مازیار بیژنی، دبیر هنری نخستین جشنواره کاریکاتور «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» در نشستی خبری گفت: این جشنواره پیرو سیاست‌های کلی اعلام شده از سوی رهبر انقلاب درباره تهدید بحران جمعیت در ایران برگزار می‌شود. پیر شدن و کاهش جمعیت، دو بحرانی هستند که جامعه ما را تهدید می‌کنند. مدیرمسئول هفته‌نامه «بزنگاه» افزود: کاریکاتور، مناسب‌ترین زبان برای بیان این گونه مسائل است و به این وسیله می‌توان تأثیر بیشتری بر مخاطب عام گذاشت. هدف اصلی این جشنواره نیز فرهنگسازی با زبان کاریکاتور است. 
وی به سوال خبرنگار کیهان درباره اینکه آیا در این جشنواره به مسائلی چون عدالت و مبارزه با فقر و فاصله طبقاتی به عنوان پیش‌نیازهای اجتماعی افزایش فرزندآوری، پاسخ داد: آثار این جشنواره به جنبه‌های مختلف این مسئله پرداخته‌اند. اما در کتابی که پس از برگزاری جشنواره منتشر خواهد شد، به همه این مسائل به طور تخصصی پرداخته خواهد شد.
بیژنی به سابقه نصب کاریکاتورهایی در زمینه تشویق فرزندآوری در سطح شهر اشاره کرد و گفت: فضاسازی‌های منفی علیه کاریکاتورهایی که در این راستا در سطح شهر نصب شده بودند، دارای اهداف سیاسی است، نه تخصصی و هنری.
شاهین کلانتری، دبیر اجرایی نخستین جشنواره «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» نیز در ادامه نشست خبری گفت: این جشنواره، تنها جشنواره بزرگ کاریکاتور است که امسال در کشور ما برگزار می‌شود. ویژگی متمایز این رویداد نیز با سایر جشنواره‌های کاریکاتور این است که موضوع آن خنثی نیست و به یک مسئله استراتژیک ملی می‌پردازد. همچنین ارتباط جشنواره برای ادامه فعالیت‌ها با شرکت‌کنندگان در این جشنواره حفظ خواهد شد.
سردبیر نشریه «بزنگاه» اظهار داشت: برای ارج گذاشتن به جایگاه هنرمندان کاریکاتور، ما سعی کردیم با کاهش هزینه‌های دیگر، جوایز این جشنواره را ارتقا دهیم. بر این اساس جایزه ویژه هفت میلیون و جوایز نفرات اول تا سوم به ترتیب، پنج، چهار و سه میلیون و 10 جایزه یک میلیونی به صاحبان آثار برتر اهدا خواهد شد. وی از استقبال غیرمنتظره کاریکاتوریست‌ها از این جشنواره خبر داد و افزود: با توجه به این استقبال، مهلت دریافت آثار تا 10 دی تمدید شد. زمان برگزاری نمایشگاه آثار پذیرفته شده نیز احتمالا در دهه فجر برگزار خواهد شد.