به گزارش پارس به نقل از  ایرنا، علی اصغر فانی روز پنجشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان که در سالن شهرک نفت اهواز با اشاره به اینکه دولت در آخرین جلسه خود در 27 اسفند 1393 رتبه بندی معلمان را تصویب کرد اظهار داشت: این رتبه بندی یک گام در راستای افزایش انگیزه معلمان بوده است.


وی بیان کرد: هرچه معلمان در وظیفه خود کوشاتر باشند در رتبه بالاتری نیز قرار می گیرند که این رتبه بندی دو هدف دارد ؛نخست افزایش انگیزه معلمان و دیگر افزایش شایستگی ها و مهارت های علمی معلمان است.

فانی با بیان اینکه در مناطقی که مشکلات بدی آب و هوا دارند معلمان باید دریافتی بالاتری داشته باشند گفت: احکام رتبه بندی ها از اول مهرماه 1394 صادر خواهد شد که یک هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار آن است و برای سال 1395 نیز 35هزار میلیارد ریال در مصوبه دولت پیش بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص سند تحول آموزش و پرورش بیان کرد: این سند مهمترین سند بالادستی آموزش و پرورش کشور است که جامع همه اسناد بالادستی آموزش و پرورش است و تاکید رهبری و ریاست جمهوری بر اجرای این سند است که در سال 1393 نقشه راه این سند طراحی شد و این نقشه راه مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود.

وی افزود: آموزش و پرورش در دولت یازدهم پنج سیاست را ذیل یک استراتژی دنبال می کند که این استراتژی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است و سیاست های ما نخست ساماندهی و بهسازی منابع انسانی است.

فانی گفت: در بحث ساماندهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش یک میلیون نفر نیروی انسانی وجود دارد که به درستی و اصولی توزیع نشده اند و این توزیع نادرست چه در بحث جغرافیایی و چه رشته و جنسیت مشاهده می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دومین سیاست ما توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است که مردم، دولت و معلمان باید در آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند و تنها همکاری دولت و ملت می تواند آموزش و پرورش را به نتیجه مطلوب برساند.

وی افزود: سومین سیاست ما در آموزش و پرورش تمرکز زدایی است که دیده می شود دستگاه های متمرکز قادر به استفاده از توان خود نیستند و خلاقیت و نوآوری در این دستگاه ها به شدت پایین است، بنابراین سعی بر تمرکز زدایی در آموزش و پرورش است.

فانی با بیان اینکه سیاست چهارم عملیاتی کردن بودجه است، اضافه کرد: اعتبارات ما محدود است و به خوبی این اعتبارات را نمی توانیم مدیریت کنیم که برای مدیریت درست باید بهره وری را افزایش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش پنجمین سیاست این وزارت را ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی اعلام کرد و گفت: یک مدیر مدرسه موفق و توانمند با اختیارات لازم می تواند بهره وری را افزایش دهد بنابراین سیاست مدرسه محوری سیاستی جدی است و لازمه مدرسه محور بودن وجود مدیران توانمند و با اختیارات لازم در راس مدارس است.

وی به وضعیت آموزش و پرورش استان خوزستان اشاره کرد و افزود: در استان خوزستان باید بر دو موضوع نیروی انسانی و بخش عمرانی متمرکز شد.

فانی ادامه داد: در این استان به دلیل جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس نیروی قابل توجهی از آموزش و پرورش استان را از دست دادیم و پس از جنگ نیز این نیروها به استان برنگشتند، در توسعه آموزش و پرورش در بخش نیروی انسانی نیز عنایت خاص به خوزستان نشد و مانند سایر استان ها با آن برخورد شد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در توسعه نیروی انسانی در استان خوزستان در دانشگاه فرهنگیان سهم ویژه برای این استان قائل شدیم و در استخدام پنج هزار نیروی جدید آموزش و پرورش نیز از بین لیسانسیه های استان با سیاست بومی پذیری از آنها گزینش می شود که یک سال روش های تدریس را در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند و مجوز دریافت می کنند که باید سهمیه خوبی برای استان خوزستان درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در بخش عمرانی نیز به هر میزانی که از اعتبارات استانی برای بخش عمرانی آموزش و پرورش استان اختصاص پیدا کند به همان میزان ما از اعتبارات ملی در اختیار آموزش و پرورش استان قرار می دهیم که با تصویب شورا هزینه شود.

فانی در خصوص توسعه پوشش پیش دبستانی در مناطق دو زبانه گفت: ظرف یک سال اخیر برای مناطق دو زبانه اولویت جدی برای توسعه پیش دبستانی درنظر گرفته شد که در بخش پیش دبستانی از 38 به 52 درصد افزایش در پوشش این مناطق و به ویژه مناطق محروم دو زبانه داشتیم.