شماره ششم نشریه فرهنگ امروز به مدیر مسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۸۰صفحه منتشر شد.
به گزارش پارس، سرنوشت فلسفه اسلامی عنوان پرونده اندیشه این ماه فرهنگ امروز است که ضمن بررسی فلسفه اسلامی در جهان معاصر به بازاندیشی میراث هانری کربن و وارثان فکری او در جهت دهی به مسیر فلسفه اسلامی در آینده پرداخته و تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که آیا فلسفه اسلامی آینده‌ای دارد؟ فرهنگ امروز این پرسش را در مصاحبه‌ای با نصرالله پورجوادی پیگیری کرده است.

 امروز

وی در این مصاحبه به این مساله می‌پردازد که دستگاه جدید فلسفی در عالم اسلام چگونه تاسیس می‌شود و فلسفه اسلامی چگونه می‌تواند در جهان معاصر نقشی ایفا کند. همچنین نصرالله حکمت و قاسم پورحسن در گفت‌وگویی برداشت خود را از مفهوم آینده فلسفه اسلامی اقتضائات و چشم اندازای آن طرح کرده اند.

غلامحسین ابراهیمی دینانی هم در گفت‌وگویی به چند پرسش به ویژه این مساله که اساسا فلسفه می‌تواند اسلامی باشد یا خیر پاسخ داده است. علی پایا نیز در مقاله‌ای به مهم‌ترین نقاط ضعف کنونی فلسفه اسلامی پرداخته و بر ضرورت گفت‌وگوی فلسفه اسلامی با دیگر فرهنگ‌ها تاکید کرده است.

گفت‌وگو با یانیس اشوتس استاد مرکز مطالعات اسلامی لندن از دیگر گفت‌وگوهای صورت گرفته در این پرونده است که به عبور فلسفه اسلامی از کربنیسم اشاره کرده است. همچنین در این پرونده محمد ایمانی در مقاله‌ای به نقد دیدگاه‌های رایج و طرح چند پرسش در باره سرشت فلسفه اسلامی پرداخته است. مهدی فدایی مهربانی در خصوص کربن و ضرورت احیای فلسفه شیعی در جهان معاصر سخن گفته و مالک شجاعی هم تاملی داشت در نسبت آینده فلسفه اسلامی و فلسفه تطبیقی. پیشگفتار کریستین ژامبه بر ترجمه انگلیسی کتاب کنش هستی: فلسفه وحی در ملاصدرا و همچنین مقاله‌ای از سلیمه مقصودلو در خصوص کتاب فلسفه اسلامی ژامبه از جمله مطالب ترجمه شده در این پرونده هستند.

پرونده ادبیات با عنوان رمان نویس ساده نگر و رمان نویس اندیشمند پرونده‌ای‌است برای بررسی جایگاه اندیشه در رمان معاصر ایرانی. در این پرونده حسین پاینده در مصاحبه‌ای با مقایسه رمان‌نویسی امروز با موج اول و دوم رمان‌نویسی ایران راهکارهایی را برای رشد اندیشه در رمان نویسان امروز مطرح کرده است. حمیدرضا شعیری نیز در گفت‌وگو با فرهنگ امروز ضمن بررسی مشکلات محتوایی رمان های ایرانی به یک حلقه مفقوده در دوره گذار از رمان سنتی به رمان مدرن در ایران اشاره نمود. همچنین در این پرونده مسعود نوروزیان نگاهی دارد به عنصر فضیلت‌مندی رمان نویسان در گذر زمان. فواد مولودی نیز به جایگاه اسطوره در معرفت شناسی داستان مدرنیستی پرداخته است. در پایان هم متنی از تئودور آدرنو در باب تزهای نظری در رمان‌نویس چارلز دیکنز ترجمه شده است.

از طهران تا تهران عنوان پرونده تاریخ این ماه نشریه فرهنگ امروز است که می‌کوشد به مناسبت دویست و سی‌امین سالگرد برگزیده شدن تهران به پایتختی، تاریخ این شهر را واکاوی کند. ناصر تکمیل همایون، محمدتقی رهنمایی، جمشید کیانفر، محمدرضا چیت ساز و احمد کتابی از جمله حاضران در این پرونده هستند.

در بخش گزارش به جلسه بزرگداشت عزت الله فولادوند که حواشی زیادی به همراه داشت پرداخته شده است. میزگرد دینداری در جهان معاصر که با حضور ملکیان و خسروپناه برگزار شده بود و همچنین نقد آراء فرامرز رفیع پور که از سوی مقصود فراستخواه صورت گرفته بود از دیگر نشست هایی بود که فرهنگ امروز بدانها پرداخته است.

همچنین در بخش گزارش گفت‌وگویی با مجید سرسنگی مدیر کارگروه هنر شورای تحول علوم انسانی در خصوص چند و چون فعالیت این کارگروه و اقدامات صورت گرفته این شورا در بازنگری در سرفصل های رشته های هنری و تغییرات احتمالی پیش رو صورت گرفته است.

در بخش تجربه‌نگاری محصلین ایرانی در فرنگ، فرهنگ امروز در این شماره به گفت‌وگو با داور شیخاوندی نشسته و خاطرات او را از تحصیل در دانشگاه ایران و اروپا و امریکا جویا شده است.

 در بخش بولتن خارجی چند متن در حوزه ادبیات و فلسفه ترجمه شده است. ادبیات و زندگی به قلم ژیل دلوز، اهمیت شعر در حیات دولت و ملت به قلم ساموئل هازو و یافتن سوزان به قلم آماندا دی مارکو از جمله یادداشت هایی هستند که در زمینه ادبیات ترجمه شده اند. همچنین یک تجربه مارکسیستی از فوکو به قلم آنتونیو نگری، مرگ تدریجی دانشگاه نگارش تری ایگلتون و متنی از استفان ت. آسما در این خصوص که چرا فلسفه از بازی کردن غافل شده است از دیگر متن های این بخش هستند که به فارسی ترجمه شده اند.

فرهنگ امروز در بخش پیشخوان این شماره جشنوارۀ نقد کتاب به راه انداخته است و دوازده کتاب مهمی که در بهار ۹۴ به چاپ رسیده است را مورد نقد و بررسی قرار داده است. از جمله این کتاب‎ها عبارتند از : درآمدی بر هایدگر اثر گونتر فیگال که توسط سیاوش جمادی نقد شده است. احمد بستانی به نقد بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن اثر کوئنتین اسکینر پرداخته، مجید مددی چرا روشنفکران لیبرالیسم را دوست ندارند  ریمون بودُن را نقد کرده است. نوشته های پراکنده بابک احمدی، هوسرل اثر وودراف اسمیت، فلسفه اخلاق مل تامسن، تاریخ اجتماعی سینمای ایران به قلم حمید نفیسی، ایده دانشگاه یاسپرس و چند کتاب دیگر از دیگر آثاری هستند که در این شماره نقد شده اند.

همچنین در این شماره، فرهنگ امروز دو بخش دیگر هم به پیشخوان نشریه خود افزوده است. یکی از این بخش ها پیشنهاد موضوع پایان نامه است که از سوی اساتید رشته های گوناگون صورت می‌گیرد. اساتید دراین یادداشت موضوعاتی را که از نگاهشان مغفول مانده پیشنهاد می‌کنند  . بخش جدید دیگر اختصاص دارد به بازنشر مقالات مهم در نشریات قدیمی که  از حیث اطلاع از دغدغه ها و پرسش های اهل نظر که در زمانه خود با آن مواجه بودند جالب توجه خواهد بود.