با پایان تعطیلات نوروز بازار اعلام آمار سفر داغ می‌شود. آمارهایی که مسئولان از هر سو اعلام می‌کنند و گاه سوتی‌های جالبی در آن‌ها بدست می‌آید!!! برای داشتن آمار مستند و قابل دفاع از سفر و گردشگری چه باید کرد؟

به گزارش پارس به نقل از فولاد نیوز ؛ آیا می‌توان آماری دقیق به دست آورد تا در برنامه ریزی‌های آینده قابل استناد باشد؟ گویا با وجود اختصاص بودجه برای تنظیم و تهیه آمار گردشگری کشور و جلوگیری از تناقض آماری، هنوز نتوانسته ایم طرح جامع آمارگیری گردشگری کشور را پایه گذاری کنیم.

کارشناسان، مدرسان دانشگاه‌ها و متخصصان گردشگری اتفاق نظر دارند که آمار گردشگری باید متناسب با تعریف سازمان جهانگردی برآورد و اعلام شود. در طول دو سال اخیر مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان آمارهای عجیبی از میزان گردشگران نوروزی در این استان اعلام می‌کند، آماری که با آمار اعلامی توسط سازمان میراث فرهنگی متفاوت است.

افشین حیدری در رابطه با میزان گردشگران استان خوزستان گفته است : بر اساس آخرین آماری که از سراسر استان گزارش شده در 15 روز از آغاز 26 اسفند 93 تا پایان روز 11 فروردین سال نو 9 میلیون و 42 هزار و 825 گردشگر داشته‌ایم. گردشگران دفاع مقدس نیز در آمار اعلامی لحاظ شده است. (ایسنا، کد خبر: 9401150334، شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴)

حیدری، شنبه 15 فروردین 94 اما در گفتگو با بخش خبری ساعت 23 شبکه استانی خوزستان، آماری 14 میلیونی برای بازدید گردشگران از مراکز فرهنگی اعلام کرد. وی در این گفتگو گفت : بر اساس دستور سازمان میراث فرهنگی مدت اقامت دیگر لحاظ نمی‌شود و بازدید از استان‌ها مورد توجه است.
این در حالی است که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته است : آمارگیری نوروز امسال با تأکید بر اقامت بوده است این آمارگیری در دوره 28 اسفند تا 14 فروردین‌ماه از 31 استان و هفت منطقه آزاد انجام شده که بر این اساس 60 میلیون و 84 هزار نفر اقامت در شب ثبت شده است.
از تفاوت روزهایی که به عنوان ایام سفر بین معاون رئیس جمهور و مدیر کل میراث فرهنگی این استان که بگذریم، سردار محمدحسن نامی قائم مقام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور در تالار مهر آبادان در جمع خبرنگاران رسانه‌ها، افزود: از چهارم اسفند 93 تاکنون یک میلیون و 500 هزار تن از مناطق عملیاتی دفاع مقدس دیدن کردند.
اگر آمار راهیان نور را از تعداد گردشگران اعلامی توسط مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان کسر کنیم، تعداد 7 میلیون و 542 هزار 825 نفر گردشگر امسال از خوزستان دیدن کردند. اما این آمار باز هم با گفته های معاون رئیس جمهور در کنفرانس خبری فروردین 94 هم خوانی ندارد.
سلطانی فر در رابطه با پر اقامت‌ترین استان‌های کشور گفت : مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و خراسان جنوبی 10 استان پر اقامت در تعطیلات نوروزی امسال بودند.
نگاهی به میزان مسافران پر اقامت‌ترین استان‌های کشور که بیاندازیم آمار سازی‌های مدیر خوزستانی دولت یازدهم بیش از پیش هویدا می‌شود : دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گفت : در ایام نوروز سال 94، 10 میلیون و 38 هزار و 743 نفر در استان مازندران مقیم شدند و از این استان بازدید کردند.
استاندار گیلان که استانش به عنوان دومین استان مسافر پذیر اعلام شده گفت : در تعطیلات نوروز 94، شش میلیون و 308 هزار گردشگر در گیلان اقامت داشتند که این گردشگران حدود یک درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
محمد ابراهیم فرزانی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت : در تعطیلات نوروز امسال مردم این استان میزبان شش میلیون مسافر نوروزی بودند.

استان هرمزگان نیز همین تعداد مسافر نوروزی دارد. اما معلوم نیست چگونه استان خوزستان با 9 میلیون و 42 هزار و 825 گردشگر در لیست مسافرپذیرترین استان‌ها که توسط سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام شد، استان پنجم است!!

حیدری همچنین از رکورد جدید در تعداد بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان خبر داد و گفت: این استان در نوروز گذشته دومین استان گردشگر پذیر ایران بوده است. ادعای استان خوزستان، دومین استان گردشگر پذیر در حالی مطرح می‌شود که رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور پیش‌تر گفته بود : بیشترین میزان اقامت نوروز سال 93 را مربوط به استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، هرمزگان، اصفهان و فارس است. ( ۱۶ فروردین ۹۳، روزنامه دنیای اقتصاد)
وی سال گذشته نیز اعلام کرده بود : بیش از ۱۰ میلیون نفر در نوروز سال ۹۳ از استان خوزستان دیدن کردند، آماری که باز هم با آمار رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور هم‌خوانی نداشت و این مدیر کل برای سرپوش گذاشتن روی آمار سازی‌های خود گفت : آن آماری که اعلام شد تبلیغ برای حضور گردشگران است.
فرید جواهر زاده مدرس دانشگاه و کارشناس گردشگری می‌گوید: کارشناسان، مدرسان دانشگاه‌ها و متخصصان گردشگری اتفاق نظر دارند که آمار گردشگری باید متناسب با تعریف سازمان جهانگردی برآورد و اعلام شود.
بر اساس تعریف این سازمان سفر در صورتی انجام می‌شود که شخصی به کشور یا شهری غیر از محل اقامت معمول خودش و به مدت حداقل یک شب یا کمتر از یک سال سفر کند و برای انجام کار و فعالیت در این سفر مزدی دریافت نکرده باشد و در این صورت دو مؤلفه سفر به شهری غیر از محل اقامت دائم و حداقل یک شب اقامت تحقق یابد.
این کارشناس تصریح می‌کند: گردشگری تعریف خاص خود را دارد و محاسبه آمار مسافرت‌های نوروزی بر اساس «نفرسفر» هیچ قاعده علمی ندارد. این که گردشگری ترددی و عبوری از شهرها را که گاه حتی توقفی هم در شهرهای مسیر ندارند را محاسبه کرده و آمار سفر اعلام کنیم منطقی نیست و هیچ وقت این افراد، گردشگر تلقی نمی‌شوند.
اما تا کی می‌خواهیم با این آمارهای غیرواقعی بودجه جذب کنیم؟ یک کارشناس مطلع مدعی است که در استان‌های مختلف مسئولان هر سازمان و دستگاهی از جمله میراث فرهنگی، استانداری‌ها و ستادهای مرتبط آمار را بیشتر از آن چه هست اعلام می‌کنند و این یک اشتباه بزرگ است. او با انتقاد از نحوه آمارگیری نفرسفر می‌افزاید: ستادهای سفرهای دائمی در هر شهرستان معمولاً مسافرت بین شهرهای استان را مبنای آمار قرار می‌دهند در حالی که تردد مسافر به مقصد محل اقامت و اسکان باید آمارگیری شود.