خواست مشكلات خودشان را خودشان حل كنند و از صداوسيما انتظاري نداشته باشند! در صورتي كه گبرلو پيش از اينكه مجري برنامه هفت شود جزو منتقدان سينما و مجري نشست‌هاي خبري فيلم‌ها در جشنواره فجر به شمار مي‌رفت و اين انتظار از وي بود كه خود پيشگام طرح چنين درخواستي از سيما باشد. 

   تغييرات در «هفت» 
با تغييرات در سطح مديريت سازمان صداوسيما يكي از شايعه‌هاي قوي كه در ميان سينمايي‌ها به راه افتاد تغيير مجري برنامه هفت بود. حدود سه سال پيش فريدون جيراني كه برنامه «هفت» را راه‌اندازي كرده بود با تصميم مديران سازمان از كار بركنار شد و تيم جديدي به مديريت محمود گبرلو اجراي اين برنامه را در دست گرفت. شايعه عدم رضايت مدير جديد شبكه 3 از اجراي گبرلو زماني تقويت شد كه غلامرضا ميرحسيني از تغييرات در اين برنامه خبر داد و از امكان تغيير مجري برنامه گفت؛ تغييراتي كه با تعطيلي يك ماهه اين برنامه اجرا مي‌شوند. 

مدير شبكه 3 در باره «هفت» مي‌گويد: اين برنامه خنثي نيست، بلكه قرار است توجه ويژه‌اي به موضوع سينماي ايران، جايگاه، نقش و اثر آن به عنوان يك رسانه مؤثر داشته باشد. نگاه ما به يك برنامه سينمايي اين است كه در جهت احياي ارزش‌ها در جامعه گام بردارد و وظيفه اصلي برنامه «هفت» توجه به اين موضوع است.  ميرحسيني دليل تعطيلي برنامه هفت در ماه رمضان را فشردگي برنامه‌هاي شبكه عنوان مي‌كند. وي مي‌افزايد: برنامه «هفت» بايد مسير درست خود را پيدا كند و اعمال تغييرات در برنامه «هفت» يا «نود» كه سال‌هاست روي آنتن مي‌روند يك دفعه و به فوريت صورت نخواهد گرفت. 

   مجري‌هاي احتمالي هفت
با وجود آنكه شبكه 3 هيچ‌گاه عدم همكاري خود با تيم فعلي اجراي برنامه هفت را به صورت علني اعلام نكرده و موضع رسمي شبكه تنها بر تغييرات در اين برنامه تأكيد دارد، اما رسانه‌ها پيشاپيش دست به گمانه‌زني‌هايي زده و با قطعي دانستن تغيير مجري برنامه هفت، اسامي افراد جايگزين وي را نيز اعلام كرده‌اند! در بين اسامي مطرح شده مي‌توان به نام «فريدون جيراني»، «فرزاد حسني» و « امير قادري» اشاره كرد اما گبرلو از انتشار اين شايعات ابراز ناراحتي كرده و مي‌گويد: در روزهاي گذشته شايعاتي هم شنيدم و از برخي دوستان رسانه‌اي گله‌مندم كه بدون پيگيري موضوع، اين شايعات را پخش مي‌كنند. انتظار اين است كه اهالي رسانه دانشي فراتر از مباحث زرد را براي نقد يك برنامه تحليلي سينما به كار ببرند و درگير مباحث زرد رسانه‌اي نشوند. اين مجري همچنين از برنامه‌ريزي براي دور جديد اين برنامه خبر مي‌دهد. 
به هر حال فرصت يك ماهه مي‌تواند زمان مناسبي براي بازسازي برنامه هفت باشد. اين برنامه كه قرار است چالشي‌تر از قبل نيز توليد شود، مهم‌ترين تريبون سينمايي‌ها در تلويزيون است. تقويت «هفت» مي‌تواند به تقويت جايگاه سينما در تلويزيون و در نتيجه توجه بيشتر مردم به سينما منجر شود كه سود مستقيم آن متوجه سينما خواهد شد. هم‌اكنون تحقق وعده مدير شبكه 3 بر جذاب‌تر شدن برنامه «هفت» مهم‌تر از تغيير در سطح تيم اجرايي است. توقع اصلي اهالي سينما از «هفت» اين است كه با مطرح كردن مشكلات آنها زمينه كمك براي پيدا كردن راه‌حل را فراهم و وضعيت سينما را با ايجاد بحث‌هاي چالشي ميان مديران و منتقدان، بهبود ببخشد. لازم به ذكر است برنامه آتي «هفت» دوم مرداد ماه از شبكه 3 سيما پخش خواهد شد.