به گزارش پارس به نقل از ایرنا، حجت الله فغانی روز پنجشنبه به اتفاق پارسا سرپرست رایزنی فرهنگی و اصغری مسئول دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران از فروشگاهها و مراکز عرضه کتابهای ناشرین ایرانی در تاجیکستان بازدید و با مسئولان این فروشگاهها در باره مشکلات آنها و همچنین نحوه حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفتگو کردند.

وی در حاشیه این بازدید در گفت وگو با خبرنگار ایرنا هدف ازاین بازدید را گفتگو با ناشران و بررسی و رفع مشکلات آنان برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عنوان کرد.

فغانی با اشاره به علاقه تاجیکان به کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: سفارت ایران در دوشنبه درصدد است امکان اعزام تعداد زیادی از ناشران تاجیک را برای شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فراهم کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت، آمادگی ایران در زمینه پذیرش دانشجو در رشته های مورد نیاز تاجیکستان و همچنین تامین منابع علمی مراکز آموزشی آنان را به مقامات وزارت فرهنگ و معارف تاجیکستان اعلام کرده ایم و در این راستا هماهنگیهای خوبی هم صورت گرفته است.

شفیعی مدیر فروشگاه نوروز تاجیکستان نیز که در شهر دوشنبه به عرضه کتابهای ناشرین ایرانی مشغول است گفت: این فروشگاه از هشت ماه پیش با کمک انتشارات الهدی و رایزنی فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت شاهد استقبال گسترده و اشتیاق بسیار دانشجویان، ادیبان، اساتید دانشگاه و دیگر اقشار جامعه تاجیکستان بوده ایم.

به گفته وی دراین فروشگاه در کنار عرضه کتاب، امکان بهره مندی رایگان از بیش از 30 هزار عنوان کتاب الکترونیکی نیز برای افراد تاجیک فراهم شده است.

در حال حاضر دو فروشگاه انتشارات الهدی و فروشگاه نوروز به صورت مستقل و با مدیریت ایرانی عرضه کننده کتابهای ناشران ایرانی در تاجیکستان هستند.