به گزارش پارس، تسنیم به نقل از روابط عمومی فرمانداری سمنان نوشت: حسن سعدالدین در جلسه هم‌اندیشی جمعی از نویسندگان و مؤلفان کتاب در حوزه زبان و فرهنگ سمنانی با اشاره به لزوم حفظ فرهنگ بومی هر منطقه اظهار داشت: زبان و گویش محلی یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی هر قوم و ملتی است که استان سمنان و به‌ویژه شهرستان سمنان از تنوع فرهنگی منحصر به فردی برخوردار بوده و هویت هر ملتی بستگی به حفظ فرهنگ بومی آن ملت دارد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در سخره گرفتن و کوچک کردن خرده‌فرهنگ‌ها و بی‌هویت ساختن ملت‌ها و تحمیل فرهنگ خود به جهانیان گفت: احیای فرهنگ، زبان، سنن و آداب سمنانی به کمک فرهنگیان، هنرمندان و کارشناسان خبره و با مشارکت سمنانی‌ها باید در اولویت کارهای فرهنگی این شهرستان قرار گیرد.

فرماندار شهرستان سمنان با اشاره به لزوم شکل‌گیری و فعالیت در بخش فرهنگ سمنانی و به‌ویژه زبان سمنانی از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی فرهنگی گفت: تشکیل مرکز سمنان‌شناسی یکی از نیازهای فرهنگی شهرستان سمنان است که اهل قلم و محققان باید در این بخش فعالیت بیشتری داشته باشند.

سعدالدین با اشاره به پیگیری‌های قبلی در احیای زبان سمنانی تصریح کرد: تدریس دو واحد دانشگاهی زبان سمنانی در دانشگاه‌های سمنان، آموزش اشعار سمنانی در مهدکودک‌ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تهیه و تولید محتوای آموزش در مدارس و تهیه و تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به زبان سمنانی بخشی از این اقدامات بوده است.

وی با اعلام حمایت از ناشران فرهنگ سمنان گفت: مدیران دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز باید برای حمایت از اهل قلم در استان سمنان برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

فرماندار شهرستان سمنان از اهتمام دوستداران حفظ فرهنگ سمنانی در برگزاری جشنواره تولیدات فرهنگی و هنری و کتاب فرهنگ سمنانی در مهرماه امسال خبر داد و گفت: باید فرهنگ غنی مردم سمنان و مفاخر و مشاهیر این شهرستان به مردم استان و کشور معرفی شود.