به گزارش پارس به نقل از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست پایانی همایش دو روزه معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات و مطبوعات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کشور، با انجام پرسش و پاسخ برگزار شد و در آن کارشناسان تبلیغات و مطبوعات به طرح مشکلات، مسائل و شبهات خود در حوزه مطبوعات و تبلیغات پرداختند و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم به این مسائل پاسخ داد.

تشریح روش های موجود برای تسریع بیمه خبرنگاران، ایجاد استقلال و تثبیت حرفه ای خبرنگاران، شرایط پرداخت یارانه مطبوعات بر اساس اعلام وصول الکترونیکی آنها، نظارت و رسیدگی بیشتر بر تخلفات نشریات در خصوص درج آگهی ها به ویژه در استان ها، پیگیری فعالیت سایت های فاقد مجوز، رسیدگی و پیگیری تشکیل خانه های مطبوعات در استان های سراسر کشور بر اساس تغییرات جدید در اساس نامه آن ها از مهم ترین موضوعات طرح شده در این نشست بود.

ابلاغ طرح ها و برنامه های جدید معاونت مطبوعاتی پیش از ماه رمضان

حسین انتظامی در ابتدای این نشست گفت: برنامه های اجرایی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، بر اساس برنامه ها و طرح های اعلام شده استان ها در سال ۱۳۹۴ و نیز در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات مصوب و در اختیار، حداکثر تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به ادارات کل استانی ابلاغ می شود.

وی افزود: این تفاهم نامه شامل برنامه های مشترکی است که در همه استان ها قابلیت اجرا دارد، از جمله کمک به خانه های مطبوعات، اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه، برگزاری جشنواره و نمایشگاه های مطبوعات و آموزش نیروی انسانی در استان ها.

معاون وزیر ارشاد همچنین با اشاره به برنامه های اخیر معاونت مطبوعاتی در به کارگیری از فناوری های نوین و ابزارهای الکترونیک، اظهار کرد: به کارگیری سامانه های معرفی شده در این همایش، ابزارهایی برای اجرای کامل و دقیق قانون، تفویض اختیار به ادارات کل استانی و نظارت جدی و مستمر بر برنامه ها و فعالیت های این معاونت به شمار می رود.

به گفته انتظامی، بر این اساس بسیاری از امور شرایط مناسب تری برای اجرا پیدا کرده و تخلفات موجود در بخش های توزیع و دوره انتشار نشریات، حمایت از نشریات محلی، انتشار ویژه نامه های سراسری و ... اصلاح و به صورت روشمند و دقیق تری به اجرا درمی آید.

وی به تعریف جدید ارایه شده در زمینه اساسنامه خانه های مطبوعات در استان ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چند استان بر اساس آئین نامه های جدید، اقدام به ایجاد خانه های مطبوعات کرده اند در حالی که پیش از این خانه های مطبوعات با چند اشکال مواجه بودند از جمله اینکه تحت سیطره دولت بودند اما اکنون باور ما بر این است که این خانه های مطبوعات باید به شکل مستقل فعالیت کنند و بالنده شوند.

انتظامی با اشاره به صنفی بودن خانه های مطبوعات، اظهار کرد: خانه های مطبوعات نهادهای صنفی به شمار می روند و ما از تنوع و تعدد تشکل های صنفی استقبال می کنیم، زیرا نهادهای صنفی به شرط مشروعیت و شفافیت به توسعه کشور کمک می کنند.

راه اندازی سامانه ای برای رصد سردر واحدهای صنفی

بر اساس همین گزارش، در نشست دو روزه معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات و مطبوعات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کشور، سامانه الکترونیکی رصد سردر واحدهای صنفی، راه اندازی و کارکردهای آن به منظور استفاده صحیح کارشناسان و مسوولان ذی ربط تشریح شد.

این سامانه بنابر اصل ۱۵ قانون اساسی در خصوص پاسداشت و صیانت از خط و زبان فارسی و به منظور اجرای قانون منع به کارگیری عناوین، اصطلاحات و اسامی بیگانه که در سال ۱۳۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در پی درخواست مراجع و مراکز ذی ربط از سوی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی طراحی و به بهره برداری رسید.

بهینه شدن فعالیت ها در خصوص اجرای قانون، نظارت بر فعالیت ستادهای استانی، کاهش خطاها در اجرای قانون، تهیه شناسه و بانک اطلاعاتی از اصنافی که تابلوی آن های مغایر با قانون است، جلب رضایت ارباب رجوع این حوزه و کم کردن مراجعه به ستادها، حذف روش های سنتی پرونده سازی برای هر واحد صنفی، سرعت عمل بیشتر کارکنان شاغل در این حوزه، تحت شبکه بودن این سامانه و امکان ارایه گزارش در کوتاه ترین زمان ممکن به مراجع ذی ربط و امکان دسترسی مستقیم واحدهای صنفی به سامانه برای انجام امور مربوطه، از مهم ترین مزایای این سامانه به شمار می رود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

با به کارگیری این سامانه، اطلاعات مربوط به واحدهای صنفی بررسی شده و در صورت احراز شرایط لازم و قانونی، مجوز لازم صادر می شود و در صورت مغایرت اطلاعات و بروز تخلف از سوی واحد صنفی، موارد تخلف در سامانه ثبت و اخطارهای لازم برای رفع تخلف به واحد صنفی و سایر مراجع ابلاغ می شود.

رونمایی از سامانه جدید کانون های آگهی و تبلیغاتی

همچنین بر اساس این گزارش، در نشست یادشده سامانه جدید کانون های آگهی و تبلیغاتی رونمایی و راه اندازی شد.

در نشست رونمایی از سامانه کانون های آگهی و تبلیغاتی، از ساده سازی نحوه ارایه خدمات به متقاضیان و تسهیل دسترسی به آن ها، بهبود کارایی و اثربخشی از طریق حذف لایه ها و سطوح زاید، تسهیل دسترسی متقاضیان به اطلاعات با محوریت ارباب رجوع، بهبود وضعیت و تضمین پاسخگویی به متقاضیان در خصوص نیازهای آن ها، کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی و حذف مراحل زاید، ارایه خدمت شبانه روزی به شهروندان فارغ از محدودیت های مکانی، به عنوان مهم ترین اهداف راه اندازی این سامانه یاد شد.

در این نشست تمامی کارشناسان تبلیغات ادارات ارشاد استانهای سراسر کشور، آموزش های ارایه شده در خصوص استفاده صحیح از سامانه را مرور کردند و مسوولان مربوطه به سوالات و شبهات آنها پاسخ دادند.

پیشنهاد شکل گیری و توسعه این سامانه در پی بررسی فرآیندهای ثبت درخواست، دریافت مجوز و ثبت تغییرات و درخواست های جدید کانون های آگهی و تبلیغاتی در دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و در آن طراحی الکترونیک فرآیندها مد نظر قرار گرفته شده است.

این سامانه در سه بخش اصلی اطلاع رسانی، کاربران و مدیریت برنامه ریزی شده است که از طریق این بخش ها، امکان بهره برداری مخاطبان از اطلاعات و اخبار مرتبط با کانون های آگهی و تبلیغاتی، ارتباط با سامانه و مشاهده فرآیند کاری و انجام ارجاعات و تأییدات، گزارش گیری و امکان مشاهده نمودارهای گردش کار فراهم می شود.

راه اندازی سامانه جدید کانون های آگهی و تبلیغاتی، از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، در ادامه مسیر الکترونیکی کردن فعالیت ها و امور، شفاف سازی در راستای خدمت رسانی بهتر به مراجعان و مخاطبان این معاونت، استفاده از فناوری های نوین و استفاده از رفتارهای الکترونیک به منظور وحدت رویه در امور، رعایت درست قوانین و مقررات و افزایش بهره وی و ارتقای سطح خدمات رسانی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، همایش دو روزه کارشناسان مطبوعات و تبلیغات ادارات ارشاد سراسر کشور که با هدف معرفی و آموزش سامانه های جدید معاونت مطبوعاتی برپا شده بود، بعداز ظهر پنج شنبه، ۲۱ خرداد ماه به کار خود پایان داد.