به گزارش پارس به نقل از مهر، مراسم نکوداشت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان یونسکو با حضور جمعی از نمایندگان یونسکو، سفیر ایران در یونسکو، مدیر مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس و رئیس سازمان میراث فرهنگی عصر روز سه‌شنبه در هتل لاله تهران برگزار شد.

در این برنامه، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در سال های گذشته کنوانسیون های مختلفی در یونسکو تدوین شد و ایران نیز عضو آن بوده است، مانند کنوانسیون میراث فرهنگی ملموس و یا کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس، کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب و... که سال ها کارشناسان روی آن کار کرده اند.

وی افزود: در سال های گذشته بحث توسعه پایدار اهمیت پیدا کرده که از ارکان آن محیط زیست است و دوراندیشی جوامع را نشان می دهد. در موضوع میراث ملموس در سال ۵۸ وقتی هنوز محدودیت سهمیه وجود نداشت، سه اثر تاریخی با هم به ثبت جهانی رسید. ۲۴ سال مسائل دیگر مهم بود، ولی بعد از آن با تلاش کارشناسان به سرعت تعداد آثار تاریخی جهانی ایران به ۱۷ اثر رسید. همچنین کنوانسیون هایی که به بحث تاریخی- فرهنگی و بعد به میراث طبیعی اهمیت می دادند، اینبار به ترکیب میراث کشورها توجه کردند. این نشان می دهد اهمیت یکپارچگی سرزمین ها مرز سیاسی نمی شناسد.

طالبیان ادامه داد: سال گذشته اولین اثر طبیعی به فهرست موقت یونسکو فرستاده شد و بین سازمان هایی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان میراث فرهنگی پرونده بیابان لوت تهیه و به یونسکو ارسال شد.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: پرونده ۱۱ قنات مهم تاریخی ایران یکی دیگر از این پرونده ها است که در آن تنها قنات زارچ بیش از ۸۰ کیلومتر طول دارد. با این جریان خلاقیت های برجسته ایرانی ها را نشان می دهیم، بنابراین در سال هایی که کشورها با خشکسالی روبرو هستند، این پرونده می تواند اهمیت داشته باشد.

وی به سفر سه روزه خود به استان کردستان و کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: در این سفر مشاهده کردم که روستاهایی با منظر فرهنگی وجود دارد که می توان برای آن پرونده ای بین چند کشور تهیه کرد. گرچه برخی از این روستاها به شهر تبدیل شده اند ولی هنوز ۸۰ درصد روستاها دست نخورده باقی مانده است.

طالبیان گفت: تاکنون ۱۰ میراث ناملموس به‌خاطر محدودیت به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در بحث ظرفیت‌سازی و فهرست‌برداری حفاظت و مرمت پژوهش و جذب مشارکت های مردمی گام‌های بلندی برداشته شده است. همچنین احیای انجمن های میراث و استفاده از مشارکت مردم بسیار مهم است. در گذشته ۱۶ هزار عضو داشتیم.

طالبیان ادامه داد: گرچه هنوز تا حفاظت درست فاصله وجود دارد ولی اثباتی به‌وجود آمده که می بینیم نهادها و دستگاه ها در جهت حفظ میراث فرهنگی کمک های مختلفی انجام می دهند. بخش خصوصی نیز می خواهند تا خانه های مسکونی حفظ شود و یا آثار تاریخی در خطر بازسازی شوند. حتی می توان از وزارت راه خواست تا آثار بین‌راهی را خودش حفظ کند. اگر وزارت راه نشان ها، میل ها و پل ها و... را حفظ کند، بار میراث فرهنگی سبک تر خواهد شد حتی بنیاد مسکن می‌تواند در روستاهای تاریخی و گردشگری کمک کند. همچنین ما تلاش می کنیم تا اموالی که در دست دستگاه های دیگر قرار دارد، برگشت داده شود.