به گزارش پارس به نقل از بی بی سی،‌ در این رفراندوم از بیش از سه میلیون و 200 هزار ایرلندی سوال شد که آیا با تغییر قانونی اساسی و صدور اجازه ازدواج دو زوج همجنس موافقند یا نه.

ازدواج همجنسگرایان در ایرلند قانونی شد۶۲ درصد ایرلندی‌ها در همه‌پرسی روز شنبه به قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان رای مثبت دادند.

مردم ایرلند در رفراندوم روز شنبه، 23 مه، با بیش از 62 درصد رای موافق، به قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان رای مثبت دادند. به این ترتیب، ایرلند اولین کشوری است که ازدواج دو زوج همجنس را از طریق رفراندوم قانونی اعلام می‌کند.

موافقان قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در میدان اصلی دوبلین، پایتخت کشور ایرلند جمع شده‌اند و شادمانی می‌کنند.

در این رفراندوم از بیش از سه میلیون و 200 هزار ایرلندی سوال شد که آیا با تغییر قانونی اساسی و صدور اجازه ازدواج دو زوج همجنس موافقند یا نه.

بعضی وزرای کابینه که موافق تصویب قانونی شدن ازدواج زوج‌های همجنس بوده‌اند، تغییر قانونی اساسی در این روز را اتفاقی تاریخی خوانده‌اند.

بیش از دو دهه پیش همجنسگرایی در ایرلند جرم محسوب می‌شد اما حدود 22 سال پیش ایرلند همجنسگرایی را از فهرست جرایم مدنی خارج کرد.

ازدواج همجنسگرایان در حال حاضر در 19 کشور دنیا مجاز است.

هر چند با برگزاری این رفراندوم، ازدواج همجنس‌گرایان قانونی شد، با این حال کلیساهای کاتولیک مختارند تصمیم بگیرند که آیا مراسم مذهبی ازدواج دو زوج همجنس را برگزار کنند یا نه.